720 liters på övervåningen?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

720 liters på övervåningen?!

Hallå, jag har planer på att inom en månad köpa ett 720 liters akvarium, och isåfall ska det stå på övervåningen i vår villa! alltså är huset byggt av trä. Det har fått mig att börja tänka, ett 720 liters kar tomt väger 110kg, 700 liter vatten, 50 kg sand, rötter osv. det blir ju runt 900 kg iaf.
    Funkar det att ha på övervåningen i en villa?
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

Man kan ju behöva stärka huset om det är av trä. i lägenheter ska det iaf inte vara problem.
    Mvh Patrik

Kommentar

• jocks
      • March 2008
      • 210

Vad menar du med att stärka de?
      Jag har en ide att kolla på ritningarna hur bjälkarna ligger, sen lägga ut en träplatta under akvariet så att vikten fördelas ut över flera bjälkar och en större yta.
      Är det en bra ide?

Kommentar

• jocks
        • March 2008
        • 210

Vad exakt väger 1 liter vatten föresten?

Kommentar

• mh22gw
          • March 2008
          • 143

Har för mej att en liter vatten väger 0,998 kg. Man brukar ju dock räkna med att en liter vatten väger 1kg om man inte ka räkna nåt riktigt noggrant. Det ska du väl inte i dtta fall, jag menar lite marginal vill du nog ha
          - 720L SA
          - 540L Malawi(Ej igång ännu)
          -110L Odling
          - 63L Yngel

Kommentar

• jocks
            • March 2008
            • 210

jaapp lite marginal vill jag absolut ha så detta är totalvikten jag kommit fram till:
            Akvariet: 110 kg
            Vatten=700 kg
            Sand: 50kg
            Inredning, pumpar, benställning, doppvärmare osv: 60kg

Summa= 920 kg, kanske lite grovt räknat men det landar väl där någonstans

Kommentar

• mh22gw
              • March 2008
              • 143

Jag har själv ett 720L kar. Jag räknade med att det väger ett ton, jag har visserligen 90 kg sand i mitt och några kg grövre grus.

Jag bor i lägenhet och det är ju inga problem. Men när su räknar på detta måste du ju lägga in att du kommer att vara vid akvariet vid vattenbyten osv. Det kan ju hända att några personer samtidigt går fram och tittar på akvariet. Då har du helt plötsligt 920 + 80 + 80 = 1080 kg istället. Du är med på vad jag menar?

Mitt tips är att du lägger dej rejält i överkant och när du har räknat ut vikten så lägger du på 30 % som en ren säkerhet.
              - 720L SA
              - 540L Malawi(Ej igång ännu)
              -110L Odling
              - 63L Yngel

Kommentar

• jocks
                • March 2008
                • 210

Ursprungligen postat av mh22gw
                Jag har själv ett 720L kar. Jag räknade med att det väger ett ton, jag har visserligen 90 kg sand i mitt och några kg grövre grus.

Jag bor i lägenhet och det är ju inga problem. Men när su räknar på detta måste du ju lägga in att du kommer att vara vid akvariet vid vattenbyten osv. Det kan ju hända att några personer samtidigt går fram och tittar på akvariet. Då har du helt plötsligt 920 + 80 + 80 = 1080 kg istället. Du är med på vad jag menar?

Mitt tips är att du lägger dej rejält i överkant och när du har räknat ut vikten så lägger du på 30 % som en ren säkerhet.

Oh fan juste, det har jag inte ens tänkt på! Tack så mycket för det tipset!

Okej får nog lägga på lite! Men ska ringa arkitekten imorrn och se vad dom säger.

Kommentar

• Tege
                  • October 2006
                  • 70

Det ska nog inte vara några problem vilken våning det står på borde inte spela nån roll, visst står det på bottenplan hamnar vattnet bara i källaren. Står det på övervåningen får du vatten både på bottenplan och i källaren.

Hur som helst så bor jag i trähus med träbjälkar med ett enkelt furugolv påslaget. Jag har både ett 720 och ett 540 i vardagsrummet. Mina burkar står på alu-ställningar. 8 ben på 720 det blir knappt 100 kg per ben. Det ska normalt inte vara några som helst problem. Däremot är jag noga med att ha en frigolitskiva mellan bänk o akvarie, trä är ett levande matterial och rör sig något med årstiden.

Bär upp burken och fyll upp, väg in noggrant och kolla glipor efter golvsocklarna om det är nått som rör på sig.

Kommentar

Arbetssätt...