Trasig ljusramp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EllaBellan
    • January 2008
    • 23

Trasig ljusramp

Jag köpte mitt akvarium begagnat för ca 3 år sedan. Till akvariet fanns det en heltäckande armatur som har fungerat felfritt fram till för en vecka sedan. Akvariet hade vid leverans inget täckglas och jag skaffade inte heller täckglas, vilket innebär att ljusrör och glimtändare utsätts för det dunstande vattnet. Resterande elektronik döljs inne i armaturen, alltså kommer ingen fukt åt den.

För en vecka sedan gjorde jag vattenbyte men när jag satte på ljusrampen igen och kopplade ström till den så började lysrören att blinka. Jag har två lysrör och de har fungerat felfritt tidigare. Varför börjar de då krångla samtidigt? Efter att ha studerat ljusrampen kom jag fram till att rören är seriekopplade. Jag trodde att lysrör skulle parallellkopplas... Detta innebär dock att det är två glimtändare på två lysrör. Kan det vara så att en av glimtändarna har slutat fungera, alternativt att den ena glimtändaren har varit trasig länge och att den andra har lagt av nu?

Någon som känner igen detta upplägg och som kan ge mig lite ledtrådar om hur det ligger till? Om jag får armaturen att fungera igen, bör jag fixa täckglas, eller finns det armaturer som inte kräver täckglas?

Tack på förhand!
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

glimtändare är inte så känsliga för fukt så vore jag du hade jag skitit i täckglasen, faktum är att jag nu bygger en heltäckande ramp och planerar köra utan täckglas framöver
    Köp ett par nya glimtändare och prova, kostar ju bara 6-7kr/st så det skadar inte att byta iaf om dom är några år men det kan även vara så att dina lysrör börjar ge upp och du måste byta ett eller båda, men börja med nya glimtändare.
    Senast redigerad av Fuzzop; 28 March 2008, 22:16.

Kommentar

• EllaBellan
      • January 2008
      • 23

Tack! Det var skönt att få bekräftat att täckglas inte behövs. Det blir så mycket krångligare när man ska komma åt akvariet.

Jag får helt enkelt bege mig till affären och köpa nya glimtändare. Kan man köpa vilka som helst eller måste de vara godkända för akvarium? När jag ändå är i farten så funderar jag på att byta ut ett av lysrören mot ett mer akvariespecifikt. Någon som har ett bra förslag på vad man kan skaffa? Jag har inte så fasligt många växter, men något lysrör som gynnar dem är inte fel. Annars har jag funderat på något lysrör som framhäver de blå färgerna i Fjärilscikliderna.

Kommentar

• MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

köp nya rör oxå, har du inte bytt sedan dom var nya är det nog dax.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

det viktiga med glimtändare är att dom är rätt styrka på, brukar kunna stå tex 14-36watt och ju starkare ju bättre är dom på att tända så länge det inte går till överdrift och passerar minsta värdet, annars vad jag vet så finns det inga speciella tändare för akvarier.
          Satsa gärna på ett aquarelle, power-glo eller aquastar lysrör för dom är bra för växterna och ger snyggt ljus med mycket blått
          annars funkar aqua-glo ganska bra oxå (mera blått)

Kommentar

Arbetssätt...