Ramp av mdf - skydda från vatten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

Ramp av mdf - skydda från vatten?

En snabb fråga!

Jag håller på och ska bygga en möbel till ett 200 l kar med MDF-skivor och reglar och ska då även bygga en passande ramp till den med MDF-skivor. Frågan är dock hur man ska skydda den mot vattenångan på insidan?
    Jag ska måla allt med en vattenresistent lack-färg, men räcker det som skydd innuti rampen där det kan bli rätt fuktigt? Kommer ju att ha täckglas också såklart, men det kommer ju ändå att komma upp ånga genom matningshål och sladdhål. Funderar också på att borra ventilationshål på baksidan för att få in mer luft (2-3 st á 60mm i diameter med raster så att inte fiskarna kan ta sig ut). Skulle detta vara en lösning, eller blir det ändå för fuktigt? Jag vill ju inte riskera att skivorna sväller!
    Ett alternativ som jag annars har funderat är att klä insidan av rampen med något och jag har en rätt ny dammduk liggandes i förrådet som jag då skulle kunna använda, vad tror ni om det, annars? Det kanske blir lite krångligt?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

om du inte redan har köpt mdf, skulle jag rekomenderer vatten fast plywood , om du redan har köpt mdf , skulle jag rekomenderer en 2 komp lack , vilken som .
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• Lubbe
      • February 2004
      • 677

mdf är redan köpt och tillskuret så då får det bli 2 komp lacken! Tack för svaret
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

Kommentar

• MattiasC
        • September 2007
        • 98

Berätta gärna hur det går.
        Jag är på G att bygga en ramp till mitt kar och den kommer bli av MDF den med.
        Där kommer jag inte ha nå täckglas så det blir ännu viktigare med ett bra lack då.
        Jag har också funderat på nått tvåkomponent lack. Kanske ska se om man hittar nått sjysst båtlack. Dom borde ju duga :-)

Kommentar

• Björne_77
          • August 2007
          • 133

hmm var superdupernoga med att lacka ändarna på mdfén då den suger som bara den räcker nog inte med 2-3 jag hade nog blaskat på som tusan!MEN det finns nått som heter häftgrund till mdf, spånskiva. som gör att den stoppar suget! så kolla med din lokala färghandel om man kan måla 2komp på häftgrund! då slipper du måla som en galning"
          Jag är en stolt plantswapare

Kommentar

Arbetssätt...