pump till 250 l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emeliefiskare
    • March 2008
    • 12

pump till 250 l

hej!
    jag undrar vad det krävs för pump till ett 250l akvarium?
    hur många liter i timmen minst?
    vad för typ av pump rekomenderas?
    tacksam för svar//Emelie
  • Dahla
    • January 2004
    • 218

Minst 750 l/h rekommenderas.
    Vad har du för fiskar? Har du malawi, så kan ju 2000 l/h vara att rekommendera.
    Du behöver inte lägga all kraft på en pump, utan fördela gärna på två pumpar.
    Eheim är alltid att rekommendera. De håller länge, men kan vara lite dyra.
    Ett tips är att du gör en filterhörna med blå filtermatta och en cirkulationspump bakom. Då får du bra filtervolym.
    /Dahla
    Kungsbacka

Kommentar

• Robin_H
      • March 2008
      • 150

Jag skulle med vilja ha en bra pump inte en pump som är i akvariumet några bra tips har ett på 155L vad finns det för pump som är bra till ett sådant akvarium ?.

Kommentar

• Dahla
        • January 2004
        • 218

Robin: Svårt att förstå vad du menar, men vill du ha ett ytterfilter?
        /Dahla
        Kungsbacka

Kommentar

• Karon
          • January 2002
          • 3170

Ursprungligen postat av Robin_H
          Jag skulle med vilja ha en bra pump inte en pump som är i akvariumet några bra tips har ett på 155L vad finns det för pump som är bra till ett sådant akvarium ?.
          Eheim 2213, 2215, 2217, 2026 eller 2028 är de filter jag har bäst erfarenheter av, lite dyrare som sagt men (praktiskt taget) outslitliga.
          2217 0ch 2028 kan möjligen vara lite kraftiga, men de är ju reglerbara, 2028 med det inbyggda reglaget och 2217 om man kompletterat det med dubbelkranar (dubbelkranar underlättar skötseln mycket).
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• ize
            • May 2004
            • 612

Vill man t ex ha afrikanska ciklider som vill ha _mycket_ genomströmning kan man gå upp till en Eheim 2252, men då blir det en rejäl ström om du inte använder strilrör.

Jag råkar ha ett sydamerikanskt tema i mitt 2252-utrustade kar, men då har jag en slang som jag borrat hål i (en strilslang) längs med hela bakre långsidan. Det lugnar ner strömmen massor men det är fortfarande rätt bra drag i vattnet. Denna uppsättning passar min fisksammansättning som gillar mer strömmande vatten(fantomtetra, guppy, ancistrus, siamesisk algätare) men är nog alldeles för tufft för t ex kampfisk och guramis.
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• Dahla
              • January 2004
              • 218

Jag tycker strilrör får det att låta väldigt mycket ibland, så förut när jag hade malawi så körde jag två grova utblås istället. Samma omsättning, men lugnare flöde.
              /Dahla
              Kungsbacka

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av Emeliefiskare
                hej!
                jag undrar vad det krävs för pump till ett 250l akvarium?
                hur många liter i timmen minst?
                vad för typ av pump rekomenderas?
                tacksam för svar//Emelie
                du anger inga speciella krav så jag antar det är ett sällskapskar och då passar ett fluval 305 perfekt
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ursprungligen postat av åheim
                  du anger inga speciella krav så jag antar det är ett sällskapskar och då passar ett fluval 305 perfekt
                  http://www.akvarieshopen.com/fluval-...9343721c718e04
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ize
                    • May 2004
                    • 612

Ursprungligen postat av Dahla
                    Jag tycker strilrör får det att låta väldigt mycket ibland, så förut när jag hade malawi så körde jag två grova utblås istället. Samma omsättning, men lugnare flöde.
                    Mjo, visst låter det när vattnet dunstar såpass att vattenytan kommer i nivå med slanghålen. Jag har satt strilröret såpass långt under ytan att det börjar porla efter ungefär en vecka, vilket ju är ett alldeles lagomt intervall för vattenbyten .

Hade jag kört 2 grova utblås hade både växter och fiskar suttit klistrade i motstående sida är jag rädd
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• Emeliefiskare
                      • March 2008
                      • 12

hej! jag ska ha sydamerikanskaciklider, något stim med tetror. men huvudsakligen sydamerikanskaciklider. jag har också tänkt mig ett innerfilter men jag vet inte vad som är bäst. vad finns det för fördelar med ytterfilter?

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Ursprungligen postat av Emeliefiskare
                        hej! jag ska ha sydamerikanskaciklider, något stim med tetror. men huvudsakligen sydamerikanskaciklider. jag har också tänkt mig ett innerfilter men jag vet inte vad som är bäst. vad finns det för fördelar med ytterfilter?
                        ytterfilter har en tillräckligt stor filteryta för att en bra biologisk nedbrytning ska äga rum för att få hälsosamt vatten för fiskarna och behöver bara rengöras några ggr per år, och tar dessutom inte upp så mycket yta i karet! innerfilter däremot har en väldigt liten filteryta och därmed dålig biologisk rening som gör att man lätt får ammonik och nitritbesvär och "oförklarliga" dödsfall bland fiskarna!
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...