Eheim 2215

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganders
    • September 2007
    • 79

Eheim 2215

Ännu mer Eheim!!

Har ett 2215 ytterfilter som jag tycker funkar sådär. Det är mitt första ytterfilter och har haft igång det ca 4 månader..
    Dom två största problemen som jag ser är:

1.) Väldigt dålig fart på utblåset (Har varit så sen det köptes beg. för ca 4 mån sen)

2.) Rasslar till rejält ganska ofta pga av luft som på nått sätt kommer in!

Så vad gör jag då för att fixa detta? Beror det på impellern att luft kommer in och att det är dålig fart? Eller har det kleggat igen helt enkelt??

Funderar också om det här med filtermaterial.. finns det nån fördel med att ha sönderklippa bitar av filtermassan eller är det bättre att cirkelformade bitar med en diameter lika stor som hinken?

Tack på förhand

//Anders

222 l - Malawi
  • Oscar.m
    • December 2007
    • 50

Jag har oxå ett 2215.

Håller med om att det är väldigt dålig fart i det,
    jag har mitt kopplat på ett strilrör.
    Stört löjligt....
    Kör med ett Eheim pro 2228 oxå, o det är som natt o dag.

2228 har varit igång sedan december, kalas flöde än.
    2215 har jag redan behövt rengöra (har bara gått två månader),
    men det hänger ju på filtermatreal till största delen.
    Nu kör jag med enbart med makaroner & filtermatta grov ca:2cm tjock.
    Förut hade jag finare filterduk oxå, men det var ingen höjdare....

2228 kör jag med 50/50 ehfisubstrat / ehfimech(makaroner) +
    en grov filtermatta + en fin filterduk.
    Funkar så jäkla bra.

Kanske ska säga att det är ett 310liters det handlar om.....

Angående ljudet så tror jag att du får tjuvluft någonstans
    Senast redigerad av Oscar.m; 19 March 2008, 21:30.
    mvh Oscar

min zoonen sida
    http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

Kommentar

• Karon
      • January 2002
      • 3170

Det kan sugas in luft i skarvarna på slangen (på sugsidan).
      Säkra skarvarna vid utsugsröret och vid inloppet på filtret med slangklämmor + ev. dubbelkran.
      Senast redigerad av Karon; 20 March 2008, 01:06.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Ganders: Vet inte riktigt vad du förväntar dig, 2215 är avsett för akvarier upp till 350 liter och har ett beräknat maximalt flöde på under 0,17 liter per sekund, anpassat efter storleken på filterkanistern för att ge nitrifikationsprocessen en optimal vattengenomströmning.

Om ditt filter är nyköpt och du har smort in kanister/pumphus packningen med vaselinet som medföljde och du inte kan hitta några läckor kring slanganslutningarna så skulle jag rekomendera dig att returnera filtret till den återförsäljare där du köpte filtret, och be om ett nytt.

En sak till bara, har du rengjort slangarna?

Oscar.m: En inte riktigt rättvis jämförelse då 2028 (inte 2228) pumpar 0,28 liter per sekund och är avsett för akvarier upp till 600 liter..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• Oscar.m
          • December 2007
          • 50

Ursprungligen postat av Gaffel

Oscar.m: En inte riktigt rättvis jämförelse då 2028 (inte 2228) pumpar 0,28 liter per sekund och är avsett för akvarier upp till 600 liter..
          Jag jämnförde så eftersom det är det ända jag har att jämnföra med!
          Mitt filter heter Eheim 2228 professional, den här serien men två storlekar större.
          mvh Oscar

min zoonen sida
          http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

Kommentar

• ganders
            • September 2007
            • 79

Ursäkta sent svar....

Gaffel: Nej jag vet egentligen inte vad jag bör förvänta mig då jag bytte detta mot ett Fluval 4+. Men det känns dock som att det är sämre fart på det än 0.17 l/s måste ja säga.
            Det "kändes" bra ang packningen när ja tryckte på locket, men det är säkert länge sen den o-ringen smörjdes. Slangarna är täta i sina anslutningar, men är nog inte helt rent invändigt.
            Det ljudet jag pratade om kommer kanske 5-10 ggr per dag och det låter rätt högt asså. Man kan även se utblåset att det också kommer mer luft än vatten när det låter som värst. Jag tycker inte det känns som att den läcker nånstans utan tror kanske mer på att det är nått med impellern eller dyl! Vad säger experterna??

Tackar och bockar för era inputs..

//Anders

222 l - Malawi

Kommentar

• Karon
              • January 2002
              • 3170

Kommer det bubblor när det låter som värst så kommer det in luft någonstans för impellern producerar inte luft av sig själv. Troligaste ställena är skarvarna trots att du uppfattar dem som täta, teoretiskt skulle alternativet vara att det skulle sugas in mellan locket och burken, men är det inte tätt där tror i alla fall jag mer på att det skulle läcka vatten och inte sugas in luft.
              Har haft samma problem själv och då har det löst sig med att att jag satte slangklämmor på skarvarna på sugsidan, dra bara inte åt dem så du spräcker rör och nipplar

Kommentar

• ganders
                • September 2007
                • 79

Jag kör med slangklämmor i dagsläget på både insug å utblås (är lite skraj att dom skall lossna). För det märkliga är att den är helt tyst nu (vilket den är nästan hela tiden), men sen så dånar det till i några sekunder 5-10 ggr per dag. Kan det vara som så att luft "buffras" inne i hinken som sen stiger när det blir för mycket och då dånar det till??
                Då det inte kommit en droppe på golvet kan man nästan ta förgivet att det är tätt mellan hink och lock.....tycker fan det är lite märkligt det här!
                Vad är dom klassiska "symptomerna" om man har en sliten impeller??

Hepp hepp

/Anders

222 l - Malawi

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

sliten impeller orsakar inte luft i filtret men ett konstant missljud! Om ditt filter efter flera dagar sedan rengöring fortfarande gör sig av med luft så Drar den garanterat in luft någonstans genom någon packning som inte är tät! Obs! filtret läcker inte vatten när det är otätt utan det drar istället i luft pga undertrycket i filtret! Har du smörjt alla packningar än?
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ganders
                    • September 2007
                    • 79

Okej.....nej jag har inte smörjt packningarna än utan får göra det imorrn helt. Vad skall man smörja med och vart köper man det?
                    Ang flödet; är det bättre att klippa filtermattan i bitar än att ha en stor cirkulär platta som jag har idag? Skall kanske tillägga att jag har makaroner i botten och sen två cirkulära filtermattor.
                    Hur fungerar det med dubbelkran?

Ni ska ha tack för hjälpen

//anders

222 l - Malawi

Kommentar

• Karon
                      • January 2002
                      • 3170

"Hur fungerar det med dubbelkran?" Jotack, det fungerar bra

Skämt åsido, det är i princip två avstängningskranar som sitter ihop. En han-del med O-ring stoppas in i en hon-del och sedan skruvar man ihop dem med en ring.
                      Man kan stänga av kranarna och dela på dem, sedan kan man bära iväg med filtret och låta slangarna sitta kvar i karet.
                      Skulle man tycka att det är för kraftig cirkulation kan strypa filtret på retursidan, stryper man på insugssidan kan impellern börja kavitera, och det är skadligt för filtret.

"Vad är dom klassiska "symptomerna" om man har en sliten impeller??"
                      På mitt filter (ett 2213) var det ett mullrande/malande missljud som till slut tvingade mig att byta axeln, sedan blev det tyst igen
                      Man kan ta ut axeln och se på och känna på den, det märks tydligt var den är sliten om det är det som är felet.
                      En "ekonomiåtgärd" i väntan på en ny axel skulle kunna vara att helt enkelt vända på axeln. filtret hade gått i 10-15 år, så det var väl inte mycket att säga om det.
                      Mysko det där med luften, går det att spänna åt slangklämmorna mer utan att du riskerar att skada nipplar och rör ?
                      Nippeln som sitter i botten på burken är ju vridbar och utbytbar, skulle det kunna vara en läckande O-ring där kanske ?

Kommentar

Arbetssätt...