Val av ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Ursprungligen postat av Ekerö
    Okej, så nu ligger de 2 röster på Eheim 2260 vs 2st Fluval 305.
    ...eller 2st fluval 405 om du är rädd att du får för lite flöde
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Grodlund
      • January 2008
      • 560

Har du kikat här?http://www.akvarieshopen.se'

på denna kanske?

Edit: jasså det hade du såg jag..
      De verkar bra iaf - lagom är bäst
      Senast redigerad av Grodlund; 04 March 2008, 16:45.

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Får till mitt försvar hävda att jag ytterst sällan handlar nånting i svenska butiker, så fort jag får chansen vänder jag mitt ansikte till det stora landet i söder..

Sen var det en positiv överaskning att priset på 2260 var så pass bra på Flodströms.. ..även om dom som pwss har fått fel på liter per timme och watt..

Och den som inte pinkar i kapp ett 305 får skämmas i ett hörn..
        Senast redigerad av Gaffel; 04 March 2008, 18:56.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• Karhunen
          • July 2007
          • 177

Om jag nu skulle köpa ett 2260, vad för filter och hur mycke?
          Med vänlig hälsning, Markus

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Jag har 1 förpackning med Ehfisubstrat http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=846&page=1, och har sedan fyllt upp till 15 cm från kanten med biobollar och överst en 10 cm tjock filtermatta.
            Kolla på priser söderöver då det kan löna sig för dig att köpa pumpen från Tyskland.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• rsoderberg
              • February 2007
              • 954

Ursprungligen postat av ansjo
              Men beläggning blir det i alla slangar oavsett märke på pumpen.
              Det är en chansning att köpa rätt pump, rsöderberg vet jag är allergisk mot de nya modellerna av Eheim medans jag inte har fått måndagsex av dessa, men jag i min tur är inte speciellt förtjust i Fluvalpumpar för att jag har haft otur med dessa.
              Köp den pumpen som passar din ekonomi samt du tycker ger dig vad du vill ha i flöde och tillbehör eller om du köper det separat.
              Nja, allergisk är kanske inte rätt ord – men jag kan tycka att andra är mer prisvärda och krånglar inte mer än eheim heller. Mina 6st har inte slaggat igen utan alla fungerar helt perfekt.

Kommentar

• Karhunen
                • July 2007
                • 177

Jag har 1 förpackning med Ehfisubstrat http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=846&page=1, och har sedan fyllt upp till 15 cm från kanten med biobollar och överst en 10 cm tjock filtermatta.
                Kolla på priser söderöver då det kan löna sig för dig att köpa pumpen från Tyskland.

Skulle du kunna hjälpa mig med å fixa det då! Har försökt å gå in på en tysk sidan där.. fattar nada! Vet knappt va ja ska gå in på.
                Och den filtermattan högst upp. Är den fin eller grov?
                Med vänlig hälsning, Markus

Kommentar

• firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

2st Fluval 405 röstar jag på.
                  Man måste bara älska deras slangar.
                  Bra förfilter och bra tryck i filtrerna.
                  Dessa två stoppar ju för större kar framöver.
                  2260 är som sagt var overkill för ett 540l och lika så för ett 720l typ...jävla flås rent utsagt.
                  Jag kör med 2260 i ett 960l och även i det får jag tänka till en eller två gånger vilka arter jag ska stoppa ner så att de klarar av flåset.

Nu kör jag inte med strilrör utan med ett platt utblås.
                  Som faktiskt kommer från fluval.
                  Nämnas kan att Fluval 405 är menat för 400liter men avseende filtermassan och flödet anpassat för kar upp till 600liter.
                  2st gör således jobbet att rena ett 960liters om så skulle vara.
                  Sålänge man skiter i strilrören utan kör med platt utblås så klarar det filtret av mer än vad man tror.

Ska man ha det effektivaste idag så skulle jag nog trots allt valt droppfilter.
                  Dels bygger du det själv, förbaskat mycket bättre biologiskrening och även kemisk, samt mekanisk.
                  Du behöver filtermaterial, cirkulationspump, bra idé om hur du ska bygga.

Annars har du ju de stora dammfiltrer paket.

Är ett såkallat tryckfilter som faktiskt är ett ytterfilter men utan motordel.
                  Till det köper man en http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1
                  Sen så har du super super bra rening samt någe att växa i
                  För billigare penning än både 2260 och alternativt 2*405.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ursprungligen postat av Ekerö
                    Skulle du kunna hjälpa mig med å fixa det då! Har försökt å gå in på en tysk sidan där.. fattar nada! Vet knappt va ja ska gå in på.
                    Och den filtermattan högst upp. Är den fin eller grov?
                    Filtermattan jag har i pumpen är fin.
                    Här är länken till aquaristic.net fast på engelska som även jag tycker är lite lättare att fatta: http://www.aquaristic.net/shop.php/s...t/tpl/-/lang/1
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Ursprungligen postat av firefox75
                      2260 är som sagt var overkill för ett 540l och lika så för ett 720l typ...jävla flås rent utsagt.
                      Jag kör med 2260 i ett 960l och även i det får jag tänka till en eller två gånger vilka arter jag ska stoppa ner så att de klarar av flåset.
                      Jag har som du detta filet i ett 960 samtidigt som jag kör med ett Eheim 2217 samt en cirkulationspump AquaClear Powerhead 50 med quickfilter på och man ser knappt på vattnet att det rör sig och jag har diskus i mitt kar!
                      Att du får sådan skjuts på vattnet om du inte vill ha det tycker jag låter konstigt då det inte är så svårt att göra något åt det problemet.
                      Att sedan säga till någon som vill satsa på ett bra filter med bra kapacitet att filtret är overkill anser jag vara ett rent struntsnack, sedan om det är ett FX5 eller 2260 spelar ingen roll!
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

..this is a EHEIM 2260, the most powerful external filter in the world..

Tittade lite på kostnaderna för filtermedium som ex makaroner, biobollar/substrat pro, fin/grov blå matta etc och den tusenlappen det kostar att fylla ett 2260 kan man slå ut på en tioårsperiod bara man struntar i mekaniska engångsfilter och annat, på sin höjd att man kan ha ett pack aktivtkol liggande för rensning av medicinerat vatten o dyl..

Så rent kostnads effektivt har jag svårt att se varför man skulle undvika att satsa på ett filter som mig veterligen inte drar tjuvluft, stänger av sig själv, slammar igen varannan vecka osv..

Ett EHEIM 2260 är lite som Dirty Harrys Magnum .44, "..this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off.."

Ny teknik i all ära men kan det bli mer effektivt och basic än eheims classic modeller?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

Kommentar

• firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

Jag har som du detta filet i ett 960 samtidigt som jag kör med ett Eheim 2217 samt en cirkulationspump AquaClear Powerhead 50 med quickfilter på och man ser knappt på vattnet att det rör sig och jag har diskus i mitt kar!
                          Att du får sådan skjuts på vattnet om du inte vill ha det tycker jag låter konstigt då det inte är så svårt att göra något åt det problemet.
                          Att sedan säga till någon som vill satsa på ett bra filter med bra kapacitet att filtret är overkill anser jag vara ett rent struntsnack, sedan om det är ett FX5 eller 2260 spelar ingen roll!
                          Men hallå.
                          2260 ör overkill för det kar han har idag.
                          Finns inget som egentligen enligt mig kan motivera ett 2260 till 540liter.
                          Dels så är filtret 2260 skapat utifrån eheims aspekt på stora kar...
                          Sen så även om han byter så kommer han kanske vilja ha kvar sitt gamla 540l å då står han inför nästa problem att köpa filter till det.
                          Jag tycker att man ska köra på ett filter avsätt för storleken på akvariet och inte tro att det går att manipulera med stort filter till litet kar och hoppas på superB rening.
                          Detta eftersom man pratar om att strypa flödet och då gå miste om mycket filterbakterier eftersom dessa måste ha fart o flås...o inte stå stilla.
                          Med 2260 i ett 540liters kommer man strypa flödet och då har ju vinsten med stor filtermassa gått förlorat eftersom bakterierna inte koloniserar på grund av nedsatt genomströmning.

Skrevs massa om det både här och på ciklid...och för att ett filter ska fungerar optimalt så ska flåset vara super för annars missar man själva poängen med att bakterier behöver syre i god genomströmning.

Så därför lutar jag mig tillbaka på den undersökningen och förklaringen som getts av ledande experter på rening.

Bättre att köra med 2st 305, eller 2st 405.
                          då de kan gå på max hela tiden....och utför den rening som behövs.

Jag ahr aldrig sagt att eheim är dåligt utan att man bör fortfarande satsa på filter väl avvägt till ens akvarium.

Annars skulle man hypotetiskt sätt kunna stoppa ner en båtmotor2hk bakom en tjock filtermatta o köra i ett 540liter o säga att det är bra.

Dessutom så tillverkas ju ytterfilter med storlek/filtervolym/genomströmning/kapacitet...finns säkert en snygg spec på de olika aspekterna...och varför det ska vara så...

Så nej...köp filter som funkar nu...inte ett som ska funka om exempelvis 2år när man byter upp sig.
                          Trots att eheim 2260 är ett klart prisvärt filter för stora kar så skulle jag satsat på andra prisvärda alternativ.
                          Driftsäkert är 2260 bra och har väldigt hög kvalitet för det ända mål det är ämnat för...
                          Har ju svårt att tänka mig varför eheim som är en super tillverkare av filter skriver...:
                          Till Akvarium ca 1500 liter.
                          Pumpeffekt 1900 l/t
                          Filtervolym 18 liter
                          Effekt 50 w

Så min fråga kvarstår...ska man ta i så förbaskat???
                          Till ett 540liters???
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Martin_Blomberg
                            • January 2008
                            • 256

Från bilderna ser det ut som att 2260 inte har en pumpknapp alá 2028 och Tetratec1200, vars funktion är att fylla filtret med vatten vid igångsättning och efter rengöring/avstängning. Stämmer det?
                            Isåfall har jag en fråga, mitt JBL ytterfilter har inte heller detta och jag tycker det är rätt bökigt att starta upp det och få igång cirkulationen igen. Behöver tips på hur man kan fylla filtret från insug till utblås. Hur gör ni med 2260 för att fylla filtret och få igång cirkulationen igen? Suger i utloppsröret?

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

firefox75, vem har skrivit om att strypa filtret? Du kan ha fler strilrör och borra upp dem om det behövs för att få mindre fart på vattnet.
                              Hur mycket kapacitet anser du det ska vara i ett 540 liters kar på pumparna?
                              Låt Martin Blomberg göra som han vill och bli inte desperat att han inte följer ditt råd!
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
                                Från bilderna ser det ut som att 2260 inte har en pumpknapp alá 2028 och Tetratec1200, vars funktion är att fylla filtret med vatten vid igångsättning och efter rengöring/avstängning. Stämmer det?
                                Isåfall har jag en fråga, mitt JBL ytterfilter har inte heller detta och jag tycker det är rätt bökigt att starta upp det och få igång cirkulationen igen. Behöver tips på hur man kan fylla filtret från insug till utblås. Hur gör ni med 2260 för att fylla filtret och få igång cirkulationen igen? Suger i utloppsröret?
                                Jag suger i utloppsröret när jag fyller mitt filter och när detta är fyllt är det bara att trycka i kontakten! Detta funkar mycket bättre på mitt 2260 än både Eheim 2217 och 2215 och beror nog på att själva pumphuvudet ligger utanpå pumpen.
                                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...