Vad kostar det att silicon om

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG
    • October 2007
    • 52

Vad kostar det att silicon om

Hej, köpte ett 500liters akvarium i helgen och nu upptäckte jag att silicon strängarna går att lyfta på längst ut och dra upp en bit. Det är väldigt breda siliconsträngar och längst in lossnar de inte.

Bör jag silicon om? och i sånna fall vad kostar det att lämmna in det?!
  • Dahla
    • January 2004
    • 218

Du bör göra om det. Vad det kostar vet jag inte alls.
    /Dahla
    Kungsbacka

Kommentar

• firefox75
      • April 2007
      • 1806

Silkikon på clasohlsson för 49kr tuben Akvariesilikon.
      Tror det kommer gå åt cirka två till tre tuber.
      Ta bort allt löst och lägg på nytt.
      Lämna in akvariet behövs inte utan du kan med liten kunskap göra detta själv.
      För att få en fin fog så rekommenderar jag fogmästarkitet K-rauta har.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Dahla
        • January 2004
        • 218

firefox: Är det verkligen lämpligt att använda det från Clas Ohlsson? Har för mig att det inte är lämpligt till akvarier på över 60 liter?
        /Dahla
        Kungsbacka

Kommentar

• MattiasC
          • September 2007
          • 98

Ursprungligen postat av Dahla
          firefox: Är det verkligen lämpligt att använda det från Clas Ohlsson? Har för mig att det inte är lämpligt till akvarier på över 60 liter?
          Det står inget på tuben om maxstorlek. Jag kollade även produktbladet på tillverkarens hemsida utan att hitta något om det.

Jag limmade min 375:a med det... och fick göra om det :-)
          Det höll inte. Vid första provfyllningen började det spricka upp.

Det slutade med att jag skar ner allt och limmade om det med riktigt akvariesilikon från a-lagret. Det kostar dubbelt så mycket (100:-/tub) men är definitivt värt det.

Se till att göra rent ordenligt innan du limmar om det.

Kommentar

• firefox75
            • April 2007
            • 1806

???
            Jag har limmat tre kar nyligen med det silikonet och inget av dem läcker.
            Dessa kar var på 240l, 375l, 720l helglas.
            Vet inte vad ni gjort för att det inte ska hålla.

Men om nu inte det silikonet duger så finns faktiskt billigt casco på rusta för 59kr/tub.
            Och Casco funkar....
            Annars finns ju ÖB´s transparenta silikon för 59kr/tube också och det håller för kar upp till 700liter.

Aquastabil finns på Grizzly för 129kr tuben men då är det svart silikon.
            Sen finns sikasil, bostik...vad de heter och hur mycket de kostar har jag dock ingen aning om.
            Bostik glassilikon rekomenderade iallafall glasmästaren som skärglasen åt mig att använda.
            Så det har jag testat och det är verkligen bra och enligt tillverkare samma dragningskraft som Aquastabils silikon men kostar mindre.

Kommentar

• MattiasC
              • September 2007
              • 98

Ursprungligen postat av firefox75
              ???
              Jag har limmat tre kar nyligen med det silikonet och inget av dem läcker.
              Dessa kar var på 240l, 375l, 720l helglas.
              Vet inte vad ni gjort för att det inte ska hålla.
              Nej, jag vet inte heller. Jag vet bara att det inte höll nå vidare.
              Jag kommer framöver enbart köpa silikon hos nån som verkligen vet vad han pratar om, dvs en akvariebutik som själva limmar med det. Om det sen står bostic, silirub, casco eller nått annat på tuben är inte intressant.

Om det handlar om 3 tuber silikon, som i det här fallet, tycker jag inte det finns någon anledning att snåla. I det här fallet handlar det om en merkostnad på kanske 150 kronor och det tycker jag personligen är alldeles för lite för att man ska vilja ta en chansning. 500 liter vatten på vardagsrumsgolvet är inte skoj.

Kommentar

• HenrikG
                • October 2007
                • 52

Det skulle kosta 800 kr att lämna in det, känns som jag får ta den smällen. Ingen som vet nån annan duktig silikonare i Örebro trakten?

Kommentar

• firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

Varje glasmästare som jobbar o skär planglas brukar kunna limma akvarier också.

Kommentar

• Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

Ursäkta mig men om du tittar på vad du skrivit så kanske du kan se att det mer lutar åt handhavande fel än att produkten skulle vara dålig, om silikon släpper så beror det på att ytorna inte varit helt rena, ett fingeravtryck precis innan man lägger den nya fogen kan räcka, använd såpvatten och "bend-over" latex handskar för att stryka ut fogen, dyrt suger billigt smakar bra, gratis är bäst!

Trevlig helg!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

Kommentar

• MattiasC
                      • September 2007
                      • 98

Ursprungligen postat av Gaffel
                      Ursäkta mig men om du tittar på vad du skrivit så kanske du kan se att det mer lutar åt handhavande fel än att produkten skulle vara dålig, om silikon släpper så beror det på att ytorna inte varit helt rena, ett fingeravtryck precis innan man lägger den nya fogen kan räcka, använd såpvatten och "bend-over" latex handskar för att stryka ut fogen, dyrt suger billigt smakar bra, gratis är bäst!

Trevlig helg!
                      Om det är mig du syftar på så håller jag nog inte riktigt med dig. Speciellt eftersom du inte sett på vilket sätt silikonet inte höll måttet.
                      Om det inte var mig du syfta på så kan du glömma detta inlägg :-)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Vid limning av akvarier med silikon så är det som flera redan nämnt oerhört viktigt att rengöra rutorna innan - finns det "feta" fläckar kvar så släpper silikonet oavsett vilken kvalitet det handlar om.

Sedan finns det också olika kvaliteer på silikon och med kvalité så menas hållfasthet. På tillverkarnas sidor så anges också i regel slikonens hållfasthet och kostar tuben 39 spänn så skulle i alla fall inte jag använda det till ett större akvarie, men till småakvarier och till att limma bakgruder så funkar det (förutsatt att det inte innehåller antimögelmedel förstås).
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

Det var dig jag syftade på och då kan du ju börja med att berätta för mig på vilket sätt en billig silikonprodukt skulle vara sämre än en dyr och varför du inbillar dig att nån som arbetar i en zooaffär och till nöds reparerar de egna karen skulle sälja en bättre produkt än tex Sika som finns väldigt billigt på Hornbach?
                          Skriv på!

Kommentar

• MattiasC
                            • September 2007
                            • 98

Det som är lite intressant är att man ingenstans (såvitt jag kunnat hitta) kan läsa vilken maxstorlek på kar som Classes silikon kan användas till.

Det som hände i mitt fall var att det uppstod brytningar i silikonet. Det släppte alltså inte från glaset.
                            Om jag drog isär glasrutorna (utan att ta i) så kunde jag se hur dessa brytningar blev större och större.

Det såg inte bra ut. Om det beror på att glaset var skitigt eller om det är dåligt silikon vet jag i ärlighetens namn inte.

Förstår faktiskt fortfarande inte varför man ska spara in 150-200 spänn på den viktigaste komponenten i akvariet (bortsett från glaset).
                            Sitter man med 500 liter vatten på vardagsrumsgolvet så lär man nog ångra den besparingen ganska snabbt.

När det gäller filter, belysning, fiskar osv så tvekar folk inte att köpa dyrt, eftersom det ofta betyder att det är bra grejjer. Lite snefördelad prioritering känns det som.

Kommentar

• Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

Priset står inte alltid i relation till produkten, att ett eheim kostar vad det gör står i relation till produktnamnet, att sen namnet eheim borgar för kvalitet beror på att dom lagt ner massvis av tid och arbete för att utveckla bra produkter men minst lika stor mängd tid och pengar har lagts på reklam.

Om jag ska använda ett verktyg i mitt arbete så brukar jag föredra verktyg som jag vet håller vad det lovar, problemet i många fall är att samma produkt säljs under olika namn eftersom dom inte ens är tillverkade av företaget vars logotyp man hittar på produkten, att överlag säga att en produkt är dålig för att den är billig är ett uruselt argument.

Om du sen haft en dålig erfarenhet av en viss typ av silikon så förstår jag att du reagerar med kritik men rikta den åt rätt håll, lika väl som det kan vara en överlag dålig produkt kan det vara ett måndagsexemplar, en kartong som vid transport utsatts för minusgrader under längre tid osv..
                              Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...