I några ämnen har jag sett vissa som har bla. yngel i vaser eller i skålar utan pump och doppvärmare. Kan man värkligen ha det? Jag trodde att vattenkvalitéten försämrades mycket och att det påärkade fiskarna negativt..
Skål/vas?
Kollaps
X
-
Guest
-
-
jovisst man får ha de men skålen måste uppfylla dessa krav: skålen ska va över 30l. skålen ska innehålla filter och doppvärmare. skålen ska innehålla växter. skållen ska va insynsskyddad en sida (bakgrund). skålen ska innehålla nånform av gömställen för fiskarna. för att uppfylla alla dessa krav måste man ha en ganska stor skålDiskus
Kommentar
-
Guest
Där har ni lite fel igen. Skålen ska vara över 40L och ha pump/doppvärmare och gömställen. Men skålar anses endå vara "opraktiska" till fiskar då dom blir lite fakkade av d.Kommentar
-
Kommentar
-
När jag skaffade min skål fick jag höra att det är väldigt svårt att syresätta skålar eftersom de flesta har avsmalnande öppning och därför väldigt liten vattenyta som har kontakt med luften. Det är även nästan omöjligt att placera en pump som krusar vattenytan på ett bra och snyggt sätt.
Nu andvänder jag min skål till raka motsatsen av akvarium, nämnligen öken! (beige sand och kaktusar)Kommentar
-
jovisst man får ha de men skålen måste uppfylla dessa krav: skålen ska va över 30l. skålen ska innehålla filter och doppvärmare. skålen ska innehålla växter. skållen ska va insynsskyddad en sida (bakgrund). skålen ska innehålla nånform av gömställen för fiskarna. för att uppfylla alla dessa krav måste man ha en ganska stor skål
Men tyvärr så är det mest akvarister med en del erfarenhet, de som hursomhelst VET vad fiskarna behöver för att må bra och följer det ändå, som har läst den lagen eller ens vet att det FINNS en sådan lag.
Det första jag gjorde innan jag skaffade mitt första akvarium var inte direkt att tänka; "finns det en lag om hur stora akvarium fiskarna ska ha måntro? den måste jag läsa",
utan snarare "titta, den här människan, som jobbar i en djuraffär, måste ju veta allt det här. jag frågar honom!"
Mitt första kar var på 105L, och jag hade ingen fisk som blev för stor för det, men det var bara en slump.
Men det andra karet var en skål på 20L, och i det fick det bo 2 slöjstjärtar - för han i djuraffären sa ju att det gick bra (som tur är så var det för svårt att sköta skålen så de fick flytta efter bara några veckor).
Om det nu vore så att de som gör/tänker göra guldfisk-i-10l-misstaget, hade lusläst L80, så hade säkert lagen om 40L eliminerat många fall av vanskötta fiskar. men så är det ju inte i praktiken.
Vi vet ju att det finns fisk som kan må bra i kar på 20 eller 30L också, helt beroende på hur väl man kan uppfylla den fiskens specifika behov bortsett från volymen.
Det är fullt möjligt att skapa en lämplig miljö för ex. en kampfisk i ett klotformat akvarium på 20-30L, men det är mycket lättare att göra det i ett rektangulärt.
Om man vet att man kan fylla en viss fisks behov i ett kar (i valfri form) på under 40L så ser jag ingen poäng med att följa en "för säkerhets skull"-lag.
Det här blev väldigt oorganiserat, men still.
Och yngel, som trådskaparen frågar om, är helt okej att ha i små volymer under en kort tidThere is a windmill in my beard; Your argument is invalid.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734
http://oeronraev.bilddagboken.se/Kommentar
-
För övrigt så är det en myt att fiskarna skulle bli "fakkade" (knäppa?) av skålar, d.v.s. runda akvarium. Dock säger det sig självt att ingen fisk mår bra i ett akvarium som inte är anpassat för just den arten vad gäller volym och inredning, o.s.v.Kommentar
-
Guest
Jag har inte sagt något annat?
För övrigt så är det en myt att fiskarna skulle bli "fakkade" (knäppa?) av skålar, d.v.s. runda akvarium. Dock säger det sig självt att ingen fisk mår bra i ett akvarium som inte är anpassat för just den arten vad gäller volym och inredning, o.s.v.anneregner
Kommentar
Kommentar