Varmt av belysning!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fengwall
    • August 2007
    • 67

Varmt av belysning!

Hej hej!

har ett litet 18-liters för räkor hemma. Det har en vanlig ramp för glödlampa. Det enda som inte höjer temperaturen för mycket är en vanlig lågenergilampa men då mår ju inte växterna nåt bra jag har satt in akvarielampa för växternas skull men vattnet blir alldeles för varmt, räkorna pallar inte mer än 28 grader, knappt. Vad göra1??
  • Loial
    • December 2007
    • 50

Billiga 6500K lågenergi:
    Lys upp din omgivning! Välj rätt belysning för varje miljö Rätt ljussättning kan förvandla hemmet, trädgården och till och med en mässutställning. Oavsett om du vill skapa en inbjudande atmosfär på altanen, lysa upp utomhusmiljöer för tryggare kvällar eller framhäva produkter på en utställning, är valet av belysning avgörande för rätt stämning och funktion. Säker...

Kommentar

• saltbiff
      • December 2006
      • 607

vi hade samma problem hos våra räkor i 25-litersburken...de dog en efter en och vi testade vattnet och alltmöjligt....inte tänkte vi på tempen! Men efter ett tips så minskade vi belysningstiden och tog bort locket... Pumpen värmer visst också när den är igång...vi hade planer på att stänga av den,men det räckte med de två första grejerna, så istället för 28 grader så har vi nu mellan 23-25 och inga mer räkor har dött!

5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

Kommentar

• fengwall
        • August 2007
        • 67

Har inte haft lock på nästan hela tiden, kanske pumpen då? Har beställt ett påhängsfilter/ryggsäcksfilter det kanske drar ner tempen om den stora innerpumpen försvinner.....nu har jag bytt lampa under några timmar per dag så att växterna ska få lite gott också men så kan jag ju inte hålla på! .

Ska invänta det nya filtret och se vad som händer då, just nu får akvarie-lampan tjänstgöra till atremia-kläckning , tänkte mina gurami skulle uppskatta det och kanske gabonräkan

( förlåt, blev ett litet sidospår.... )

Kommentar

Arbetssätt...