Någon som vet var man får tag i frigolit att ha i botten på akvariet?
Var köper man frigolit?
Kollaps
X
-
Maffia666
-
Markplattor, rosa eller blå, mycket hårdare än frigolit, mindre statisk och lättare att såga skära om man inte har glödkniv.. Be att få se specen, den ska vara livsmedelsklassad, dvs giftfri..Kommentar
-
Är det något som du själv har köpt? Vart har du köpte den då? Vet inte ifall byggvaruhus har livsmedelsklassad, eller?- 720 liter med Malawi.
Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
http://franssonfamily.se/akvarie/Kommentar
-
Beijers och renodlade grossister inom byggmaterial har, läggs ut i botten som tjälskydd innan vi binder armeringen vid bäddgjutning. Aldrig behövt köpa det själv men vid dom tillfällen jag behövt ett block eller två så tror jag att det hamnade under kontot "skattefri arbetsförmån"..Kommentar
-
Suck. Det är inte som om jag är den enda som kört med de liggunderlagen. De är väl beprövade i akvariesammanhang. I princip alla vanliga liggunderlag är akvariesäkra och gjorda av samma material...
Och priset har väl inget med saken och göra. Eller förtjänar inte billiga fiskar bra vatten kanske?Senast redigerad av [lum]; 20 February 2008, 00:02.Kommentar
-
Kollade precis in min dyra fina täta 22mm komprimerad neoprenduk, inte står det stämplat akvariesäkert på det inte, bara DuPont! Är man säker på sin sak så är det väl en sak men med tanke på hur tredje världens tillverkningsindustri ser ut..Kommentar
-
Liggunderlag har jag själv aldrig använt i akvarium, men det finns ju mängder av andra som har gjort utan problem.
I akvarium föredrar jag den vanliga vita isoporen/frigoliten som finns i byggvaruhus eftersom den är lite porös vilket gör att den tar upp ojämnheter bättre.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Mja, håller jag nog inte med om, finoliten är väldigt hård och tålig även i små dimensioner om man jämför med ex frigolit, dessutom smular den sig inte och är vattentär plus att den inte är i närheten av att vara så statisk som frigolit, den är tex perfekt att fasa och finsåga utan att brytas och om man fasar framkant samt sidorna mot gavlarna så syns den inte efter att bottensubstratet fyllts i.
Ett liggunderlag däremot tenderar ju att återta sin senaste form..
"Och med detta menar jag att ett liggunderlag må vara enkelt att rycka fram ur garderoben och klippa till med saxen men sen ska den hållas på plats när gruset ska i utan att snurra upp sig (nu gnäller jag..) och sen är den inte tjock nog, varken som stötskydd mot tunga stenar eller för att hålla en hög värme så växternas rötter har det varmt och gött.."Senast redigerad av Gaffel; 20 February 2008, 19:00.Kommentar
Kommentar