Vad väger ett tomt 720 akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

Vad väger ett tomt 720 akvarium?

Nån som har ett hum om vad ett 720 liters ramakvarium väger och hur många personer vi bör vara för att baxa upp det till 3:e våningen i ett hyreshus?

• HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

tjenare, ja och min polare bar mitt 500L me ett extre bottenglas(me alu ram) de va inte allt för tungt så 2-3 pers inte mer än 3 tror ja beroende på hur stark man är :P

Kommentar

• MrN
      • January 2008
      • 79

beror väl på hur starka ni är :P

Kommentar

• _Lena_
        • June 2006
        • 1273

vi behövde vara två medelstarka resp tre svaga till våra kar på 300l uppför två trappor.

Kommentar

• Gaffel
          • December 2007
          • 6200

Jag skulle rekommendera att ni bygger en sk pianosläde till karet i två tum fyra.(nej jag orkar inte fixa en ritning nu men om den behövs så kan jag skicka den.)
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

Kommentar

• KE
            • November 2004
            • 356

Vi var 4st för att bära upp ett 720liters en trappa. Problemet var att man var tvungen att lyfta det över räcket för att komma upp.
            Zoonen
            Akvarietorka för tillfället...

Kommentar

• A C-son
              • December 2007
              • 537

Ursprungligen postat av MagArne
              Nån som har ett hum om vad ett 720 liters ramakvarium väger och hur många personer vi bör vara för att baxa upp det till 3:e våningen i ett hyreshus?
              Tja, ramen väger ju inte mkt och är det gjort i glas med standardtjocklek (rekomenderad tjocklek till 60 cm höga kar) på 10mm så väger iaf glaset 108 kg... Så har ni "normal" fysik så räcker det möjligen bra med två personer, avlastning kan dock vara bra då det är trappor osv. Personligen tycker jag det är bekvämast att bara vara två lyftare då det blir lättare att balansera smidigt, kan bli trångt och bökigt med för många händer och fötter.
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Om karet är högt bör ni köra med en tredje person som går på sidan och sköter balans och ser till att det inte går emot någonstans, som att bära flygel men jag rekommenderar fortfarande en släde dels för den extra supporten men även för att man då kan ställa ner det man bär utan att riskera skador, man ställer karet på släden sen bär man upp hela paketet, namnet kommer av att man kunde ställa extremt tunga objekt i släden i ex trappor och låta det kontrollerat glida nerför, kallas även flygelram och har ett borrat hål i varje gavel där man krokar i lyftselen..

En annan variant om karet är emballerat är att kroka 2 lagom långa sling under karet och bära det med slingen som support.

Om det är ett 60x60x200 Dala/Zooline så är vikten för glaset 92,4 kg plus nått kg för ramen, 10 mm bottenglas och 8 mm runt om. (Om jag inte räknat rätt nu så skäller säkert Kjell på mig.)
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

Kommentar

• MagArne
                  • December 2006
                  • 424

Sambon och jag lyckades lyfta in nuvarande 450 karet en trappa upp, det tyckte vi var i tyngsta laget för att det skulle vara säkert. Vi är 4 pers nu till 720 karet men jag ska nog försöka fixa två till för att vara på den säkra sidan om vi måste lyfta över trappräcket tre trappor upp. Tror det är rätt bra plats i trapphuset.

Kommentar

• Pytte86
                    • November 2007
                    • 158

jag och farsan bar upp mitt 540liters till 3e våningen, va inga problem alls. 6pers för att bära upp ett 720liters låter väl lite väl överdrivet, blir ju bara massa folk ivägen imo...

Kommentar

• heeke
                      • April 2003
                      • 5033

Vikten är inte det stora problemet utan det är att det är otympligt och skört.

Bra sugkoppar gör det hela klart enklare. Då får man rejäla handtag att hålla i istället för ett halt akvarieglas.

Helt klart värdefult att planera för att kunna ställa ner det på vägen upp och vila lite. Lägg träreglar efter varje trappa typ.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

Arbetssätt...