Nån som har ett hum om vad ett 720 liters ramakvarium väger och hur många personer vi bör vara för att baxa upp det till 3:e våningen i ett hyreshus?
Vad väger ett tomt 720 akvarium?
Kollaps
X
-
Inventas vitam iuvat excolussie per artesKommentar
-
Om karet är högt bör ni köra med en tredje person som går på sidan och sköter balans och ser till att det inte går emot någonstans, som att bära flygel men jag rekommenderar fortfarande en släde dels för den extra supporten men även för att man då kan ställa ner det man bär utan att riskera skador, man ställer karet på släden sen bär man upp hela paketet, namnet kommer av att man kunde ställa extremt tunga objekt i släden i ex trappor och låta det kontrollerat glida nerför, kallas även flygelram och har ett borrat hål i varje gavel där man krokar i lyftselen..
En annan variant om karet är emballerat är att kroka 2 lagom långa sling under karet och bära det med slingen som support.
Om det är ett 60x60x200 Dala/Zooline så är vikten för glaset 92,4 kg plus nått kg för ramen, 10 mm bottenglas och 8 mm runt om. (Om jag inte räknat rätt nu så skäller säkert Kjell på mig.)Kommentar
-
Sambon och jag lyckades lyfta in nuvarande 450 karet en trappa upp, det tyckte vi var i tyngsta laget för att det skulle vara säkert. Vi är 4 pers nu till 720 karet men jag ska nog försöka fixa två till för att vara på den säkra sidan om vi måste lyfta över trappräcket tre trappor upp. Tror det är rätt bra plats i trapphuset.
Kommentar
-
Vikten är inte det stora problemet utan det är att det är otympligt och skört.
Bra sugkoppar gör det hela klart enklare. Då får man rejäla handtag att hålla i istället för ett halt akvarieglas.
Helt klart värdefult att planera för att kunna ställa ner det på vägen upp och vila lite. Lägg träreglar efter varje trappa typ.Kommentar
Kommentar