Bygga träbänk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrN
    • January 2008
    • 79

tycker det känns lite som att bygga en akvariebänk kan nog i princip alla så att den håller med lite sunt förnuft.
    Men att få den jävligt snygg och praktisk kan ju för vissa vara den svårare biten,,,

Kommentar

• MattiasC
      • September 2007
      • 98

Ursprungligen postat av MrN
      tycker det känns lite som att bygga en akvariebänk kan nog i princip alla så att den håller med lite sunt förnuft.
      Men att få den jävligt snygg och praktisk kan ju för vissa vara den svårare biten,,,
      Jo förvisso, men många tycker att utseende inte är så viktigt eftersom dom bygger av leca-block :-)
      Vi kan alltså dra slutsatsen att att en akvariebänk kan nog i princip alla bygga

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Det handlar väl egentligen hur nogrann man är och vad man har för ambitioner.
        Är man inte nogrann och har låga ambitioner blir resultatet där efter.
        Har man sen lite vana så kan man nå ett bra resultat på kortare tid än om man är ovan.

Jag kan ju ta exemplet med när jag skulle måla en TV-bänk (som förövrigt inte är klar ännu ).
        Jag ville få den så slät som möjligt, då räcker det inte att kladda över med en roller bara. Det är grundning och slipning i flera omgångar, mera slipning och mera målning. Jag slipade och målade säkert 10ggr men blev ändå inte nöjd (höga ambitioner mao). Den står nu fortfarande oklar pga att jag inte nått mitt mål, inte för att jag inte kan.

Tålamod, är ju förövrigt en bra egenskap att ha om man har höga ambitions nivåer men inte så mycket vana.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• MattiasC
          • September 2007
          • 98

Ursprungligen postat av heeke
          Jag kan ju ta exemplet med när jag skulle måla en TV-bänk (som förövrigt inte är klar ännu ).
          Jag ville få den så slät som möjligt, då räcker det inte att kladda över med en roller bara. Det är grundning och slipning i flera omgångar, mera slipning och mera målning. Jag slipade och målade säkert 10ggr men blev ändå inte nöjd (höga ambitioner mao). Den står nu fortfarande oklar pga att jag inte nått mitt mål, inte för att jag inte kan.
          Prova skumgummiroller. Det ger en yta med lite gräng (knottror) och man slipper penseldragen. Använder det så ofta jag kan. Ett lager grundfärg och två strykningar med lätt slipning mellan. Blir kanon.

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

hehe, jodå, men här snackar vi ambitioner att nå nästan "pianolack" Med vattenbaserad färg naturligtvis.

Som det ser ut nu så är bänken riktigt slät, men slipad och där med matt. Ett lager klarlack (eller 10 ) uppepå gör nog susen.

Kommentar

• MattiasC
              • September 2007
              • 98

Ursprungligen postat av heeke
              hehe, jodå, men här snackar vi ambitioner att nå nästan "pianolack" Med vattenbaserad färg naturligtvis.

Som det ser ut nu så är bänken riktigt slät, men slipad och där med matt. Ett lager klarlack (eller 10 ) uppepå gör nog susen.
              Du har inte funderat på att spruta på färgen istället?

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Jo, men jag har ingen spruta.

Jaja, nog om min TV-bänk den hör inte hit.
                Jag ville bara säga att man kan bara man vill och försöker. Går det ändå inte så får man försöka igen, och igen, och igen......

Kommentar

• Fridas
                  • September 2007
                  • 629

Har man allt hemma och utrymme att snickra så är det självklart inte lika stora problem, visst, men då har man också redskap och verktyg för att lyckas. Sitter man med en skruvmejsel och en skiftnyckel som enda hjälp kommer man inte så långt. Ska man köpa in verktyg för att bygga en bänk blir den väldigt mycket dyrare än i butik. Det är inte alltid ens egen händighet som sätter gränserna. Bara en bra eldriven såg kostar flera hundra, för oavsett hur händig man är så blir handsågade ytor sällan raka och snygga.
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Man kan få ett handsågat snitt rakt och fint, tom med ett 400 sandpapper, det tar bara lite längre tid
                    Se inte begränsningarna, se möjligheterna

Annars är ju färdigsågat från brädgården ett alternativ (som jag själv utnyttjar flitigt då jag bor i lägenhet och inte vill ha såg-damm överallt), brukar kosta någon 10:a eller två per snitt.

Kommentar

• MattiasC
                      • September 2007
                      • 98

Självklart ställer hembyggen lite krav på verktyg och utrymme osv.

Jag vill bara att fler ska försöka själva. Det känns som att det generella rådet till folk är att dom ska köpa färdigt eller att bygga av leca, eftersom det är snudd på livsfarligt att bygga själv.
                      Jag tycker inte att det är det. Därmed inte sagt att det alltid är så enkelt. Men i ärlighetens namn, så jäkla svårt är det inte heller.

Så länge som man vet vad man gör, är noggrann och framför allt inte chansar så är det minst lika säkert som en köpt möbel.

Mycket av de färdigköpta möbler jag sett skulle jag aldrig ställa i mitt vardagsrum då det enbart varit byggda av tex 16mm spånskiva. Det tycker jag känns mycket mer osäkert.

Våga prova. Så länge som man inte chansar med en halvdassig konstruktion och en sned och vind möbel så är det inte så besvärligt, och som Heeke också skrev: Se till att brädgården/byggvaruhuset sågar upp skivorna åt dig. Då behöver du bara lite lim och en skruvdragare för att bygga din möbel.
                      Man behöver inte kexa ihop den. Det funkar bra med vanlig träplugg också (även om det inte är lika kul)

Ursprungligen postat av Fridas
                      Bara en bra eldriven såg kostar flera hundra
                      Tänk om det vore så väl att den bara kosta flera hundra

Kommentar

Arbetssätt...