Bygga träbänk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

Bygga träbänk

Bänken som kom med mitt begagnade akvarium är ett inte särskilt snyggt hembygge, dessutom med fel dimensioner. Därför planerar jag att få en ny byggd.

Idag har jag ett 240 liters som ska stå där. ca 110X45 i bottenmått. Jag tänker mig en MDF-skiva som vilar på en ram av reglar, sedan sex ben. En ram/sockel även nedtill för att få det hela stabilt.

Vad behövs för dimensioner för att klara detta. Naturligtvis prima virke. Kan en 19 mm MDF och 45x45 reglar för benen vara rätt? Ramen borde väl inte spela så stor roll om benen stöder mot skivan. Finns något bra sätt att få höjdjustering på sådana ben om golvet är lite ojämnt?

Med tanke på eventuella framtida äventyr, går det att byta skivan mot en längre, tex 150 cm (med ca 25 cm överhäng från benen) om jag skulle vilja skaffa mig en större tank i framtiden. Skulle ovan nänmda dimensioner även klara ett 450 l?

Normala försiktighetsåtgärder som tex frigolit under akvariet räknar jag med.
    /lars olof
  • MrN
    • January 2008
    • 79

jag hade valt 45x70 reglar..

Kommentar

• Stew
      • July 2004
      • 1736

Tjenare.

Jag är då ingen snickare, men nervös det är jag
      Skulle aldrig ställa ett kar störe än 100liter på en träkonstruktion, absolut inte om jag byggt den själv (jag inser mina begränsningar direkt jag får en hammare i handen).
      Jag hade valt att använda lecablock och en ordentlig träskiva, eller skaffa en bänk i alu. Lägg ut en annons här på zoopet att du vill köpa en sådan. Tror det finns flera som vill bli av med sina för en billig peng.

Men som sagt. Jag är ingen snickare. Och lyckas man få ihop en träbänk bra, så blir den säkert lika stabil som en alubänk och betydligt mycket snyggare.

Mvh

Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

• Martin_Blomberg
        • January 2008
        • 256

Här är lite nyttig info, och han säljer även ritningar med materialplaner och dimensioner (dock med amerikanska mått tror jag):

Kommentar

• Hagi
          • December 2007
          • 240

Ursprungligen postat av larson
          Bänken som kom med mitt begagnade akvarium är ett inte särskilt snyggt hembygge, dessutom med fel dimensioner. Därför planerar jag att få en ny byggd.

Idag har jag ett 240 liters som ska stå där. ca 110X45 i bottenmått. Jag tänker mig en MDF-skiva som vilar på en ram av reglar, sedan sex ben. En ram/sockel även nedtill för att få det hela stabilt.

Vad behövs för dimensioner för att klara detta. Naturligtvis prima virke. Kan en 19 mm MDF och 45x45 reglar för benen vara rätt? Ramen borde väl inte spela så stor roll om benen stöder mot skivan. Finns något bra sätt att få höjdjustering på sådana ben om golvet är lite ojämnt?

Med tanke på eventuella framtida äventyr, går det att byta skivan mot en längre, tex 150 cm (med ca 25 cm överhäng från benen) om jag skulle vilja skaffa mig en större tank i framtiden. Skulle ovan nänmda dimensioner även klara ett 450 l?

Normala försiktighetsåtgärder som tex frigolit under akvariet räknar jag med.
          Vad 19mm MDF har för bärighet känner jag inte till, men det torde gott räcka med en rejäl ram under, du kan ha en regel från långsida till långsida på mitten av ramen för att stärka upp och minimera att ovanpåliggande skiva skall svikta. Ramen (de underliggande/vågräta reglarna) skulle jag ha tagit ex 2x3 el 2x4 tum för att få en stum ram. Benen kan gott göras av 2x2 tum, de utsätts för längsgående tryck (trät tål otroligt mycket på den ledden förutsatt att det ej sviktar i sidled.) Du måste alltså även ha en ram nertill och/eller tvärgående stag så konstruktionen ej blir ostabil i sidled. Om du har ett virke ex 2x3 tum skall du ha den smala delen (2tum) uppåt/nedåt, inte lägga dem på "plasken", de sviktar så mycket då!

Fötter vet jag ej säkert, men det finns ju olika typer av justerbara (skruvbara fötter) som kan funka, kolla med bygghandeln. Överhäng funkar! (inte för mycket naturligtvis)

Har själv byggt ställning med enbart trä i 2x2 tum och haft ca 1500-2000L vatten fördelat på 6 el 8 kar på samt en massa utrustning under många år -det höll! Och den ställningen var 1.6 m hög...
          Senast redigerad av Hagi; 04 February 2008, 12:04.
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Här har du "bänken" till Kjell's 3000 liters:
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• larson
              • January 2008
              • 119

Har precis kollat med en bekant till familjen, som snickrat mer eller mindre professionellt mest hela livet. Han lät intresserad av att hjälpa till med bygget. Så jag känner mig ganska trygg i att ha en rutinerad byggmästare. Nu ska jag sno ihop en skiss som han kan utgå från. Jag hoppas att jag kan få den byggd innan min planerade start framåt månadsskiftet.

Min tanke är att göra den som en tvåstegskonstruktion. Först en naken bänk, som senare kan förses med väggar och dörrar för att bli ett skåp. En utdragsskiva som arbetsyta finns också med i planeringen.
              /lars olof

Kommentar

• MattiasC
                • September 2007
                • 98

Ursprungligen postat av Stew
                Tjenare.
                Skulle aldrig ställa ett kar störe än 100liter på en träkonstruktion
                Jag byggde en bänk av enbart 25mm MDF. Ingen ram av reglar i den över huvud taget. På den står idag ett 375 liters. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Jag kan lova att den håller minst lika bra som en aluställning. Kanske inte lika bra som leca, med ser väldigt mycket trevligare ut. Tror den utan vidare skulle kunna hålla för den tredubbla volymen, om inte mer.

Så länge man ser till att bygga rakt och att sammanfogningen blir bra så håller MDF otroligt bra.

Den nedåtriktade kraften är lätt att hantera.
                Det man måste se upp med är skjuvningen.

Vad det handlar om är noggrannhet. Mät, mät, mät och mät.... Vid minsta fel så gör om och gör rätt

Det som är fördelen, som jag ser det, med aluställning är att det är lätt att justera för ett golv som inte är helt plant. Detta är svårare med Leca och med en bänk byggd helt i trä. Speciellt om man som jag har en hel bottenplatta på möbeln. Det gäller att ha koll på att golvet är rakt om man inte gör möbeln lätt att justera.

Om du ska bygga en stomme av reglar tycker jag du kan gå ner i dimension på MDF'en

Kraften ska du se till att regelstommen tar upp och inte MDF'en.
                Om du bygger en bänk bara i MDF så gå upp i dimension. Inte bara för att det är hållbarare med en kraftigare skiva utan för att det är lättare att sammanfoga tjockare MDF skivor.

Kommentar

• firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

Jepps.
                  45*70 reglar och 19mm mdf platta.
                  Helst ska du även ha en mdf platta ner till också.
                  Sen gör du ett kors av reglar baktill.
                  Och ben son vanligt.
                  6st ben räcker.

Om man ska ha stabilitet så bör man köra med en typ av låd konstruktion.
                  alltså ram ovan och nertill av reglar.
                  Sen mdfplattan ovantill(sätt den med två skruvar så är det lätt att byta ut om du ska använda samma bänk till större akvarium.

Gällande MDF skivors hållbarhet..så kan jag berätta att jag bygget tillsammans med micke på aquarium africa ett akvarium på 3000liter med mdf skivor(2*19mm) och frontglas.
                  Så en MDF skiva räcker för att få en bärande sockel.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• larson
                    • January 2008
                    • 119

Ursprungligen postat av MattiasC
                    Jag byggde en bänk av enbart 25mm MDF. Ingen ram av reglar i den över huvud taget. På den står idag ett 375 liters. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926
                    Jösses vilket snyggt resultat. Grattis!
                    /lars olof

Kommentar

• MrN
                      • January 2008
                      • 79

dock inte lika lätt för en amatör med kexning osv som på mattiasc behövs en kex maskin och har du inte kexat förut är det inte så jätte lätt att veta hur man ska göra..

Kommentar

• MattiasC
                        • September 2007
                        • 98

Ursprungligen postat av MrN
                        dock inte lika lätt för en amatör med kexning osv som på mattiasc behövs en kex maskin och har du inte kexat förut är det inte så jätte lätt att veta hur man ska göra..
                        Hmm, jag är en amatör.

Det här var det första jag kexade. Köpte billigast möjliga kexmaskin på bauhaus. Pga stressade kassörska behövde jag bara betala 200:- för den.

Jag trodde också det skulle vara lite besvärligt men det var grymt lätt. Gjorde några provkexningar i lite spillmaterial innan jag började med bänken.

Återigen, är man noggrann så blir det bra.

Kommentar

• MrN
                          • January 2008
                          • 79

sen är fågan var gränsen som amatör dras..är man amatör om man har lekt med lego
                          inte många amatörer som har en festoolskena som du har på bild 1

Kommentar

• MattiasC
                            • September 2007
                            • 98

Ursprungligen postat av MrN
                            sen är fågan var gränsen som amatör dras..är man amatör om man har lekt med lego
                            inte många amatörer som har en festoolskena som du har på bild 1

Ahh, min lilla festool älskling :-)
                            Den första cirkelsåg jag någonsin ägt. Har gått och suktat efter en sån i 7-8 år. Fick till slut en i 30-års present.
                            Tro mig jag är amatör. Detta är den första möbel jag byggt. Trots att man är amatör så kan man ju vilja ha bra verktyg.
                            För övrigt består arsenalen av Black and Decker, Bosch och lite "kinesmaskiner"

Kommentar

• MrN
                              • January 2008
                              • 79

hehe ok tror dig.men du är en hemmasnickare.. och inte helt ohändig och ny med snickrandet iaf

Kommentar

Arbetssätt...