Luktar Illa Som F*n!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ecko_kim
    • December 2007
    • 37

Luktar Illa Som F*n!!!

Tja,
    Jag har ett STORT problem med mitt 100l kar, hela glaset luktar som det gör på våren , jag menar med det äckliga gräset å leran å sånt ,ni förstår nog lukten, mitt kar luktar så fast 100 gånger starkare :S:S VAD SKA JAG GÖRA?! Snälla hjälp mig! Man håller f*n på att spy av lukten !
    Mvh Kim.
    /A.Avicularia
    /P.Cambridgei
    /Jaguar Ciklider
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

Ursprungligen postat av ecko_kim
    Tja,
    Jag har ett STORT problem med mitt 100l kar, hela glaset luktar som det gör på våren , jag menar med det äckliga gräset å leran å sånt ,ni förstår nog lukten, mitt kar luktar så fast 100 gånger starkare :S:S VAD SKA JAG GÖRA?! Snälla hjälp mig! Man håller f*n på att spy av lukten !
    Vaddå, själva karet???

Om det är tomt och lukten sitter i skulle jag tvätta med något starkt, typ ättiksprit och sedan ställt karet i dusche och spolat ordentligt och haft en svamp att dra med efteråt så spriten verkligen går bort...

Sen skulle jag inte ha använt någon gammal inreding som inte går att koka från det karet igen..
    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• ecko_kim
      • December 2007
      • 37

Ursprungligen postat av Katharina
      Vaddå, själva karet???

Om det är tomt och lukten sitter i skulle jag tvätta med något starkt, typ ättiksprit och sedan ställt karet i dusche och spolat ordentligt och haft en svamp att dra med efteråt så spriten verkligen går bort...
      Okej tack för svaret, håller på och tömmer karet nu .
      Mvh Kim.
      /A.Avicularia
      /P.Cambridgei
      /Jaguar Ciklider

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Utan att själv ha känt lukten som du beskriver så är det svårt att ge några bra råd, om du med tung skarp gräsdoft menar doften av hö så kan det vara en mögelbakterie men när du samtidigt skriver doften av lera så undrar jag om det även luktar lite som inne i ett stall, för om du har egen brun och en hög halt av järn i vattnet så kan detta trigga din näsa att känna dessa skarpa dofter, gör ett Fe test på vattnet och kolla.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• ecko_kim
          • December 2007
          • 37

vattnet luktar inget men akvariet luktar precis som lukten av nyvår ,det luktar mer hö än lera.
          Mvh Kim.
          /A.Avicularia
          /P.Cambridgei
          /Jaguar Ciklider

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Det enda jag då kommer på är förekomsten av mögel som kan ha grott på ditt frontglas om du torkat med en fuktig smutsig trasa, eller kanske mellan ram och glas, har du ramakvarium i aluminium eller plast eller har du helglas?

Kom på en annan sak men det kanske är att insinuera, dessutom kanske jag missbedömmer könstillhörigheten, förlåt i så fall..
            Skriv på!

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

"Blöt moss" lukt är ofta pga algproblem. Alger luktar.
              "Ägg-prutt"-lukt i akvarier som varit igång rätt länge är svavelvätebildning.
              "Elak, giftig" lukt i ett nystartat akvarium indikerar nitrit/ammoniak problem.
              "Rutten fisk" lukt i ett akvarium som varit igång ett tag... Det ligger antagligen nån död fisk och ruttnar, eller stora mängder ruttnande mat, i akvariet.

Algproblem: Tja, finns många trådar om hur man får bukt med det.
              Svavelväte: mindre matning och upprepad slamsugning av gruset brukar hjälpa.
              Nitrit/ammoniak: ingen matning på en vecka, vattenbyten, och gärna tillsätta en tesked salt och nån bakteriekultur.
              Senast redigerad av Azur; 01 February 2008, 16:28.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• ecko_kim
                • December 2007
                • 37

Ursprungligen postat av Gaffel
                Det enda jag då kommer på är förekomsten av mögel som kan ha grott på ditt frontglas om du torkat med en fuktig smutsig trasa, eller kanske mellan ram och glas, har du ramakvarium i aluminium eller plast eller har du helglas?

Kom på en annan sak men det kanske är att insinuera, dessutom kanske jag missbedömmer könstillhörigheten, förlåt i så fall..
                Det är helglas, och vad menade du med gravid grejen?! Jag är kille....
                Mvh Kim.
                /A.Avicularia
                /P.Cambridgei
                /Jaguar Ciklider

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Det är helglas, och vad menade du med gravid grejen?! Jag är kille....
                  I rest my case..

Hoppas det löste sig när du skrubbade ur karet.
                  Skriv på!

Kommentar

• ecko_kim
                    • December 2007
                    • 37

hade ingen ättikssprit går det med något annat?
                    Mvh Kim.
                    /A.Avicularia
                    /P.Cambridgei
                    /Jaguar Ciklider

Kommentar

• CeciliaW
                      • January 2008
                      • 71

hade ingen ättikssprit går det med något annat?
                      Köp ättiksprit? Finns på närmaste livsmedelsbutik.

Kommentar

• ecko_kim
                        • December 2007
                        • 37

Ursprungligen postat av CeciliaW
                        Köp ättiksprit? Finns på närmaste livsmedelsbutik.
                        Jo men jag bor mitt ute på landet och har redan tömt karet, funkar äppelcidervinäger?
                        Mvh Kim.
                        /A.Avicularia
                        /P.Cambridgei
                        /Jaguar Ciklider

Kommentar

• Karon
                          • January 2002
                          • 3170

Ättiksyra, ättikprit, metanol, salt, svinto, skrubba rent med en vit disksvamp, alltid har man väl något hemma som man kan göra rent akvarier med
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• danneregner
                            • October 2006
                            • 1347

svavelsyra!! ne skoja bara.
                            Diskus

Kommentar

• Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

Ursprungligen postat av Azur
                              "Blöt moss" lukt är ofta pga algproblem. Alger luktar.
                              "Ägg-prutt"-lukt i akvarier som varit igång rätt länge är svavelvätebildning.
                              "Elak, giftig" lukt i ett nystartat akvarium indikerar nitrit/ammoniak problem.
                              "Rutten fisk" lukt i ett akvarium som varit igång ett tag... Det ligger antagligen nån död fisk och ruttnar, eller stora mängder ruttnande mat, i akvariet.

Algproblem: Tja, finns många trådar om hur man får bukt med det.
                              Svavelväte: mindre matning och upprepad slamsugning av gruset brukar hjälpa.
                              Nitrit/ammoniak: ingen matning på en vecka, vattenbyten, och gärna tillsätta en tesked salt och nån bakteriekultur.
                              Om det luktar typ jord om karet är inte det nitrat då?? Alltså mycket smutsrester i gruset???

På våren brukar det ju lukta jord ute, är det så du menar Kim???

Jag fattade aldrig om karet var igång eller inte... Om det var igång, känner du ingen lukt ifrån grus osv utan bara från själva karet????
                              Då fattar jag ingenting... Om karet har varit fyllt hela tiden så skulle väl problemet vara i hela karet eller??? Jag trodde att det hade stått i en källare eller så om själva karet stank.
                              Problemet måste ju sitta i hela karet, alltså i inredningen också om det var igång lr?!

Klorin kanske.. Men vad du än använder för starka grejer se till att det inte skadar/fräter siliconet och att du sköljer bort det ordentligt efteråt...
                              Senast redigerad av Katharina; 02 February 2008, 13:29.
                              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...