Lukt i min pump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

Lukt i min pump

Hej!

Jag undrar hur kan man få bort illa luktande lukt från ytterfilter?

Det är så att jag har haft yngel i mitt stora akvarium o var tvungen att stänga den stora pumpen så ynglen inte far omkring i akvariet
    Pumpen var avstängd drygt 6dagar o när jag skulle byta filter för att sätta igång pumpen så luktade lite värre än avlopp
    har tvättat bara vatten sköljt ur slangar rensat allt i pumpen samt i där rotorn sitter eller vad det heter där den pumpar vatten till akvariet

Jo en fråga till är det "farligt" att sätta igång pumpen igen tanken på att det luktar fortfarande?

Tacksam för svar
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

man skall ALDRIG stänga av sin pump (om man inte skall göra rent den eller dylikt) fattar inte hur folk tänker i denna frågan.., rikta utblåset mot nånting bara ! *suckar högljutt*

gör rent allt, och kör den i en hink eller något, byt vatten av och till, och sedan efter nån dag så borde det inte stinka ur den...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Stew
      • July 2004
      • 1736

Som sagt.
      Ett filter som inte haft cirkulation på 2-3 timmar (och uppåt) blir giftigt. Så har man haft ett filter avstängt längre än så, så måste man göra en total rengöring av det...

Stäng inte av ett filter för att det är för bra tryck i det. HItta på något istället precis som MagicFingers säger. Ändra riktning. ANvänd strilrör.

Att göra rent ett filter helt innebär att man börjar på ruta 0 med det...
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

• Saruman
        • October 2007
        • 183

Ursprungligen postat av MagicFingers
        man skall ALDRIG stänga av sin pump (om man inte skall göra rent den eller dylikt) fattar inte hur folk tänker i denna frågan.., rikta utblåset mot nånting bara ! *suckar högljutt*

gör rent allt, och kör den i en hink eller något, byt vatten av och till, och sedan efter nån dag så borde det inte stinka ur den...
        Ingen är ju perfekt alla gör ju misstag på att o annat sätt det som har hänt nu är min "dyrbar" läxa för mig som jag kommer inte att upprepa igen pga jag vet nu hur mycket arbete det är att total rengöra en pump som har stått stilla ett längre tid

Kommentar

• NiXoN
          • December 2003
          • 2068

Var lite försiktig med karet bara det är en total omstart för filtret, alla bakterier (förutom dom anaeroba) har dött.

//NiXoN

Kommentar

• Saruman
            • October 2007
            • 183

Det kommer jag vara jag kommer att skölja pumpen o låta den torka under en tid framöver.. för jag är rädd att mina fiskar ska gå bort o det vill jag inte

Kommentar

• axeisi
              • September 2007
              • 804

Ursprungligen postat av Stew
              Som sagt.
              Ett filter som inte haft cirkulation på 2-3 timmar (och uppåt) blir giftigt. Så har man haft ett filter avstängt längre än så, så måste man göra en total rengöring av det...

...

Gäller det även innerfilet?

Kommentar

• Stew
                • July 2004
                • 1736

Ursprungligen postat av axeisi
                Gäller det även innerfilet?
                Jo. Det finns inga exakta siffror för detta. Men efter någon timma i stillastånde vatten så börjar filtret bli giftigt. Lite i början, men snart är såpass giftigt att det med lätthet kan slå ut hela fiskbeståndet i karet om man sätter igång det.
                Ett innerfilter har i detta fallet en fördel: mindre filtermassa (normalt) = mindre bakterier = mindre gift
                Men problemet kvarstår. Bakteriekulturen i filtret oavsett om det är ett ytter eller innner är död efter 2-3 timmar i stillastående vatten.
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

• morphriz
                  • October 2005
                  • 875

Det beror på hur innerfiltret ser ut. Problemet är att filtren blir syre fria. Ett "öppet" innerfilter av typ hamburger filter eller andra där filtermatrialet är exponerat kan man låta vara avstängt. Förutsatt att de inte är för skitiga. Syre transporten från vattnet in i filtret blir tillräckligt stor för att det inte ska vara någon fara. Ungefär samma princip som en grusbotten. Så fort filtret är inneslutet är det mer eller mindre kört om det stått stilla mer än några timmar.
                  mvh Mattias

edit: "kan" betyder inte att jag rekommenderar någon att stänga av sitt filter
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

Kommentar

Arbetssätt...