Söker råd och tips gällande UVC och ytterfilter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CapeZero
    • January 2008
    • 4

Söker råd och tips gällande UVC och ytterfilter.

Hej alla glada akvarister!
    Sitter här nu som ny medlem efter flera timmars läsande på detta forum så blev jag bara mer vilse i mina funderingar.

Har planer på att skaffa ett ytterfilter och har kollat in på Fluval FX5, men vad jag kunde tolka här så var det många som hade delade meningar om detta så jag söker nu lite konkretare detaljer på FX5 och tänkbara "konkurenter" till detta filter. Filter mängd, flöde, ljudnivå, filtrerings funktioner och även lite andra + & - hos filtren.

Funderar även på att införskaffa ett UV-C filter då jag förstått att detta ska ha en bidragande hjälp till att få bort det här sista lilla grumset som blir i akvarium. Tips om passande UV-C filter och + & - om denna filter teknik.

Akvarie Specifikation:

Ett 510 liters sällskaps Malawi med ca 50 firrar (var av ca 80% är röd zebra) med sandbotten med inslag av grå/svart smågrus, dekoration av större delen solid bergslagskalk (dvs ej den porösare faxekalken) och kolsten.
    2 ljusarmaturer med 2 st Philips AquaRelle 18W i varje armatur (korta modellen, rören på rad)
    3 st Back To Nature moduler där nedanstående pumpar sitter i varsin modul. Pump 1 & 2 har inlopp och utlopp i "sin egen" modul i flödes korrekt riktning och Pump 3 har bara inlopp i modul och utloppet hänger i mellan två moduler.

Vill helst inte ändra på flödes cirkulationen i akvariet då den är variationsrik och givande för fiskarna då jag aldrig träffat på så "glada och sociala" fiskar så de verkar må aldels utmärkt av miljön och mat.

Pumpspecifikation:
    1. AquaClear 110: Huvudcirkulation och grovfilter genom grov blå filtermatta.
    2. AquaClear 70: Huvudfiltrering och bicirkulation, filter består av "inlopp -> grov blå -> biobollar (ca 1½ cm diameter) -> grov blå -> pump -> utlopp"
    3. Fluval 105: Vattenrening med hjälp av aktivt kol och orginal förfiltermatta.
    4. Luftpump Elite 801 med en 15cm syresten. (dekoration)
    Det jag nu är ute efter är ett enklare sätt att underhålla mina filter och ännu lite klarare vatten och kanske lite mindre algbildning.
    Korrigering av vattenvärden behövs nästan inte då jag har perfekta vattenvärden senast jag mätte för att det skulle passa ihop med Malawi och har även turen att mitt kranvatten är av samma kvalite.

Har någon några idéer på hur jag ska räta ut mina funderingar så blir jag jätte glad.

Med vänliga hälsninar Håkan Z

ps. Elförbrukning är inte något jag tänker på då det ingår i hyran ds.
    // Håkan Z
    "Vilsen akvarist med ett brinnande intresser för bilar"
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

UV-filter är en enkel genväg till att få bort organismer som svävar i vattnet, som infusorier och så vidare. Det tar dock inte bort partiklar.
    Själv har jag inte något, men så har jag aldrig haft några problem med infusorier heller, peppar, peppar.
    Vad gäller filter, så är ju Eheim ett säkert tips...det är filtrenas Mercedes, eller vad man skall säga. Men de kostar därefter, också.
    Aktivt kol är bäst att inte köra i ett inkört akvarium....det suger åt sig gifter, men kan också släppa ur dom vid en liten förändring i den övriga vattenkemin. Dessutom får man ju byta det hela tiden.
    Mindre algbildning kan du få om sätter i lite Vallisneria i burken - jag vet inte om du redan har det.

Det var mina tankar, iallafall....någon kan säkert komplettera.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• jörgenn
      • January 2005
      • 4

Hej ! Jag läste också mycket om olika filter innan b.l.a här på forumet tillslut bestämde jag mej för aquael uni max 700 jag köpte det sept 2006. Jag är helnöjd med det de går nära ljud löst de följde med en massa tillbehör slangar strilrör vinklar allt med bra passning snyggt dessutom .Bra instruktion medföljer lätt att göra rent i våras köpte jag till ett 11W uvc som sitter inuti filtret.Kvalliten verkar bra rakt över så jag rekommederar det. mvh Jörgen

Kommentar

• CapeZero
        • January 2008
        • 4

Jens A:
        Okej, har nu suttit och kollat igenom Eheims sortiment och hittat ett intressant filter. "2078 professional 3" som är god för ca 700 liter akvarium och har en ganska stor filtervolym och ett hyffsat högt flöde. Är det något som jag kanske ska lägga pengarna på än en FX5?
        UV-C filter kanske jag då ska fundera lite på en extra gång men jag kan tycka mig ha en liten "grå" dimma (väldigt ljus sådan) periodvis i burken. Det kan juh vara värt och testa... (den dimman fanns innan 105an startades upp, och det blev lite efter det men inte helt ok)

Men aktivt kol har jag haft i 4 mån nu och bytt ut "kolsäckarna" varannan månad när jag har haft filterunderhåll. (borde bli bytet jag har nu) Och vattnet blev klarare än innan jag hade den pumpen.

Fast om jag får i en riktigt ordentligt ytterfilter så kan jag ta bort Fluval 105 filtret och starta upp ett mindre sällskaps burk med den kanske
        // Håkan Z
        "Vilsen akvarist med ett brinnande intresser för bilar"

Kommentar

• ize
          • May 2004
          • 612

Kanske lite OT, du har nog koll på detta men..

Har du ett UV-C behöver du inget kol i karet eftersom du dödar alla friflytande småorganismer i karet på "mekanisk" väg. Inga kemikalier eller filter som kan "wreak havoc" om man råkar glömma byta dem mao.

Jag hade problem med både infusorier och grönalgsblomning tills jag skaffade UV-C:t och nu är vattnet kristallklart. De avdödade organismerna fastnar i filtret hyfsat väl, men så har jag bara grov filtermatta i pumpen (innerfilter). Med mer finporigt filter försvinner ju också mer partiklar ur vattnet. I ett ytterfilter har man ju alla möjligheter att både använda grova material vilket säkerställer stor bakterieflora utan en sänkning i syrehalten OCH finporigt material som plockar partiklar.
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

Arbetssätt...