Pump, filter, vad är det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

Pump, filter, vad är det?

Lite förvirrad angående utrustning till akvarium, har inte riktigt förstått allt jag läst.
    Pump och syrepump är en och samma sak, det är inte två skilda saker?
    Filter, finns det i pumpen eller är det en annan sak? vad gör filtret?

Är det såhär?:
    Pump och syrepump är samma sak? pumpen håller vattnet i rörelse och ser att så att nytt vatten hela tiden kommer till ytan och blir syresatt? det finns ingen speciell syrepump, utan det är samma sak som pump?
    Filter är jag lite osäker på. Finns det i pumpen, eller är det en annan sak? Filtret rengör vattnet?

Vad behöver jag egentligen till ett akvarium när det gäller teknisk utrustning? tell me, please =/

Jag kanske verkar jättedum som frågar sådant här som kanske borde vara en självklarhet, men vill vara på säkra sidan...
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Du hittar en del info på denna zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?opti...=175&Itemid=92
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Trollsvans
      • November 2007
      • 1118

Pumpar:
      luftpump pumpar (logiskt nog) luft, används i vissa sorters filter och till "syrestenar".
      Cirkulationspump: pumpar runt vatten
      Filterpump: som cirkulationspump, fast vattnet tas in genom ett filter för att renas.

Det man behöver i alla akvarier är nån sorts filtrering, sök på det, eller läs i några nybörjarguider eller artiklar, så kommer du nog hitta allt du behöver om både detta och lite till.
      //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• Temeraire
        • January 2008
        • 385

Fortfarande förvirrad =/
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

Kommentar

• Temeraire
          • January 2008
          • 385

Ursprungligen postat av Trollsvans
          Pumpar:
          luftpump pumpar (logiskt nog) luft, används i vissa sorters filter och till "syrestenar".
          Cirkulationspump: pumpar runt vatten
          Filterpump: som cirkulationspump, fast vattnet tas in genom ett filter för att renas.

Det man behöver i alla akvarier är nån sorts filtrering, sök på det, eller läs i några nybörjarguider eller artiklar, så kommer du nog hitta allt du behöver om både detta och lite till.
          Fortfarande förvirrad =/
          Luftpump, cirkulationspump och filterpump är tre olika saker som man köper seperat, det ena ingår inte i det andra? behöver man alla tre?

Kommentar

• Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

Hur stort akvarium har du/vill du ha, och vad tänkte du ha i det?

Generellt sett behöver du en lysrörsramp, ett filter, och en värmare.
            //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• Gaffel
              • December 2007
              • 6200

Mönsterås, där har jag inte varit sedan vi rev en panna på pappersbruket..

Helt riktigt, en luftpump är en liten elektrisk grunka som för det mesta pumpar luft till sk syrestenar eller dekorationer man kan ha i akvariet men dom kan även driva vissa typer av filterpumpar.

En cirkulationspump är en liten eller stor elektrisk pump som man kan koppla ihop med slangar för att vattnet skall cirkulera, tex i stället för att köpa en dyr filterpump så kan man bygga en själv med en cirkulationspump, lite slang och en 20 liters vinhink i plast med tätslutande låsbart lock som man proppar full av filtermattor.

Filterpumpen är som du nog redan vet den där grunkan som har både en liten elektrisk impeller och dessutom en behållare med filtermaterial, finns både för att ha inne i akvariet och utanför.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av Temeraire
                Fortfarande förvirrad =/
                det bästa är nog om du beger dig till en akvarieaffär och kollar på olika filter och hur de funkar
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Temeraire
                  • January 2008
                  • 385

Behöver man varken pump, cirkulationspump och filter? man klarar sig utan alla tre?
                  Men nu fattar jag inte, av de förklaringar jag fått, så framstår pump och cirkulationspump som samma sak, de gör samma sak, eller? varför då två olika namn?

Kommentar

• Temeraire
                    • January 2008
                    • 385

Ursprungligen postat av Trollsvans
                    Hur stort akvarium har du/vill du ha, och vad tänkte du ha i det?

Generellt sett behöver du en lysrörsramp, ett filter, och en värmare.
                    Men pumpen då? så att fiskarna får syre?

Kommentar

• firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

Pumpen är till för att cirkulera vattnet om det är via en filtersvamp eller inte.
                      Är inte pumpen som ger syre utan den rörelse som pumpen åstakommer på ytan.

Filter har ju en inbyggd pump och den både renar vattnet samt tillgodo ser att dina fiskar får syre.

Har man mycket växter i akvariet så finns det redan syre men detta avtar då växter enbart avger syre på dagen och inte på natten.
                      Så därför kompletterar man med en filterpump som rör om lite i vattenytan.
                      Hur kraftig denna filterpump ska vara är beroende på hur stort akvariet är samt vilka fiskar du ska ha.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• MattiasC
                        • September 2007
                        • 98

Förstår att du blir förvirrad....
                        Känns som om svaren inte var helt enkla för nån som är helt ny i hobbyn.

Vad du behöver är ett filter!
                        Ett filter gör rent vattnet från smuts och vissa skadliga ämnen samt ser till att vattnet cirkulerar och syresätts.

Det finns i huvudsak två typer av filter: (Det finns många fler typer, men för en nybörjare räcker detta).
                        1. Innerfilter. Sitter i akvariet. Exempel: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=621&page=1
                        2. Ytterfilter. Sitter utanför akvariet. Vattnet rinner från en slang ur akvariet in i filtret, blir rengjort och förs sedan via en annan slang in i akvarie igen. Exempel: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=305&page=1

Vad man väljer är en smaksak. Ytterfilter är smidigare i längden då dom inte behöver göras rent lika ofta men kan kännas lite läskiga för nån som är ny i hobbyn (vattnet måste ju rinna ut ur akvariet) :-)
                        Ytterfilter är dyrare än innerfilter.

Ett tips är att köpa ett större filter än vad som är rekommenderat. Detta eftersom du får en större filtervolym och på så vis en bättre filtrering som ej behöver rengöras lika ofta. Nackdelen med det är att man kan få lite för mycket rörelse i vattnet, men det kan man ofta justera genom att rikta om utblåset från filtret.

En separat pump (även kallat cirkulationspump) behöver du med största sannolikhet inte.
                        En luftpump (syrepump) behöver du inte.

När du blivit mer varm i kläderna och kanske kört ditt akvarium ett tag kan du börja titta på andra alternativ. Men som nybörjare tycker jag du ska hålla det enkelt.

Det absolut enklaste är ett innerfilter, men jag rekommenderar ändå ett ytterfilter. Det är mycket smidigare i längden.

Kommentar

• Temeraire
                          • January 2008
                          • 385

Nu kanske jag fattar, ett filter håller vattnet i rörelse så att fiskarna får syre OCH ser till att hålla vattnet rent, stämmer det? medan en pump bara håller vattnet i rörelse?

Kommentar

• MattiasC
                            • September 2007
                            • 98

Ursprungligen postat av Temeraire
                            Nu kanske jag fattar, ett filter håller vattnet i rörelse så att fiskarna får syre OCH ser till att hålla vattnet rent, stämmer det? medan en pump bara håller vattnet i rörelse?
                            Ja precis.

Det som brukar kallas syrepump är dom som blåser ut luft under vatten och som gör att det blir fina bubblor. Dom gör inte så mycket nytta i praktiken utan är mest till för syns skull.

Är du helt ny på akvarier och inte vill lägga så mycket pengar så är ett innerfilter billigt och enkelt att montera. Ur filtreringssynpunkt är det inte lika bra som andra lösningar men det är inte heller direkt dåligt. Jag tycker det är ett bra insteg, men vill du ha lite mer att växa i är ett ytterfilter en bättre investering.

Kommentar

• Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

3ller så går du din egen väg och slaktar ett begagnat innerfilter, köper en bit filtermatta och bygger ditt eget hamburgerfilter eller en filtersump eller vad du nu vill..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...