Tvättsvamp som filtermaterial?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

Tvättsvamp som filtermaterial?

Hittade en oöppnad förp tvättsvamp som man ska ha till bilen egentligen, jag undrar om en sådan går att använda i ett räk-kar. den är ju tät och nog inte full med kemikalier...
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Den är nog lite för tät men det märker man ju om den sätter igen fort eller stryper flödet tom..
    Men passa dig för "bilsvampar", inte helt ovanligt att dom innehåller bil-shampo
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Härja
      • March 2007
      • 298

jag har kollat att den inte ar schampoo
      www.nittionio.com
      mina egna fotografier

Kommentar

• Zanders
        • December 2007
        • 177

Jag skulle inte ens fundera på det. vem vet vad för kemikaler som dom använder för att tillverka den ?
        Min blog : http://zanders.apics.se

Kommentar

• heeke
          • April 2003
          • 5033

Lika lite vet man de som vad som används för att tillverka den "vanliga" blåa mattan.

Inte lär den vara tillverkad enkom för akvariebruk, då hade den aldrig varit så klarblå till färgen som den är. Den har garanterat sitt ursprung någon annanstans.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Zanders
            • December 2007
            • 177

Ursprungligen postat av heeke
            Lika lite vet man de som vad som används för att tillverka den "vanliga" blåa mattan.

Inte lär den vara tillverkad enkom för akvariebruk, då hade den aldrig varit så klarblå till färgen som den är. Den har garanterat sitt ursprung någon annanstans.
            men då kan ju du använda dom. va bra

Kommentar

• mayday
              • November 2005
              • 2085

Blå filtermatta används väll för den är såpas ren från kemikalier o så.
              Jag skulle inte våga använda en tvättsvamp för bilar direkt.
              inte när priserna på vanlig blå matta är som dom är ... varför riskera pga snålhet

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

tvättsvampen innehåller med största sannolikhet fenol eller något annat opassande! den blå mattan och övrig filtermatta för akvariebruk är fenolfri vilket gynnar bakterietillväxten! dessutom är tvättsvamp alldeles för tät och mjuk vilket gör att den inte håller upp strukturen!
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• surinam
                  • September 2007
                  • 673

Därimot skulle det vara snyggt med äkta tvättsvamp, alltså sån de plockar upp från havet och säljer. Inte så biotopiskt till ett sötvattenskar men det är ju inte de fula blåa filtermattorna heller
                  1 st malkar
                  1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

Kommentar

• Zanders
                    • December 2007
                    • 177

kan till och med innehålla triclosan vilket jag verkligen inte vill ha i mitt kar
                    Det finns eller har iallfall funnits i ALLA scotch brite svampar som man sett i diverse zoo affärer

Men det är som cancer, man dör snart av allt man äter! lyssna måttligt på vad alla säger brukar jag tänka!
                    dvs du kan säkert använda svampen, för värdena i svempen understiger nog någon dödlig dos för fiskarna.

men jag håller med, snålhet bedrar vishet! (till en viss gräns)
                    Senast redigerad av Zanders; 05 January 2008, 00:54.

Kommentar

• nesseman
                      • December 2007
                      • 362

filtermaterialt i mitt kar ser ut som såna där insektssvampar som man kan köpa till tvätt av bilen..

men de kanske åxo är fulla i ajabaja

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av heeke

Nej men den blå mattan är avsedd för användning i vatten och dessutom testad i akvarium utan problem.
                        För användes för övrigt freoner i jäsningsprocessen och på den tiden var man tvungen att skölja rent den ytterst noggrant innan man kunde stoppa ner den i ett akvarium.

Vad som gäller för tvättsvampar vet jag inte men jag tycker nog ändå att de går bort pga
                        1/ de är alldeles för täta
                        2/ de är för mjuka
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...