Hittade en oöppnad förp tvättsvamp som man ska ha till bilen egentligen, jag undrar om en sådan går att använda i ett räk-kar. den är ju tät och nog inte full med kemikalier...
Tvättsvamp som filtermaterial?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Den är nog lite för tät men det märker man ju om den sätter igen fort eller stryper flödet tom..
Men passa dig för "bilsvampar", inte helt ovanligt att dom innehåller bil-shampo -
-
Jag skulle inte ens fundera på det. vem vet vad för kemikaler som dom använder för att tillverka den ?Min blog : http://zanders.apics.seKommentar
-
Lika lite vet man de som vad som används för att tillverka den "vanliga" blåa mattan.
Inte lär den vara tillverkad enkom för akvariebruk, då hade den aldrig varit så klarblå till färgen som den är. Den har garanterat sitt ursprung någon annanstans.Kommentar
-
-
Blå filtermatta används väll för den är såpas ren från kemikalier o så.
Jag skulle inte våga använda en tvättsvamp för bilar direkt.
inte när priserna på vanlig blå matta är som dom är ... varför riskera pga snålhet______________________________________________
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."Kommentar
-
tvättsvampen innehåller med största sannolikhet fenol eller något annat opassande! den blå mattan och övrig filtermatta för akvariebruk är fenolfri vilket gynnar bakterietillväxten! dessutom är tvättsvamp alldeles för tät och mjuk vilket gör att den inte håller upp strukturen!Viva Leo BuscagliaKommentar
-
kan till och med innehålla triclosan vilket jag verkligen inte vill ha i mitt kar
Det finns eller har iallfall funnits i ALLA scotch brite svampar som man sett i diverse zoo affärer
Men det är som cancer, man dör snart av allt man äter! lyssna måttligt på vad alla säger brukar jag tänka!
dvs du kan säkert använda svampen, för värdena i svempen understiger nog någon dödlig dos för fiskarna.
men jag håller med, snålhet bedrar vishet! (till en viss gräns)Senast redigerad av Zanders; 05 January 2008, 00:54.Min blog : http://zanders.apics.seKommentar
-
För användes för övrigt freoner i jäsningsprocessen och på den tiden var man tvungen att skölja rent den ytterst noggrant innan man kunde stoppa ner den i ett akvarium.
Vad som gäller för tvättsvampar vet jag inte men jag tycker nog ändå att de går bort pga
1/ de är alldeles för täta
2/ de är för mjukaAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
Kommentar