Att bygga eget akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andde
    • January 2006
    • 104

Att bygga eget akvarium

Hejsan!!

Jag har funderat att bygga eget akvarium, men jag vill kolla upp vad goda expertisars åtsikter och erfarna har att säga om det.

Jag skulle skaffa L120 x B50 x H70cm. Det blir ca 420 liter.
    I mitt hem - akvariet skulle stå i mellan av två dörren som mått är 125 cm.
    JAg tänker runt i huvudet... höjd ska vara 70 cm? 80 cm? Jag tänker på sand som skulle vara mkt, för estiskt skull bara, ca 10-15 cm tjock typ, och massa växter.
    Är det inte bra idé att bygga eget akvarium? Vilket silikonlim ska vara? Jag minns att det ges endast upp till 150 liter som stod på silikonlims texterrutan.

Ska jag beställa egna mått i akvariebutiken?

Jag är ute efter billigast som möjligt.
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

Med den höjden kommer du få lägga extra krut på belysningen .. tror inte du klarar dig med vanliga lysrör inte om du vill ha fina växter

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Andde
      • January 2006
      • 104

Ja jag är medveten om det helt o håll.
      Det handlar om att bygga eget akvarium - Är det okej eller ej. Beställa hos akvariebutiken eller glasmästare - skaffa glas från glasmästarn o bygga upp det hemma...o ramar? o silikonlim?

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Det billigaste är naturligtvis att limma själv och ska man göra det beställer man nog med fördel kapade och slipade glas av glasmästaren.
        Vill man inte limma själv så skulle iaf jag välja att beställa karet från en akvariebutik som tillverkar måttbeställt.

Hur som blir det inget billigt kar med en höjd på 70 el. 80cm då det går åt tjockare glas ju högre kar man ska ha. I ditt fall skulle jag säga minst 12mm.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Tacchi
          • July 2004
          • 147

Tänk på höjden, 70 cm är mycket högt. Om du mäter dig själv från armhåla till fingertopparna, så skall du se att du får nog problem att nå längst in i karet. Sen beror det på hur högt bord eller ställning som akvariet skall stå på. Är det högt så får man stå på en pall eller liten stege, men det är en risk att stå så.

Kommentar

• Andde
            • January 2006
            • 104

Ursprungligen postat av heeke
            Det billigaste är naturligtvis att limma själv och ska man göra det beställer man nog med fördel kapade och slipade glas av glasmästaren.
            Vill man inte limma själv så skulle iaf jag välja att beställa karet från en akvariebutik som tillverkar måttbeställt.

Hur som blir det inget billigt kar med en höjd på 70 el. 80cm då det går åt tjockare glas ju högre kar man ska ha. I ditt fall skulle jag säga minst 12mm.
            Att köpa färdiga akvarium där finns inte precis vad jag önskar. Jag kollade runt lite en del av hemsidor. Om det finns så köper jag helst, förvisso.
            Ja det ska vara 12 mm... och botten ska vara 15 mm typ om jag vill ha höga sidorna dvs 70/80 cm. Jag minns juh att det finns tumregel, att botten ska vara lite tjockare än sidorna själv. Stämmer det va?

Kommentar

• Andde
              • January 2006
              • 104

Ursprungligen postat av Tacchi
              Tänk på höjden, 70 cm är mycket högt. Om du mäter dig själv från armhåla till fingertopparna, så skall du se att du får nog problem att nå längst in i karet. Sen beror det på hur högt bord eller ställning som akvariet skall stå på. Är det högt så får man stå på en pall eller liten stege, men det är en risk att stå så.
              Ja, jag är medveten... Jag ska anpassa bänkens höjd som ska nåt lägre, så tror att det skulle va 50-60 cm höjd (bänken). Jag ska använda hjälpmedel av att rengöra i botten, men det är jättesällan att STORSTÄDA akvarium. Farsan har L200xH70xB60, ca 840 liter. Jag brukar sköta akvariet så fint, och vet hur man ska fixa så o så. Men sandhög så blir det inte problem alls. det har ca 15-20 cm nög iaf, så utrymmet får plats ca 55-50 cm höjd som fiskar får simma runt. Rengöringssaker finns juh bra.. typ av "dammsugare" (minns inte exakt vad det kallas för)

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Globefish och Akvarielagret tex, säljer måttbeställda kar i Stockholm.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• mayday
                  • November 2005
                  • 2085

hadde ett 8kantigt akvarie förut som va 70 högt ... va ett helvete o syssla med inredningen o de då man inte når ner i akvariets bakkant ... själv skulle ja sikta på o göra det djupare o inte så högt

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

Precis...högt blir lätt rangligt...menar...jag limmade ett 150cm längd, 70cm djupt, 90cm högt.
                    Vet ej hur många stag jag fick anlägga utöver den ram jag hade runt om för att jag skulle vara nöjd.
                    Tyvärr behövde jag glasen så jag har inte akvariet kvar...men gällande höjden var väl bara rangligheten jag kan klaga över.
                    Menar plantera växter gjorde jag med en gripklo(för reumatiker) teleskop algskrapa att kratta sanden/gruset med.
                    Var dock lite bökigt att få övrig inredning så som stenar och rötter på plats.
                    Jag skulle precis som mayday bygga ett 120*60*60...trots att liter antalet blir lidande...men de -10cm gör karet betydligt mera lätthanterligt.
                    Plus att det är lätt att fixa lysramp utan special konstruktioner med flera lysrör i.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Andde
                      • January 2006
                      • 104

Jag fick svaret från Akvarielagret;
                      akvariet görs i 12mm vid höjd 70cm vill du ha 80cm höjd blir det 15mm
                      120x50x70 pris 4500kr, lev tid 3 veckor...

Kommentar

• Andde
                        • January 2006
                        • 104

Ursprungligen postat av mayday
                        hadde ett 8kantigt akvarie förut som va 70 högt ... va ett helvete o syssla med inredningen o de då man inte når ner i akvariets bakkant ... själv skulle ja sikta på o göra det djupare o inte så högt
                        Ja uhmm ja det stämmer.. problem med bakkant...
                        MEn jag kom på en sak, jag skulle skaffa bakgrund som görs av frigolit, så blir det närmare för handarmen mot bakkant med frigolit i bakgrunden. (hittar på saken bara )

Det funkar juh. För akvariet står i mellan av två dörrarna så man kan sysslar med det när man står i sidorna av akvarium så det får närmare bakkanten då.

Jag måste tänka på det som är mesta praktiskt som möjligt, t.ex. lysrörlampor i övertäcken så det måste va lätt att lyfta eller locka upp... Jag måste fråga akvariebutikägare om belysningsstryck o rätt belysningar.
                        Jag ska bygga egna (halv?-)automatiska belysningar... typ: röd/orangfärg belysningar på morgoner, vanliga "vita" belysningar på dagtid, senare kvälltid blir det blåaktiga belysningar... Så skulle det få plats :P jag ska få se.. Det blir rätt spännande!

Kommentar

Arbetssätt...