Doppvärmare och belysning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tojamm
    • September 2007
    • 4

Doppvärmare och belysning

Hejsan, jag har införskaffat ett 720 liters akvarium som jag tänkte ha mbunas i. Jag undrar bara Hur många watt lysrören bör vara på och om det ska vara t5 eller t8 och vad innebär detta?

Sen undrar jag hur många watt doppvärmaren ska vara på.

Jättetacksam för hjälp

M V H
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

Hur långt är akvariet, och vilken typ av lysramp ska du ha?

T5 är de "nya" lysrören, och T8 de "gamla".
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Tojamm
      • September 2007
      • 4

Akvariet har måtten 200-60-60. Jag vet inte riktigt, men den är heltäckande och man kan ha upp till 4 lysrör. Den är utan reflektor.

Kommentar

• Xul
        • January 2007
        • 709

Ingen lätt fråga här

Vilken lägsta temperatur har du där akvariet står?

Täckglas / ramp saknas, normal eller helt tät...

Vald ljusmängd ?

Jag skulle i vart fall välja 0,1-0,2 W/L dvs en 75 eller 100 W doppvärmare alternativt 50 eller 75 doppvärmare i dubbelmontage..

Eller varför inte en bottenslinga på 50 W och en 50-100 W doppvärmare....

Utan täckglas lägg på 50 W och rumstempertur under 20 grader lägg på 50-100 W

Alltså mina rekommendationer går från 75-250 W

Kommentar

• patdah
          • November 2007
          • 659

Som ljuskälla hade jag satsat på två ljusramper med 2X58 watt per ljusramp. Ett exempel på en sån ramp finns här: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=202&page=2

Med två sånna täcker du merparten av akvariet och med två ramper är det enklare att lyfta av och på.

När det gäller doppvärmare så får man inte stirra sig blind på de angivna wattantalen på värmarna... här i norden har vi tempererade hus med konstant och bra värme som knappt ändrar temperatur över dygnet så en värmare på 200 watt räcker gott och väl. Det tar längre tid att värma upp ett nystartat kar med kallvatten men när det väl är varmt så spelar det mindre roll. Ska du ha en temp på närmare 30 grader kanske du ska kika på en större värmare men ska du hålla dig kring 24 grader räcker en mindre värmare gott och väl.
          /Patrik

I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

Kommentar

Arbetssätt...