ur får man loss ramen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

ur får man loss ramen?

Tjewnare, ja ska lägga i ett nytt bottenglas i mitt akvarium, nu till frågan hur får man bort ramen, påverkar ramen akvariumets hållfastighet? kan man köra utan ram om man vill? ja menar de finns ju akvarium utan ram,är de strakare silicon i dom eller är de samma?
    tacksam för snabba svar..

tack på förhand // Dennis
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

Ramen ska sitta kvar!
    Jag tror inte ens att den går att ta bort.
    Jag har alltid lämnat in mina kar när de ska fixas (iofs bara omsilikonering) så jag vet inte exakt hur man gör, men jag tror att du får plocka upp glaset och sen trixa ner det nya.

Jag tror att det brukar vara lite tjockare glas i helglasakvarium än i ramakvarium.
    Mvh / Mia

Kommentar

• Wezzlan
      • December 2007
      • 181

Jävla kärring. Ta ramen o bygg en tavla istället. Mkt snyggare på väggen än på akvariet. Ett riktigt akvarium ska bestå av Västtrafiks glas o inga klena från zooaffärn! HAHA! XD
      **180**160**150**105**54**20**15**

Kommentar

• Wezzlan
        • December 2007
        • 181

Kjellmjäll, om du ser detta så är det på skämt. Dom flesta förstår det men du blir nog lite arger. Glad påsk!
        **180**160**150**105**54**20**15**

Kommentar

• heeke
          • April 2003
          • 5033

Det absolut enklaste är nog att lägga det nya glaset uppepå det gamla som är trasigt. Smeta ordentligt med silikon mellan glasen och sen som vanligt i kanterna.

Visst skulle du kunna göra om ditt kar så det blir utan ram (glastjockleken har inget med ram eller inte att göra) men det kräver nog att du tar isär allt och börjar från början.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• mayday
            • November 2005
            • 2085

Ursprungligen postat av negerolle
            Jävla kärring. Ta ramen o bygg en tavla istället. Mkt snyggare på väggen än på akvariet. Ett riktigt akvarium ska bestå av Västtrafiks glas o inga klena från zooaffärn! HAHA! XD

Använder du Härdat glas i ett akvarium? ajj ajj kan sluta illa .... en lite spricka o allt exploderar .

Nu till sak.

Beroende på hur akvariet är bygt kan du få Riva alla sidor för o komma åt botten.
            Sjävl skulle ja silicona om allt endå när man endå är på g fins ingen mening o lämna massa gamla fogar. Bara ta fram en mattkniv tun stålwire o sen börja såga. funkar med Flätat fiskelina också typ Fireline/powerpro/spiderwire/Dynawire osv inte vanlig nylon då den går av av värmen

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• firefox75
              • April 2007
              • 1806

Härdat i akvariet är ju inget fel egentligen...
              Menar det är många som använder det.
              Visst det kan spricka/implodera/explodera om det vill sig illa...men härdat är ju oandra sidan starkare.
              Gällande att ta bort ramen så skärs den från båda hållen dvs botten och framsidan(oftast).
              Har du som jag dala/zooline akvarie så skär i botten först och sen skär du utifrån på gavlarna...kan vara svårt att få ner mattkniven mellan glaset o ramen men man kan lösa det med att använda kittkniv eller fönsterskrapa.
              Finns nu mera en typ av acetonlösning som faktiskt får silikonet att luckras upp...dock så kostar det nästan som fyra silikontuber och sen är jag väldigt osäker på om ramen inte tar skada...
              En sak är säkert att du inte ska använda det inomhus utan helst utomhus...luktar som aceton blandat med svavel
              Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• mayday
                • November 2005
                • 2085

Luktar ditt silicon Svalel blandat med aceton är de nog inge vidare bra akvariesilicon

Ska lukta ättika iofs ingen trevlig lukt o ha hemma endå

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

Ursprungligen postat av mayday
                  Luktar ditt silicon Svalel blandat med aceton är de nog inge vidare bra akvariesilicon

Ska lukta ättika iofs ingen trevlig lukt o ha hemma endå
                  Fast det var ju inte silikon, utan något som tar _bort_ silikon..
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

Kommentar

• HooFNaueR
                    • November 2007
                    • 142

mitt glas är ca 12 mm tjockt och härdat, men sitter bara ramen me silicon då? så de är bara att skära bort ramen och sen silicona fast den igen?

Kommentar

• tummen75
                      • December 2007
                      • 22

Ursprungligen postat av heeke
                      Det absolut enklaste är nog att lägga det nya glaset uppepå det gamla som är trasigt. Smeta ordentligt med silikon mellan glasen och sen som vanligt i kanterna.

Visst skulle du kunna göra om ditt kar så det blir utan ram (glastjockleken har inget med ram eller inte att göra) men det kräver nog att du tar isär allt och börjar från början.

Så vitt jag vet så är det skillnad på glastjocklekar mellan ram o icke ram då ramen är "bärande" och därav oftast tunnare glas i ram akvarier. Kan ha fel men är rätt så säker på det o det kan ju vara viktigt om det nu är tal om att köra utan : )
                      Give a man a fish, and you feed 'im for a minute
                      Teach a man to fish and you feed him for a lifetime

Kommentar

• HooFNaueR
                        • November 2007
                        • 142

ja hade altså inte tänkt köra utan, men de känns inte som de blir så stabilt och bara silicona fast dom igen om man får loss dom, men sitter dom bara me silicon? för mitt 260L akvarium har en plast ram, den är inte speciellt stark, de känns inte som den bär något alls.. den är också sprucken på en kant på höjden, de har inte spelat ngn roll alls.. , men som sagt är ramen bara siliconad eller sitter hela ramen i hop på något sätt?

Kommentar

• Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

Aluminiumramarna är gjutna i profil med spår på insidan där det sitter indrivna kilformade L-vinklar, för att få bort överdelen av ramen måste du först rensa kilfogen som tätar och binder samman ramdelarna, därefter skär du loss glaset från ramen, sist men inte minst måste dom fyra vågräta kilarna i varje hörn brytas ur, därefter använder du en trä eller nylon klubba till att knacka upp varje separat ribba, dock rekomenderar jag dig till att demontera hela karet och bygga upp det på nytt eftersom risken är överhängande att du skadar kilspåren eller skapar spänningar i ramen.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

Kommentar

• Mia A
                            • February 2007
                            • 357

Med tanke på det sista inlägget så kanske det är bäst att du gör som Heeke sa (eller ringer till din zooaffär och frågar vad de tar för att byta glas)

Ursprungligen postat av heeke

Mvh / Mia

Kommentar

• firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

Jepps...att byta glas eller så i ett ramakvarie är och bör göras av experter.
                              Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

Arbetssätt...