Skumfilter och luftpump, blir tokig!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Skumfilter och luftpump, blir tokig!!

Hade just varit och spenderat en massa pengar i djuraffären när vi kom hem och insåg att pumpen (integrerad) i räkkaret var död.. Bara tillbaka till djuraffären igen.
    Givetvis hade de inga innerfilter som funkar i sådana små kar med räkor. Luftpump och skumfilter dårå..
    Fick rådet om den tystaste luftpumpen. Ja, en tyst pump är ju bra.. Men ingen berättade hur helskotta illa skumfiltret låter!!!

HUR kan jag få detta att bli tystare? Det bubblar och spottar och fräser så vi blir alldeles tokiga! Räkkaret står mitt emellan våra datorer och bara 3-4 meter från vår säng!! Så här kan vi inte ha det.

R.I.P Moby Dick pumpen. Du är saknad...
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

det é svårt.., för att få ett bra flöde så måste bubblorna ta en lång väg i vattenpelaren och dra med sig massa vatten...

beror ju på vilket filter du fått fatt i med såklart....
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

Elite skumfilter.. Det är ett plaströr, i nederkant sitter en skumpatron. Luften kommer nere vid patronen och "vandrar" sedan längst med plaströret upp till yten.
      Finns det nåt som inte väsnas såhär?? Ska till en djuraffär i morgon, nämligen. För inte nog med att jag blir tokig av att lyssna på det, jag blir kissnödig med... :O
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

Kommentar

• surinam
        • September 2007
        • 673

jag gjorde som du, det slutade med att jag puttade i ett fluval 1 + istället
        1 st malkar
        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

Kommentar

• Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

Problemet är att det är 20 liter med körsbärsräkor... De kommer att virla runt fullständigt (även om de gillar fart).
          Funderar däremot på om man skulle kunna bygga om den gamla Aquaelpumpen in i rampen....
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

Kommentar

• janne dansk
            • June 2004
            • 1740

testa med en syre sten ell vad dom kalles , en alträ bit , så blivar det tyst
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

Men det renar ju ingenting....
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

Kommentar

• Intercepter
                • January 2006
                • 962

annars kan du göra som jag gjorde till räkorna ,funkade bra

Kommentar

• Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

Tack! Ska studera i morgon. Just nu har jag ett huvud som nära på tar kål på mig. Som om det inte räckte med ett väsnandes kar...
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av lili76
                    Problemet är att det är 20 liter med körsbärsräkor... De kommer att virla runt fullständigt (även om de gillar fart).
                    Funderar däremot på om man skulle kunna bygga om den gamla Aquaelpumpen in i rampen....
                    sitter det en pump i rampen? isåfall borde det väl gå att byta ut den! annars kan du väl strunta i det inbyggda filtret och använda en aquael fan 1+ istället...
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

Ja, det sitter en pump i det där karet. Nån specialare.. (http://www.saltwaterfreshwateraquari...coldwater.html) Tror inte att det går att få tag i reservdelar till det heller, vilket är synd för pumpen har varit otroligt bra. Kan man hitta pump av annnat märke som kan passa? Har så dålig koll på vad jag ska söka på..

Min tanke var just en fan1+, men djuraffären här hade inga sådana hemma och beställa nu innebär att få efter nyår någon gång. 300 liter är kanske även det för mycket för 20 liter räkor?
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

Kommentar

• tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

Ska du ha innerfilter så sätt gärna på en nylonstrumpa över insuget. Drar ner pumpens effekt ganska bra så dina räkor slipper åka karusell. Dessutom hjälper den förhoppningsvis så inte dina räkor åker in i pumpen och blir räkmix...
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

Fast jag märkte inte av att det drog ner effekten på Aquaelpumpen i det förra karet.. Men din uppfattning är så? (Jag menar, jag kan ju ha fel.. *S*)
                          Var en sväng till en annan Djuraffär idag, men det blev ingen annan lösning nu heller. Ska spana på länken här ovan och se om jag kan bygga nåt som är tystare tills det är läge att beställa en ny pump på nätet.
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

Kommentar

• Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

Jag kör med ett skumpatronsfilter, inget elite då så jag vet inte exakt hur dom ser ut men hur mycket mitt låter påverkas enormt mycket av var utblåset hamnar i förhållande till vattenytan.
                            Men mitt tips skulle va att du skaffar nåt litet innerfilter med strilrör så lär inte räkorna virvla runt även om du har ganska hög cirkulation

Kommentar

• Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

Tack för tipset! Fortsätter att fundera över väsnet här hemma. Mellan julskinksgriljering och dukstrykning... *S*
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

Kommentar

Arbetssätt...