Innerfilter, hur i 400L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

Innerfilter, hur i 400L?

Efter jul ska jag försöka investera i ett större akvarium, ca. 350-400L men frågan nu är hur jag ska lösa det med filer och pump. Tyvärr är jag händig som Papphammar och kan inte bygga filterkammare och sånt, så jag undrar om det finns några värstings prylar, någon bra filterpump (alltså innerfilter) som kan klara av ett kar i denna storlek?

Just nu har jag ett 110L akvarium där jag kör med Fluval 3+ och det räcker inte till 110L vatten så jag antar att det kan bli svårt att finna ett innerfilter som funkar till 400L, eller? Har du något råd så nämn gärna märke och modell.

Doppvärmare: Klarar man sig på en (1) doppvärmare i ett så här stort kar eller måste man ha två? Är det 200watt som gäller, högre eller lägre watt?

Måste man ha någon speciell luftpump till ett akvarium? Har alltid fått höra att så länge man har en bra ytrörelse så syresätts vattnet ändå, rätt eller fel?

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men jag vill verkligen veta mer om detta INNAN jag köper kar så att både jag, men framför allt fiskarna blir glada med det nya karet

Tack på förhand!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Efter jul ska jag försöka investera i ett större akvarium, ca. 350-400L men frågan nu är hur jag ska lösa det med filer och pump. Tyvärr är jag händig som Papphammar och kan inte bygga filterkammare och sånt, så jag undrar om det finns några värstings prylar, någon bra filterpump (alltså innerfilter) som kan klara av ett kar i denna storlek?
    Det finns mängder med innerfilter i olika dimensioner och märken på marknaden, det är bara hur mycket du är villig att betala. Du har inte funderat på ytterfilter?

Doppvärmare: Klarar man sig på en (1) doppvärmare i ett så här stort kar eller måste man ha två? Är det 200watt som gäller, högre eller lägre watt?

Japp, det gör du och det är ca 200w som gäller.
    Måste man ha någon speciell luftpump till ett akvarium? Har alltid fått höra att så länge man har en bra ytrörelse så syresätts vattnet ändå, rätt eller fel?
    Nej, det behöver du inte. Har du bara balans i karet så sköter ytrörelsen på din pump samt växterna den saken åt dig.

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men jag vill verkligen veta mer om detta INNAN jag köper kar så att både jag, men framför allt fiskarna blir glada med det nya karet

Tack på förhand!
    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar!
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Fridas
      • September 2007
      • 629

Du har inte funderat på ytterfilter?
      Inte direkt, fast det är också av den anledningen att jag har dåligt med plats utanför karet. Vårt lilla vardagsrum rymmer egentligen inte något större kar, men jag har flörtat mig till en liten vrå där jag kan ställa ett större kar. Så om det är något som skall placeras utanför kan det bli lite knivigt. Hur kan man dölja dessa ytterfilter och hur fungerar dom?

Tusen tack för hjälpen ansjo!!

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Om karet har en benställning så kan man ofta ställa filtret inanför denna och får på så sätt bort det från golvet. Är det ett möbelkar så är det ofta förvaringsutrymmen under karet och då får det plats där.
        Du vinner mycket med ytterfilter, mer plats i karet, bättre filterkapacitet, färre rengörningar och ofta en bättre biologisk balans i karet eftersom du har större filteryta.
        Tänk dig själv att slippa se det fula innerfilteret som får rengöras allt som oftast och ofta räcker det med en liten rot som täcker insug och doppvärmare om du har ytterfilter.
        Nu säger jag inte att du ska ha detta, men ha det i tanken när du väl kollar efter ett större kar.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Fridas
          • September 2007
          • 629

Ja det lät ju ganska intressant, helt klart något att fundera vidare på! Men om man har detta behövs alltså inget filter i sjlälva karet, bara en slang från karet och en till karet? Finns det någon sida på internet där man kan läsa mer om detta, eventuellt se bilder och så?

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Det är bara att söka här på Zoopet tex, men konkreta bilder på hur det ser ut vete tusan om jag sett. Kolla på tex www.pwss.se så ser du hur behållarna ser ut samt även vilka prisklasser dessa ligger i. Det är lite så med ytterfilter att du får vad du betalar för.
            Det funkar som du säger med en slang in och en ut ur karet som pumpar vatten med ett filter mellan som tar skiten som följer med, och då behöver du inget filter i karet.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Ursprungligen postat av Fridas
              jag undrar om det finns några värstings prylar, någon bra filterpump (alltså innerfilter) som kan klara av ett kar i denna storlek?

jag antar att det kan bli svårt att finna ett innerfilter som funkar till 400L, eller? Har du något råd så nämn gärna märke och modell.
              Hej! ska du satsa på ett innerfilter och vill ha det värsta så är det eheim 2252 du ska investera i, det kostar lite mer än andra filter men det är toppkvalité
              Senast redigerad av åheim; 13 December 2007, 02:49.
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• firefox75
                • April 2007
                • 1806

Sera F1200 - 1200 l/h är ju ett alternativ.
                Flodströms Akvarie & Djurtillbehör erbjuder ett brett sortiment av akvarietillbehör och djurprodukter online. Upptäck kvalitetsprodukter för akvarium, trädgårdsdammar, fåglar, gnagare, hundar, katter, reptiler och mer. Handla enkelt och tryggt på nätet för alla dina husdjursbehov.

TetraTec IN 1000 - 1000 l/h likaså.

Project Innerfilter - Sigma Plus är vettigt.
                Flodströms Akvarie & Djurtillbehör erbjuder ett brett sortiment av akvarietillbehör och djurprodukter online. Upptäck kvalitetsprodukter för akvarium, trädgårdsdammar, fåglar, gnagare, hundar, katter, reptiler och mer. Handla enkelt och tryggt på nätet för alla dina husdjursbehov.

Bluewawe 04-05 är också bra alternativ.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Mia A
                  • February 2007
                  • 357

Ursprungligen postat av firefox75
                  Project Innerfilter - Sigma Plus är vettigt.
                  http://www.akvarieshopen.com/project...h=21_563_65_68
                  Jag har det här filtret i mitt 260-liters kar och är jättenöjd med det. Men jag tror att det skulle bli för litet för ett kar på 400L.
                  Men två stycken skulle garanterat funka utmärkt

Då kan man ju dessutom rengöra dem i omgångar och ändå ha kvar massa bra bakterier i filtret man inte rengör just den gången

En fördel till är att detta filter är helt yngelsäkert, det finns ingenstans där ynglen kan simma in och fastna (eftersom det inte är någon behållare utanpå filtermaterialet) och har man räkor så sitter de gärna på filtermaterialet och äter
                  Mvh / Mia

Kommentar

• berraåsnobben
                    • December 2007
                    • 113

Såg att en rekommenderade dig ett eheim 2252 men då får du tycker jag iallafall alldeles för stor cirkulation i akvariet, fiskarna typ svärdbärarstorlek flyger iväg när de kommer nära utströmmaren och växterna ligger ner, satsa hellre då på en svagare eheim.
                    Camping

Kommentar

• MagArne
                      • December 2006
                      • 424

Du kan köpa till några sugkoppar med klipps, två 90 graders böjar och en slangstump och sen sätta på ett långt plaströr (elektrikerrör) som du borrar 4mm hål med 5cm mellanrum utmed vattenytan. Då slipper man jettstrålen från Eheim 2252.

Jag har själv gjort så med mina två 2252:or som jag har i ett 450 liters. Mycket trevilga innerfilter som man dessutom kan köpa till extra filtermoduler för större filtervolym.

Tyvärr är 2252 dyra men ser ut att hålla i en evighet och har varit helt problemfria för mig. Om de är värda de extra pengarna kan jag inte svara på.

Kommentar

• Fridas
                        • September 2007
                        • 629

Tusen tack för alla tips!!! Känns som om det finns lite olika alternativ i alla fall Är så synd att man ska ha tummen mitt i handen hela tiden. Kunde jag skulle jag bygga något själv men det är över min kapacitet. Så här fanns det ju ändå flera bra produkter och sätt att lösa det på. Sigma Plus verkar ju som en bra filterpump, och precis som du skriver Mia är det ju skönt om man slipper risken med yngel eller små räkor som fastnar.

Tusen tack till er allihopa! Nu ska jag bara försöka bestämma mig för vad det blir

Kommentar

Arbetssätt...