Hjälp med DIY sandfilter!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

Hjälp med DIY sandfilter!

Håller på att försöka lista ut bästa sättet att tillverka ett fluidiserande sandfilter. Jag har en glasvas som jag kom över billigt och som jag tänkte använda som behållare. Den är 400mm hög med innerdiameter på 88mm.

Min tanke var att få tillskuret ett lock i glas som jag silikonar på. I detta lock ska även inblås och utblås finnas.

Frågan är hur jag får plats med dessa två rörgenomföringar? Hade tänkt använda 1/2" rör och genomföringar men vet inte hur mycket plats dessa genomföringar tar. Helst skulle jag ju vilja centrera inblåset i röret men då får jag ju antagligen inte plats med utblåset...

Vad göra? Någon som vet diametern (totala) på 1/2" genomföringar?
    Bifogade filer
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Bara för att inloppet inte är i centrum behöver ju inte betyda att röret inte slutar i centrum nere vid botten.

Jag är absolut ingen expert på fluidiserande sandfilter men tror du att 400mm höjd är tillräckligt för att kunna ha någon direkt mängd sand? Ett rör med ungefär samma diameter men runt en meters längd är nog mer vad jag hade trott.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

Hmm, kanske har du rätt med längden.. Det är sant att de sandfilter jag har sett är betydligt högre men har då även haft grövre material vad jag har kunnat se. Med tillräckligt fin sand så får man fortfarande hög area på materialet utan att behöva ha så stora mängder och det krävs mindre tryck för att fluidisera det. Eller?

5dl sand 0,5mm --> 3,5dl ren sandvolym (ca 30% porer vid enhetlig kornstorlek)
      volymen på sandkornen ger att 350ml=55 000 000 sandkorn
      arean på sandkornen ger = ca 4,5 m2 total yta

5dl sand 2mm
      -->83000 st --> 1m2 total yta

Vad jag vill komma åt med ovanstående räkneexempel är att jag klarar mig med en femtedel av sandvolymen om jag går ner till 0,5mm från 2mm kornstorlek för att behålla samma filteryta. Fraktionerna här är bara tagna som exempel. Vet ej vad som brukas användas i sandfilter generellt. Men en fin blästersand är vad jag hade tänkt att använda mig av.
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

Kommentar

• peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

Tänk på att ju finare sand desto lägre flöde kan du ha.
        Varför behöver du ett utflöde? Skulle du inte ha det i en sump? I så fall kan du ju bara låta det rinna över kanten.

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

det är inte så att det finns en risk att sanden packar ihop sig om den är så fin ?
          Och därmed inte få så stor yta som du tror ?
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• gugges
            • May 2003
            • 893

Du har ingen möjlighet att få till en utsvängning i överkant? det minskar ju accelerationen på sanden ganska mycket och det håller sanden mycket lättare nere..

Jag provade att köra ett sandfilter i karet, funkade väl skapligt, hade en ganska hög glasburk som jag satte ett nergående rör i och sen hade filtermatta överst, det funkade, men sakta och knappt synligt så kom det upp sand ändå överst trots mycket trimmande med pumpen! har sett trattformade varianter live som verkar fungera mycket bra som de hängt vid sidan av akvariet..
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

• Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

Ursprungligen postat av gugges
              Du har ingen möjlighet att få till en utsvängning i överkant? det minskar ju accelerationen på sanden ganska mycket och det håller sanden mycket lättare nere..
              Nä, inte i nuvarande design vad jag kan se. Men jag förstår varför och att det nog hade varit att föredra.

Iofs skulle man kanske kunna få ner någon trattliknande sak för att smalna av röret nertill. Det är lite trixigt att få dit något eftersom det är smalt och jag har stora händer, hehe Skulle ju kunna modda någon vanlig plasttratt för köksändamål...
              MVH Kalle

Kommentar

• Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

Ursprungligen postat av Kensa
                det är inte så att det finns en risk att sanden packar ihop sig om den är så fin ?
                Och därmed inte få så stor yta som du tror ?
                Det är kanske möjligt, jag vet faktiskt inte hur känsliga filtren är för att sanden packar sig om den är för fin. Får man pumpstopp och sanden får ligga still ett tag så föreligger nog en risk men håller man den i rörelse så känns det som risken är ganska liten... Men som sagt, vet inte.
                MVH Kalle

Kommentar

Arbetssätt...