För liten bänk för akvariet.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

För liten bänk för akvariet.

Om akvariet är större än bänken, så att det sticker ut på sidorna, är det farligt?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

hur mycket petar dom ut på sidorna?
    Mvh Patrik

Kommentar

• maria_
      • March 2007
      • 2867

Det vet jag inte än. :/
      Med vänlig hälsning,

Kommentar

• Eurydike
        • September 2004
        • 931

Jag hade aldrig vågat ställa ett akvarium på en bänk/möbel som är mindre än bottenglasytan. Akvarium är gjorda av glas och spänningar i det vill man inte ha, då går de sönder och allt rinner ut på golvet.
        Ska i så fall vara om det är jättlite utstick, ett litet akvarium och man kan ha en stark tjock skiva som är lika stor eller större än akvariebottnen mellan.

Kommentar

• Paroonen
          • April 2007
          • 282

skaffa en tjock skiva och lägg i botten gärna mdf-skiva eller kanske en masiv köksbänk
          hur tjock den bör vara beror ju på utsticket.

Kommentar

• maria_
            • March 2007
            • 2867

Eh, jag försöker hitta ett akvarium som är lika stort då. Det är bara det att bänken är så liten. Det hade varit en lycklig historia om jag hade kunnat hitta ett akvarium som var större på höjden än på bredden.

Men en annan fråga. Jag har två akvarier nu som står på ett bord. Och det här bordet är väldans rangligt. Så fort någon stöter till det gungar det, och akvarierna också så klart. Det gör ont i magen på mig varje gång jag tänker på det. Min mamma sa att man kunde undvika spänningar i glaset om man la en frigolitskiva under karen, men hälper det verkligen när bordet gungar så?
            Med vänlig hälsning,

Kommentar

• patriksg
              • May 2007
              • 1705

hjälper nog inte ner du stöter till det... men det blir nog mer "plant" med skivar.. om det är ostabilt så byt tycker jag! jag ska byta nu till jul. har ett 50L på ett klent bord från ikea.
              Mvh Patrik

Kommentar

• maria_
                • March 2007
                • 2867

Undrar hur glad min mamma blir när jag bytar ut hennes bord. Fast det ska nog gå att göra kanske i februari, för jag ska köpa ett nytt akvarium nu, så då kan jag flytta mina räkor dit och tömma mitt 40-liters. Har flyttat det en gång med vatten och grejer i, det var inte lite tungt.
                Med vänlig hälsning,

Kommentar

• toccata
                  • January 2004
                  • 1238

En annan viktig sak är väl om det är ett helglasakvarium eller ett akvarium med en "ram" runt? (Av aluminium). Glas med ram står ju så att säga på ramen, så då är det extra viktigt att det finns stöd under hela ramen, för där vilar all tyngd!

Då ska det inte finnas något tryck underifrån på glaset under akvariet, det ligger så att säga i "luften". Därför ska man INTE ha frigolit eller något annat mjukt under ett ramakvarium. Så har jag lärt mig.

Men ett helglas, där kanske man kan ha en platt, TUNN (1-2 cm?) frigolitskiva under. Jag har dock bara haft ramakvarier så jag vet inte. Men oavsett så är det nog bäst att alla hörn vilar stadigt på en skiva, och inte sticker ut något.
                  / Ebba

Kommentar

Arbetssätt...