Sump! Bästa upplägg för sötvatten?
Kollaps
X
-
MVH Kalle
"Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp -
sumpen i sig har inga problem att hantera flödet, det viktiga är bara att sumpen kan svälja den mängd vatten som rinner ner om du stänger av returpumpen, vattnet som ligger "över" ytavrinningen (c:a 1-2cm) kommer rinna ner i sumpen. Hur stor sump tänkte du använda? Du måste också se till att ha ett litet hål nära ytan för att bryta häverten där när pumåen stannar.
Det vanligaste problemet med sumplösningar brukar vara att få avrinningen tyst, själv kör jag med en s.k durso.standpipe, som funkar kanon, men var ett aber att justera....
En annan grej att tänka på är att inte göra det sista facket med returpumpen för litet eftersom vattennivån i detta fack kommer att sjunka när det dunstar vatten från karet. Litet fack där kan göra att returpumpen börjar suga luft.... En lösning på detta är att ha automatisk nivåkontroll där. Det kommer förmodligen inte att dunsta särskillt mycket från ditt kar, men du kommer någ ändå få fylla på några gånger/vecka. Jag har själv en avdunstning på 6-7l/dygn i mitt 720l saltkar....
Det finns en del saker att tänka på, men du får ju tillgång till en enorm filtervolym!
Mvh
MattiasKommentar
-
Jag har sett en typ av sump på Grizzly föredetta migoos.
De har y och t kopplingar med tre ovanliggande kar och sen ett maffigt 106liters dalazooline som sump.
De använder först sera biofibers i första kammaren, blåfiltermatta, biobollar, växter och sen en kraftig cirkulationspump från eheim.Frånvarande nu mera men här ibland.Kommentar
-
Läckagerisken med en väldesignad sump är väl dessutom inte större än med ett ytterfilter, och tekniskt sett kan det väl inte bli enklare än en balja med pump
Som med allt annat så finns det många sätt att lyckas på, men jag hade definitiv satsat på sump om jag hade haft plats till det.Senast redigerad av peter_m_jonsson; 06 December 2007, 07:59.Kommentar
-
Viktigt är dock att på peka att man bör ha helst en elektrisk kulventil.
Som är kopplad till en nivå vakt så att man inte får översvämmning.
En sump funkar egentligen som en vattenreningsdamm.
Så tanken med att en sump inte skulle göra nytta är nog befängt.Frånvarande nu mera men här ibland.Kommentar
-
Skönt att få lite medhåll här på slutet...
Ja vattennivån i sumpen måste ju kontrolleras noga så att den kan svälja allt vatten från slangar och överflöde vid strömavbrott. Men det borde inte vara några probelm så länge man är medveten om problemet när man tillverkar den.
Just nu känner jag mig taggad till att försöka ro i land det hela, det enda jag är lite tveksam till hur jag ska få till är överflödesboxen. Vill ha den så osynlig som möjligt och så tyst som möjligt...
Skulle man kunna ha en BTN bakgrund som en låång överflödesbox? Sågar ner tänder längs hela toppen och sedan en standpipe bakom. Låter det helgalet?MVH Kalle
"Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på AlnarpKommentar
-
Det vet jag inte men akvariet kommer nog bli 80x60cm i botten så jag har den ytan att leka med. Kommer antagligen leta efter nåt billigt på blocket och bygga från. Men kanske 80-100l? Då har man god plats att ha som volymreserv vid strömavbrott.MVH Kalle
"Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på AlnarpKommentar
-
Kom att tänka på att för en 5-6 år sedan hade jag sump men jag hade den tvärtom vad ni pratar om. Ni pratar om sump som är under akvarium, hävertprincip till sumpen och pumpar vatten tillbaka till akvarium = Strömavbrott utan ventiler och säkerhet ger översvämning.
Jag körde med sump ovanför akvariet, pumpade vatten till sumpen, avrinningen från sumpen med slang till akvarie. BOrrade hål i sumpens glas vid den höjd över botten där jag velade ha avrinningen. Blev det strömavbrott stannar pumpen och med samma säkerhet så slutar det att rinna från sumpen till akvariet, så akvariet riskerar aldrig att bli tömd på vatten och översvämning kan det inte bli heller. och man behöver inte dimensionera sumpen för att kunna ta hand om någon större mängd vatten att svälja när man stänger av pump eftersom systemet blir självreglerandee.Kommentar
-
Så det man såg var ett fint akvarium och ovanför det ett prunkande grönt växtparadis, visste man inte att dessa två delar satt ihop i en enhet så kunde man tro att jag hade en liten trädgård ovanför. Så det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser i hur man vill göra.
Växtvalet om jag kommer ihåg rätt var ampelliljor i olika utseenden, fredskalla, mose vass, dvärgpapyrus och några andra sumpväxter. sen lite flytväxter som musselblomma och vattenhyacint och andmat.Kommentar
-
Kom att tänka på att för en 5-6 år sedan hade jag sump men jag hade den tvärtom vad ni pratar om. Ni pratar om sump som är under akvarium, hävertprincip till sumpen och pumpar vatten tillbaka till akvarium = Strömavbrott utan ventiler och säkerhet ger översvämning.
Jag körde med sump ovanför akvariet, pumpade vatten till sumpen, avrinningen från sumpen med slang till akvarie. BOrrade hål i sumpens glas vid den höjd över botten där jag velade ha avrinningen. Blev det strömavbrott stannar pumpen och med samma säkerhet så slutar det att rinna från sumpen till akvariet, så akvariet riskerar aldrig att bli tömd på vatten och översvämning kan det inte bli heller. och man behöver inte dimensionera sumpen för att kunna ta hand om någon större mängd vatten att svälja när man stänger av pump eftersom systemet blir självreglerandee.
Har du sumpen över karet måste du se till att karet kan svälja det vatten som rinner nerr från sumpen vid strömavbrott, precis som du måste se till att sumpen kan svälja vattnet från karet om du har sumpen under karet, ingen skillnad här heller!
När det gäller ventiler så är elektroniska ventiler helt onödigt, lär dessutom kosta en halv förmögenhet! Jag skulle aldrig lite på backventiler eller dyl, det finns helt enkelt inget som är helt säkert, gör man bara rätt från början behövs det heller inte! Vanliga pvc-kranar funkar utmärkt och kan däremot vara bra att sätta en under karet så du kan justera avrinningen lite för att få den tyst, om du har pvc upp till karet så kan det vara bra att ha en där också för att kunna göra rent o dyl. Pvc handlas billigast i tyskland, är ganska dyrt här hemma....Kommentar
-
Har hört det där innan också, men hur stor skillnad talar vi om? Så stor att det lönar sig att ta en resa dit och handla för ett sådant här bygge, eller är det mer att man ska passa på om man har vägarna förbi?MVH Kalle
-
Och ja, jag utryckte mig nog fel, menade inte hävert där jag skrev det utan ytavrinning. så nu var det klarlagt det med.Kommentar
-
eftersom du pumpar runt vatten så kommer du ha ett antal liter som ligger "över" ytavrinningen, vanligast är att man har en glasbox med en "kam" längst upp för att hindra fisk, sniglar o dyl från att följa med vattnet, denna kam stoppar upo vattnet lite, vilket göra att 1-2cm vatten kommer rinna ner även efter du stängt av pumpen. Mängden blir alltså beroende på hur stort kar du har. I mitt fall rör det sig om 200*60*2-3cm= 20-30l vatten som sumpen måste svälja när pumpen stannar.
Så blir det oavsett var du har sumpen, men i mindra kar rör det sig om mindre volym vatten, så om du har en liten sump över karet kommer det inte röra sig om särskillt många liter och de rinner då ner i huvudkaretKommentar
-
aquapro2000.de t ex brukar funka bra, skillnaden på ventiler är i regel väldigt stor.....Kommentar
Kommentar