Problem med Juwel-belysningen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    • September 2006
    • 138

Problem med Juwel-belysningen

Belysningen till mitt Juwel Rio 240 beter sig extremt underligt. Ibland slocknar den bara! Det är knappast lysrören eftersom vi har testat att byta dem. Timern har bytts ett flertal gånger. Jag tror inte att det är något glapp i sladden. Problemet ligger alltså troligen i själva armaturen.
    Jag har haft akvariet i lite mer än ett år (någon som vet hur lång garanti affärerna brukar lämna på Juwel-karen?).
    Numera lyser den knappt alls, ibland (ytterst sällan) går det att få igång den genom att rycka ur sladden från vägguttaget och sedan sätta i den igen, men numera funkar det inte heller.

Någon som har haft liknande problem med Juwelbelysningen och vet hur det kan lösas?
    MVH

240 tanganyika
    133 tanganyika
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Det är många här som haft det problemet. Prova att söka här på forumet!
    Vet att de som skrivit har fått bytt sina ramper, men det hängde visst på någon dekal eller så..
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

Kommentar

• Rasmus Pedersen
      • September 2006
      • 138

Ursprungligen postat av lili76
      Vet att de som skrivit har fått bytt sina ramper, men det hängde visst på någon dekal eller så..

Menar du att de fick sina ramper ersatta av affären eller att de helt enkelt fick köpa nya?
      MVH

240 tanganyika
      133 tanganyika

Kommentar

• Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

Nej, de fick dom ersatta. Var tydligen en leverans som det var fel på. Därav dekalen.. Jag har inget Juwel själv, så därför har jag inte helt lagt det på minnet med dekalen.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

Kommentar

• Rasmus Pedersen
          • September 2006
          • 138

Jag har hittat ett litet rött klistermärke som det står CN på, kan det vara detta som betecknar att det är nåt fabriksfel på rampen?
          MVH

240 tanganyika
          133 tanganyika

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Om jag förstod rätt ang. dekalen på Juwels ramper så är det som så, att sitter det en röd klisterlapp så vill de ha tillbaka rampen till återförsäljaren då dessa är av nyare modell, medans de utan denna lapp inte behövs skickas tillbaka av affären.
            Men givetvis bör du ta med rampen till affären där du köpte karet för att de ska se om den är kass. Juwel har haft stora problem med deras ramper och av 3 olika Juwelramper jag har har jag fått byta ut alla tre, men de har skött det bra så där är inget att klaga på.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Rasmus Pedersen
              • September 2006
              • 138

Ursprungligen postat av ansjo
              Om jag förstod rätt ang. dekalen på Juwels ramper så är det som så, att sitter det en röd klisterlapp så vill de ha tillbaka rampen till återförsäljaren då dessa är av nyare modell, medans de utan denna lapp inte behövs skickas tillbaka av affären.
              Men givetvis bör du ta med rampen till affären där du köpte karet för att de ska se om den är kass. Juwel har haft stora problem med deras ramper och av 3 olika Juwelramper jag har har jag fått byta ut alla tre, men de har skött det bra så där är inget att klaga på.
              Okej, jag tror att jag förstår. Det var lite över ett år sen jag köpte karet.

Hade du ett sånt klistermärke på nån av dina ramper?
              MVH

240 tanganyika
              133 tanganyika

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Det var klistermärke på alla mina ramper så det var bara att lämna dessa i affären så såg jag dem för sista gången.
                Garantitiden är om jag inte minns fel 2 år, så du har tid på dig ännu men var beredd att laveransen på den nya rampen kan dröja lite om de är slut hos grossisten.
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                  • September 2006
                  • 138

Ursprungligen postat av ansjo
                  Det var klistermärke på alla mina ramper så det var bara att lämna dessa i affären så såg jag dem för sista gången.
                  Garantitiden är om jag inte minns fel 2 år, så du har tid på dig ännu men var beredd att laveransen på den nya rampen kan dröja lite om de är slut hos grossisten.

Då får jag ta och ha något annat som lyser över karet så länge (om de nu tar emot det). Fast nu för tillfället får fiskarna leva på taklampan i rummet (tur att jag inte har växter).
                  MVH

240 tanganyika
                  133 tanganyika

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                    • September 2006
                    • 138

Men tänk om det skulle sitta ett rött klistermärke på den nya rampen också? Vad gör man då?
                    MVH

240 tanganyika
                    133 tanganyika

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Hoppas att den håller den här gången!
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                        • September 2006
                        • 138

Nu var det ungefär en månad sen jag fick en ny ramp av affären, och nu har det dykt upp fler problem...
                        Den nya rampen jag fick hade inget litet rött klistermärke, ändå slocknade den totalt efter en månad. Den första rampen jag hade höll sig en bit över ett år...
                        Den första rampen gick också att tända lite då och då när den ville fungera (inte ofta). Den här har inte gått att tända alls, den har ibland lyst i några sekunder och sedan slocknat igen. När jag hade den första rampen så testade jag att byta det bakre lysröret mot ett gammalt, och då startade rampens främre lysrör, det jag inte hade bytt, men inte det jag bytte. När jag testade att byta ett lysrör mot ett gammalt den här gången så började båda lysrören lysa!
                        Så jag tänkte så här, att det kanske bara var fel på det ena lysröret den här gången? Men ni andra som har Juwel-ramper, brukar båda lysrören slockna om bara ett går sönder?
                        MVH

240 tanganyika
                        133 tanganyika

Kommentar

Arbetssätt...