Hur räknar man ut vad en hemmabyggd UPS drar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psm
    • April 2006
    • 55

Hur räknar man ut vad en hemmabyggd UPS drar?

Hej.

Jag har byggt en egen UPS av ett 12v batteri och en växelriktare samt en underhålls laddare.

Batteriet är på 60 A
    Växelriktaren har en tomgångsförbrukning på 0.25 mA.
    Pumpen är på 18w eller 6w beroende på vilken jag väljer att driva.

Frågan är hur länge det tar för pump/växelriktare att ladda ur batteriet?

Kan jag paralellkoppla 2 batterier så att man får en längre livslängd?
    Kommer underhållsladdaren klara av det eller är dom byggda för 1 batteri?

Finns det en formel för att få reda på hur länge och hur många amp min UPS drar?

Hälst av allt så skulle jag vilja ha ett "relä" eller dyrligt som slog till så att min hemma byggda UPS börjar gå när det inte finns någon ström i väggutaget.
    Kan man bygga och köpa något sånt på ex ELFA?

Mvh
    Magnus
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

Länge sedan jag behövde räkna på sånt här...
    Underhålls laddaren har sannolikt en max belastning som den är märkt med, har du tur så står det hur många amperes batteri den klarar max (dvs du behöver en underhålls laddare som klarar ett 120A batteri)
    Jag har sett separata styrkretsar för inkoppling av elverk vid strömavbrott, tyvärr kommer jag inte ihåg var men kolla med någon seriös som säljer elverk.
    Om man bara ska räkna grovt på det kan man använda U*I=Effekt (kommer inte ens på tecknet för effekt). Jag är osäker på vad en växelriktare ger för förluster men misstänker att de är ganska stora och beror på vilken typ av riktare det är.
    Du kan ju även testa allt praktiskt, koppla bort nät spänningen och se hur länge den går. Strömen kan du mäta med en multimeter inkopplad i serie med pumpen.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• jannemannen
      • July 2004
      • 187

Om du vill veta exakt hur mycket växellikriktaren och pumpen drar sammanlagt så är det ju bara att mäta strömmen som går från batteriet när det driver pumpen. Bara att ta fram multimetern med andra ord ! När du vet hur mycket ström som flyter däremellan så är det ju bara att ta fram miniräknaren...

Självfallet kan du paralellkoppla ett batteri till, men ett 60Ah kommer att kunna driva din pump i många timmar. Så det är nog väldigt onödigt.

Om du vill att drivningen av pumpen automatiskt skall slå över till batteridrift när strömmen går så går ju det att ordna med ett vanligt tillslagsrelä och en batterieleminator som håller relä't slutet så att strömmen kommer från nätet. När strömmen försvinner från nätet så kommer relät att släppa och slå över till batteridrift.... Väldigt enkelt, men lite bökigt att förklara ! ;o)

Mvh/Janne

Kommentar

• gugges
        • May 2003
        • 893

Det brukar stå på växelriktarna vad de har för effektivitet, vet man inte så räkna med runt 80%!
        De flesta växelritare är inte gjorta för att stå och gå år ut och år in, kan man få till en lösning så att man kan slå på matningen till växelriktaren med så är det bra, tänk bara på att det är många ampere som går på 12v sidan! lätt att man underdomensionerar där.

Lägg tid på kopplingar osv, mycket strömmar blir det och det finns en brandrisk i detta om man slarvar/gör fel! använd INTE 2 reläer som killen gör i länken under, han har 2 för att minimera risken för att ett går sänder men han sätter sig i situationen att om ett går sönder och det andra funkar så kopplar han ihop nätström med växelriktaren, det lär smälla ganska bra om det sker!

Länk till liknande bygge (hade ett par länkar till om samma grej men hittar dem inte nu, fick tag på dem genom saltvattensguiden.com)

Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

Arbetssätt...