Vad behöver jag och hur skall jag koppla ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • warsneaker
    • April 2007
    • 43

Vad behöver jag och hur skall jag koppla ?

Jag har kommit över 20 st blåa dioder som jag har tänkt att pararellkoppla i min ljus ramp men jag kan inget om el. Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig . vad behöver jag . T ex , motstånd , transformator mm. Här är information om doiderna.
    Specifikationer

Intensitet ..............1500~2000 mcd
    Spänning............. (typisk)2,8 V
    Ström..................... 20 mA
    Spridningsvinkel ........24°~30°
    Späning................ (max)3,4 V
    Våglängd.............. 460~475 nm
    Senast redigerad av warsneaker; 08 November 2007, 16:00.

/Niklas
  • Xul
    • January 2007
    • 709

Låt säja att du skaffar en 12 V transformator vilket jag rekomenderar.

I så fall skall dioderna kopplas i serie om 3 eller 4 vilket ger 4 resp 3 volt över dioderna och då behövs egentligeninget motstånd. Själv har jag kopplat 3,4 volts dioder i serie om 4. Så i ditt fall fem grupper (pararellt) med 4 i varje..

Jag använde en plastskiva som jag borrade hål i (precis så dioderna går i).

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

Seriemotstånd är inte till för att främst sänka spänningen till dioden utan för att begränsa strömmen (i detta fall till 20mA), så det bör man ha för att inte förkorta livslängden på dioden.

Det finns ju mängder av varianter med serie/parallell kopplingar och kompinationer av båda. Detta är ett förslag:

Klicka på bilden för större version

Namn: dioder.JPG
Visningar: 1
Storlek: 9,8 KB
ID: 2097690

Om du väljer en spänningskälla på 12V så ska R vara 470Ohm, om du istället väljer 5V så ska R vara 120Ohm.
      R=U/I där U är spänningen över resistorn dvs Spänningskällan, 12V eller 5V - 2.8V för dioden = 9.2V resp 2.2V. och I = 20mA för dioden
      Naturligtvis ska spänningskällan lämna likspänning ut och se till att dioden sitter åt rätt håll. Kort ben = minus, Långt ben = plus.

Edit: Trafon måste klara att lämna 0.4 A ut i detta fallet (20x20mA=400mA=0.4A)
      Senast redigerad av heeke; 08 November 2007, 16:29.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

Arbetssätt...