Pump till 500L akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiku82
    • September 2007
    • 2

Pump till 500L akvarium

Hej!
    Ni får ursäkta om min fråga redan är besvarad eller uttjatat - är ny här och hittar inge vidare.

Sambon har ett 500L akvarium och har idag en (dåligt fungerande) kombination av två mindre pumpar. Jag hade tänkt köpa en riktig pump till honom men har inte kunskapen om vilken eller hur jag ska välja. Förslag, tips? Har tänkt börja engagera mig mer i denna hobby men har idagsläget ingen kunskap what-so-ever... så fler frågor lär det bli!

Alltså, vad ska man ha för pump till ett 500L akvarium?

/aiku
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

Vill ni ha ett ytterfilter med pumpen utanför akvariet eller innerfilter då allt finns inne i akvariet. Innerfilter är säkrare mot läckage medans ytterfiltret har lite bättre filtreringsegenskaper.

Vad har ni för fiskar i akvariet? Vissa fiskar vill ha mer cirkulation än andra.

Kommentar

• aiku82
      • September 2007
      • 2

Jag tror att vi är inne på ett ytterfilter.

Det är lite skralt med fisk i akvariet just nu så pumpen är en del i upprustningen. Just nu har vi väl lite tetror, barber, räkor, grodor, slamsugar-malar, "vanliga" malar.. Vi funderar kring att skaffa kanske ett par större fiskar för att liva upp men vet inte riktigt vad. Vi har fyra gröna fiskar, som jag inte vet vad de heter, som är fenbitare så vi mäste göra oss av med dem först om vi ska skaffa nåt roligare - trodde min sambo då. Du kanske har tips på fisk också?

Om jag har råd ska han få pumpen i födelsedagspresent, därför försöker jag först fixa det själv..

tack för det snabba svaret!
      /aiku

Kommentar

• MagArne
        • December 2006
        • 424

Spana in följande och se om de kan tänkas ligga inom din tänkta prisklass. Filtermaterial kan tillkomma också.

Eheim 2260
        Eheim 2080 Professionel 3
        Fluval FX5

Jag tycker tillverkarnas rekomendationer är lite tveksamma med att akvariets volym bör pumpas 2ggr/timme. 3-4ggr är bättre så att i ditt fal bör filltret pumpa minst 500x3=1500l/h. En del ciklider t.ex bör vattnet cirkuleras 4-5ggr/timme.

Visst, Eheim är dyra men de håller väldigt hög kvalité.
        Själv har jag 2st Eheim 2252 innerfilter med extra filtermoduler till mitt 450 liters. Så visst går det bra med innerfilter till stora akvarium också.
        Senast redigerad av MagArne; 21 September 2007, 12:00.

Kommentar

Arbetssätt...