Ikea Malm till ett 95-lites akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sheribaby
    • September 2007
    • 33

Ikea Malm till ett 95-lites akvarium?

Hej! Jag har precis inhandlat mitt första akvarium(välvt svart akvarium, 95 liter) sen jag var liten och nu funderar jag på vad jag ska ställa det på. Jag är inte så peppad på de där klassiska akvariemöblerna man kan köpa på djuraffären utan skulle vilja matcha resten av vårt möblemang (ek-faner) och därför undrar jag om det är någon som tror att ett akvarium på 95 liter (antar att det skulle väga 125l när det är fullt) skulle platsa på en ikea Malm-byrå? Alltså att byrån ska palla trycket och att fiskarna ska orka med att man drar ut lådor?

vi funderar på en sådan här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80053933

Vill ju att kommande fiskar ska ha det så bra som möjligt! Vad tror ni?

Tack på förhand!

/Malin
    95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Det skulle nog funka till ditt kar. Kolla om det är stöd i mitten av bänken baktill så den inte bågnar bara.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• miiaoo
      • January 2006
      • 2815

Jag har två kar på Malm möbler. Det ena är ett 60 liters på ett sängbord och det andra är ett 112 liters på en enkel byrå med 3 lådor. Alltså inte den dubbla som du visade på länken. Det funkar hur bra som helst för oss.
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

Kika gärna in i min dagbok!

Kommentar

• Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

Jag väger 90 kg och har provat att sitta på vår malm-byrå här hemma. den höll.
        222 liter Malawi

Kommentar

• sheribaby
          • September 2007
          • 33

Ursprungligen postat av Nils Holmström
          haha vad fint! tack för svaren allihop! tror att det lutar mot en trelådors malm!

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Ursprungligen postat av Nils Holmström
            Det säger ju inte så mycket iofs. Frågan är ju om toppskivan böjer sig eller inte.
            Går karet tillräckligt långt ut åt kanterna så fungerar gavlarna som stöd, men risken finns alltid att skivan böjer sig av belastningen när man använder möbler som inte är annpassad för vikten av ett kar.
            Men man kan ju alltid ta bort översta lådan, regla upp och bara fästa översta lådans front för det estetiska.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• söderqvist
              • August 2007
              • 42

tydligen en populär akvariemöbel dendär malm =)

Kommentar

• sheribaby
                • September 2007
                • 33

Ursprungligen postat av heeke
                Det säger ju inte så mycket iofs. Frågan är ju om toppskivan böjer sig eller inte.
                Går karet tillräckligt långt ut åt kanterna så fungerar gavlarna som stöd, men risken finns alltid att skivan böjer sig av belastningen när man använder möbler som inte är annpassad för vikten av ett kar.
                Men man kan ju alltid ta bort översta lådan, regla upp och bara fästa översta lådans front för det estetiska.
                låter som en mycket bra ide, tror faktiskt att vi ska köra på det, så är man helt säker på att det håller länge och tåler vikten.

Kommentar

Arbetssätt...