Slanga vatten??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle76
    • September 2007
    • 50

Slanga vatten??

En himla dum fråga kanske? Men jag måste ändå ställa den för att bringa lite ordning i hjärnkontoret...

När ni fyller respektive tappar era akvarium... använder ni då slang kopplad till vattenkran samt hur gör ni för att få ut vattnet ur karet?

Det finns nåt som kallas slanghävert... Vad är det?

Please, help me!!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Stick ner en slang i karet och sug i andra änden som bör befinna sig lägre än karet och se vad som händer. Du kommer att märka att det inte behövs suga så mycket innan det kommer vatten från ditt akvarium så varning för vatten i munnen innan du blir van.
    Jag har en lång slang som jag suger ur karet och leder det till toaletten och fyller på med samma slang kopplad till kranen.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

Ett enkelt knep om man vill slippa suga i slangen är att fylla upp slangen med vatten först.

Jag gör så här:
      Jag kopplar slangen till handfatets blandare mha en gardenakoppling (man får byta ut silen mot en sil med utvändig gänga där en gardena koppling passar).
      Jag spolar igenom slangen så att det kommer vatten utan luft. Stänger av vattnet med slangen kvar på blandaren.
      Sätter i slangen i karet och kopplar sedan bort gardenakopplingen och lägger slangen i avloppet i badkaret.
      Häverteffekten löser resten.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Olivin
        • July 2006
        • 573

Riktiga akvarister gillar smaken av akvarievatten!
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

Jag har en liten genomskinlig böj i hårdplast i den änden som jag lägger i akvariet som jag hänger över kanten, sen suger jag lite snabbt i andra änden av slangen (som är rätt lång) och när vattnet passerat böjen och runnit ner en bit i slangen går jag ut med den till toan och sätter ner den i golvbrunnen.
          222 liter Malawi

Kommentar

• Richard.R
            • December 2006
            • 1872

har en grov slang som går från karet till fönstret och en annan slang jag kopplar till en kran i wc och fyller på
            396L SA biotop
            128L SA biotop
            54L SA biotop
            54L SA biotop

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ursprungligen postat av Richard.R
              har en grov slang som går från karet till fönstret och en annan slang jag kopplar till en kran i wc och fyller på
              Det gjorde jag med för några år sedan, men hyresgästen under var inte lika road när hon fick sina fönster tvättade med mögvatten.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Norpis
                • November 2004
                • 305

Har bytt ut slangen till dusch-munstycket till vanlig trädgårdsslang och kör med konstant gardena koppling där.
                Sen på slangen till akvariet har jag en gardenakoppling utan avstängning så är det bara att fylla upp slangen från blandaren och sen lossa den och låta det rinna ut i badkaret..

Kommentar

• firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

Jag tömmer genom att låta ett ytterfilter fungera som pump...dvs...sätter på en slang på utstömningen som sen går rakt ner till en golvbrunn.
                  När jag sen ska fylla på så gör ajg det genom samma filter...
                  Fast jag sätter slangen på insuget av filtret..OBS...motorn bör ej vara igång på filtret.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ursprungligen postat av firefox75
                    Jag tömmer genom att låta ett ytterfilter fungera som pump...dvs...sätter på en slang på utstömningen som sen går rakt ner till en golvbrunn.
                    När jag sen ska fylla på så gör ajg det genom samma filter...
                    Fast jag sätter slangen på insuget av filtret..OBS...motorn bör ej vara igång på filtret.
                    Är inte det en massa meck att hålla på med?
                    Sedan ser jag en nackdel att du inte suger ut lös skit på botten vid behov, men det kanske du gör med pumpen det med.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

Har man eheims stora classic filter så bakspolar man bara filtret.

Har faktiskt inte så förbaskat mycket skit på botten.
                      Kanske för att jag oftast lyckas överdosera med biologiska bakterier eller för att jag har fiskar som tar hand om skiten.

Kommentar

• Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

Ursprungligen postat av ansjo
                        Är inte det en massa meck att hålla på med?
                        Sedan ser jag en nackdel att du inte suger ut lös skit på botten vid behov, men det kanske du gör med pumpen det med.
                        Jag gör likadant, fast med undantaget att jag pumpar ut vattnet i köksvasken. Vilken lös skit skulle det vara på botten som skulle behövas sugas upp? Du har helt klart för låg cirkulation, eller inte sandbotten. ;- ) B!

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Ursprungligen postat av Mr B
                          Jag gör likadant, fast med undantaget att jag pumpar ut vattnet i köksvasken. Vilken lös skit skulle det vara på botten som skulle behövas sugas upp? Du har helt klart för låg cirkulation, eller inte sandbotten. ;- ) B!
                          Då kanske du är den enda som lyckas ha ett kar som det inte blir växtdelar och skräp som behövs tas bort.
                          Sandbotten har jag absolut inte och cirkulationen är det inte fel på heller, men jag kör med växtkar och ganska mycket fisk, och har fiskarna inkomster blir det även utgifter.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

Ah.. Växtdelar... Nä, mina ciklider äter upp allt som lossnar, och jag har bara 15-20 vallisneria 'mini twister', ett par tre sagittaria subulata, lite najas, och ett par vanlig rak vallisneria.

Tror dock att det som verkligen är orsaken till att jag inte har någon synlig skit i karet är de malaysiska sniglarna jag planterade in en handfull av, och som jag nu har precis hur många som helst.
                            B!

Kommentar

• firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

Jag har faktiskt två signalkräftor i som käkar multnande växt delar...dessa kräftor är dock bara sporadiskt i akvariet under 2 veckor innan de flyttas till annat.

Kommentar

Arbetssätt...