Tusen liter plast...hmmm höjd och längd...
Plast är ju inte direkt hållbart så om du ska fixa något sådant...gjut av behållaren med armerad glasfiber.
Detta görs på utsidan och bör helst ske av en fackman.
enkelt...gör det 100 cm djupt, 10 cm högt, 10 meter långt....
(eller räknare jag fel nu ?)
Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
Jag undrar om man kan bygga ett 1000L plast kar :P ? isåfall hur ?
det går nog utmärkt för (rätt) plast är väldigt seg och hållbar men man måste nog ha tillgång till speciell gjutform som smälter plasten till önskad form, men sen kommer det till repor som kommer att uppkomma vid rengöring mm. så därför ska man nog inte välja plast
det går nog utmärkt för (rätt) plast är väldigt seg och hållbar men man måste nog ha tillgång till speciell gjutform som smälter plasten till önskad form, men sen kommer det till repor som kommer att uppkomma vid rengöring mm. så därför ska man nog inte välja plast
Repor är inget som oroar mig :P bryr mig bara om hur bra fiskarna mår
Men hur gör jag detta och vart köper jag plast så jag kan bygga ett 1000L och vad kommer det kosta mig tro ?
Den enda lösningen som jag ser det är ett 1000 liters fyrkantigt plastfat med galler utanpå som förstärkning och hur snyggt är det? Annars finns dessa hos bönder som har gödning och annat i dem, samt på en del tillverkningsindustrier.
Ska ett plastkar hålla mot 1000 liter så behövs det rejäla doningar och jag är tveksam att det kommer att funka med vanlig plast.
Alternativt gjut av ett likadant tråg med glasfiber som du armerat några gånger.
Tjockleken blir väl ungefär 8-12cm.
Sen lossar du gjutformen från tråget.
Sågar ut där du vill ha framrutan.
inskaffar glas i ungefär 16mm tjockt eller 20mm.
du kan även välja att köpa mindre glas i 8mm och sen ha kvar lite glasfiber till nästa ruta typ 15cm o sen ta nästa ruta...OBS glaset silikoneras fast inifrån.
Glöm ej heller släpp medlet som du måste pensla med innan du börjar jobba med glasfiber.
OBS att en av trågets stycken måste vara helt i lod.
För att fixa ett 900liters akvarie i glasfiberarmerad plast behövs.
1 rulle(20m*90cm)glasfibermatta
1 rulle(17m*10cm)glasfiberväv
Polyestermassa(12kg)samt härdare
Släppmedel
Metallroller för att stryka ut massan med.
Om någon undrar hur jag fick fram polyestermassan så multiplicerade jag glasfibers vikt med 2,5 och fick då 2,5*5kg
För att skapa formen så kan du använda bygg/marinplywood.
Om han skall göra det av glasfiber så kan han ju se framemot ett "antal" timmar med slipande oxå (beroende på hur erfaren han e med glasfiber)
Klart har an en fin form så blir det ju lite lättare men ändå en massa slipande för att får det riktigt fint å slätt. Glasfiber material hittar du på biltam å funkar kanon. Iofs aldrig haft det till akvarium endast formar till karossdelar på bilen osv
Det mesta finns på bauhaus.
bygg en mall i plywood först...250*60*60
Glasfiber är ju väldigt lätt arbetat.
300*60*50
Annars kan du ju fixa en trälåda...3skivor ihoplimmade marinplywood a´ 12mm borde hålla och sen ett glas på 12mm.
Bara såga ut i plywooden en långsida...lämna dock 7cm på varje kant så att du har någe att fästa glas rutan mot.
Plastlack trelager och sen silikon i skarvarna.
Samt silikon för att limma fast glaset.
Är du osäker och vill hålla nere kostnade så köp 4 glas skivor med måtten 75*60 i 8mm...lämna gärna en spalt av plywooden som är 7cm...krångligt men blir faktiskt riktigt snyggt när det är klar.
Glöm ej de längsgående förstärkningarna som monteras gavel-->gavel fram och bak.
Eftersom trä är lätt att jobba med så kan man ta upp hål för tappning av vatten till golv brunn genom att borra ett hål vid botten och sen montera ditt en kran.
Givetvis så kan du även passa på att fixa en påfyllnads kran också o sätta den där du vill ha den.
Kommentar