isolera frigolit under kar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

isolera frigolit under kar?

Ska till att börja med ett nytt projekt lite senare i höst men har ett litet problem jag vill ha lösning på innan!

Det är så att jag behöver frigolit under karet (det är några skruvar som inte ligger jämnt med hyllan). Problemet med det är att jag har katter som garanterat kommer att äta på den. Plus att det inte är så snyggt med en vit frigolitskiva under karet...

Så, hur löser man detta på bästa sett?

/Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

man kan måla eller tejpa på det som synd
    www.frfoto.tk

Kommentar

• Karon
      • January 2002
      • 3170

Jag satte gaffatejp (den där sega silverfärgade vävburna som löser alla problem ) på kanten på mina frigolitskivor.
      Skyddar även mot mänsklig klåfingrighet.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Loelle
        • July 2007
        • 623

Ursprungligen postat av battalionP
        Ska till att börja med ett nytt projekt lite senare i höst men har ett litet problem jag vill ha lösning på innan!

Det är så att jag behöver frigolit under karet (det är några skruvar som inte ligger jämnt med hyllan). Problemet med det är att jag har katter som garanterat kommer att äta på den. Plus att det inte är så snyggt med en vit frigolitskiva under karet...

Så, hur löser man detta på bästa sett?

/Hans
        Annars finns det "liggunderlags-liknande" mattor att köpa i djuraffären. Fungerar lika bra som frigolit.

BTW, Jag har en morbror som hade ett 120L kar med frigolit under. En dag lossnade en frigolitbit och hela karet gick sönder! (ryckte antagligen till av att frigoliten gick sönder) 120L vatten ut på golvet precis när han var på väg att åka till jobbet. iaf tillräckligt för att jag inte litar på frigolit...
        Lelle
        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Lägg tex en spåskiva underst och du kan sedan klä in paketet med fanér som du fäster i spånskivan. Men det är klart, det förutsätter nästan att bänk och kar ligger i linje.
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

Ursprungligen postat av ansjo
            Men det är klart, det förutsätter nästan att bänk och kar ligger i linje.
            Mjo det gör dom inte. karet går ca 5 mm utanför hyllan på varje sida. Men tänkte lägga nån form av stöd + frigolit...

Men silvertejp var ingen dum ide. Men inte så snyggt med silver mot svart akvarielist och träbänk..

Fler tips??

/Hans

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Men då funkar det att ha karet på tex en spånskiva och sätta fast en list framför som du målar svart.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

Ja det var ju enkelt
                Då ska det införskaffas en liten spånskiva!
                Tack för hjälpen!

/Hans

Kommentar

• MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

Det finns svart eltejp och vävtejp. Det har jag på min frigolitkant. Dessutom räcker det med en 10mm frigolitskiva i alla normala fall.
                  Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Hans.Lindaker
                    • April 2006
                    • 1837

kom på en till sak...
                    Karet är litet, bara 54 liter så det borde väl egentligen räcka med frigolit som "pallar" upp utanför hyllkanterna, det blir ju inte så mycket tryck... Anledningen att jag helst vill ha frigolit är att jag har en ganska stor bit liggande hemma Men funkar spånskiva bättre så...

/Hans

Kommentar

• ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

Du kan ha spånskivan underst som fäste av listen, med frigolitskivan mellan denna och karet. Att du ska ha spånskivan var mest om du inte ville spika eller limma i bordet karet står på.
                      Eltape funkar med ett tag, men det kanske inte är så snyggt alltid och kan bli lite kläggigt när det kommer vatten på den.
                      Du bör nog ha frigolit under hela karet för att jämna ut trycket.
                      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• matte159
                        • March 2007
                        • 1147

Har du någon sliten handuk så kan du vika ihop den och lägga den under akvariet. Så har jag gjort under mitt 63L och det har funkat utan problem i 1år och 4mån.
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

Kommentar

Arbetssätt...