annorlunda akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elemi
    • June 2005
    • 76

annorlunda akvarie

detta är absolut ett av de vackraste jag har sett.

Någon som vet var man kan köpa?
    Gör mig till en gladis... Rädda ett djur! www.blocket.se
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Joo... lite för stora fiskar bara, de verkar oroliga och vattnet är för lågt i den låga delen! uuuhh om vattnet skulle avdunsta/sjunka under kanten av väggen, då forsar hela skiten ur och det blir översvämmning
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

de har något liknande på akvarietjänst (tror det heter så) vid nobelvägen i Malmö, men det är rörformat.
      De har det i en av sina baljor med koi, fattar inte riktigt hur det funkar men men ...
      / dtoppen /

Kommentar

• Öronräv
        • March 2007
        • 754

Ursprungligen postat av åheim
        Joo... lite för stora fiskar bara, de verkar oroliga och vattnet är för lågt i den låga delen! uuuhh om vattnet skulle avdunsta/sjunka under kanten av väggen, då forsar hela skiten ur och det blir översvämmning
        När vattnet avdunstar så fylls ju nedre delen på med vatten från övre delen kontinuerligt, så det är ingen risk
        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

http://oeronraev.bilddagboken.se/

Kommentar

• Jens A.
          • March 2007
          • 5026

Undrar hur tusan de har fått vattnet att stanna kvar i den övre delen? Det går att göra så där, om det är absolut lufttätt i den där övre delen, men de kör ju med luftbubbel i den höga delen också??
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Om det nu är ett akvarie så måste ju den nedre delen vara hermestiskt tillslutet (limmad) annars lär ju vattnet svämma över i den nedre.

Oavsett vilket - jag tyckte uppriktigt sagt att det såg rätt gräsligt ut, men smaken är som - ja ni vet och det är väl tur att vi gillar olika saker.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• roysan
              • July 2006
              • 202

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Om det nu är ett akvarie så måste ju den nedre delen vara hermestiskt tillslutet (limmad) annars lär ju vattnet svämma över i den nedre.
              Nope, den övre är tät, testa med ett glas och en kastrull med vatten, lägg ner glaset i kastrullen så det oxå fylls sen under vattenytan vänder du glaset upp och ner så ser du att vattnet stannar i glaset om du lyfter det försiktigt utan att kanten på glaset går över vattenytan i kastrullen.... lite roligt att rätta Herr Kjell (japp, jag har testat)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av roysan
                Nope, den övre är tät, testa med ett glas och en kastrull med vatten, lägg ner glaset i kastrullen så det oxå fylls sen under vattenytan vänder du glaset upp och ner så ser du att vattnet stannar i glaset om du lyfter det försiktigt utan att kanten på glaset går över vattenytan i kastrullen.... lite roligt att rätta Herr Kjell (japp, jag har testat)
                Får väl erkänna att jag inte är någon fysikalisk expert och visst stämmer det som du skriver om glaset, men....
                som Jens.A skriver så är är det ju en massa luftbubblor i överdelen och då kommer det ju in luft där och det tycker jag verkar underligt.
                sen måste det ju också vara ett helskotta att fylla på vattnet i överdelen - man kan ju inte gärna ta akvariets överdel och lägga på sidan i underdelen och fylla med vatten och sedan vrida upp det. Det borde dock gå att suga upp det med undertryck eller något sådant - men någon sådan anordning kan jag inte se på akvariets överdel.

Så upplys mig gärna ännu mer om hur de praktiskt har burit sig åt
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 July 2007, 20:03.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• roysan
                  • July 2006
                  • 202

efter lite forskning så har jag kommit fram till att luftpumpen den som skapar bubblorna återanvänder luften, alltså även det ett slutet system.
                  med bubblorna sugs även friskt syrerikt vatten upp från det nedre karet, skapar lite cirkulation.
                  Senast redigerad av roysan; 29 July 2007, 20:18.

Kommentar

• matlo
                    • May 2007
                    • 295

Ursprungligen postat av åheim

oroliga? redparrot som dom kallas simmar så har haft 3st för länge sen, men jag sålde dom efter jag hade läst hur dom kom till. (missbildad) dock väldigt rolig fisk, t.ex. när jag gav dom lite stora mat kulor så spottade dom ut den och tog in den ut och ut och in, svårt att förklara men roligt såg det ut iallafall! lite synd är bara att vissa idioter till japanare, säkert andra länder också skriver med sånna färg injektioner på dom, så som " happy new year " etc, förjävligt enligt min mening.

Annars väldigt fräsigt akvarium, dock inget jag är intresserad av.
                    /matlo.
                    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ursprungligen postat av roysan
                      efter lite forskning så har jag kommit fram till att luftpumpen den som skapar bubblorna återanvänder luften, alltså även det ett slutet system.
                      med bubblorna sugs även friskt syrerikt vatten upp från det nedre karet, skapar lite cirkulation.
                      Ok - men hur får man upp akvariet i överdelen.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Ursprungligen postat av Öronräv
                        När vattnet avdunstar så fylls ju nedre delen på med vatten från övre delen kontinuerligt, så det är ingen risk
                        Nix pix! Om nivån sjunker under kanten på den höga delen så försvinner undertrycket som håller vattnet och allt forsar ur med våldsam kraft tror du mig inte så prova i slasken med ett glas och dra ur proppen...
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• roysan
                          • July 2006
                          • 202

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ok - men hur får man upp akvariet i överdelen.
                          hur får man upp vattnet menar du? jo man fyller det undre karet som vanligt samtidigt som man har ett undertryck i det övre vilket gör att det sugs upp vatten dit.
                          funderar på att göra en miniatyr och förklara med bilder istället

Kommentar

• Ponchu
                            • March 2005
                            • 94

Tyckte först det verkade riskabelt eftersom det skulle svämma över om det läcker in luft i övre delen. Tänker man efter så rinner vattnet ur ett vanligt akvarium om det blir en läcka så det borde inte vara större risk än med ett vanligt men det ser farligt ut.

Kommentar

Arbetssätt...