pump som inte vill sitta fast!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

pump som inte vill sitta fast!!

Hej! Vi har ett innerfilter (xxl) som inte riktigt vill fästa. Det har suttit bra i nästan 1 månad nu men idag så bara "gled det ner". Vi har haft det lite riktat uppåt så att det blir stark ytrörelse men nu vill det inte sitta så längre utan glider ner så det i princip ställer sig på botten. Antar att det beror på dåliga sugproppar men vi har försökt att torka bakom, tänkte ifall det kommit vatten emellan och att det är därför den inte vill fästa riktigt men det fungerar inte..
    Dessutom har trycket minskat..?!
    Har ett annat innerfilter också, i samma kar, men det fungerar som det ska skillnaden är bara att det sitter rakt, men att det här behöver sitta "snett"/vinklat uppåt för att det ska ge samma ytrörelse som det andra och vad som behövs..
    Det här (xxl) sitter på långsidan (2m) och det andra på kortsidan- båda pumpar jämsmed långsidorna.

Någon som har tips på antingen vad det beror på eller vad man kan göra åt det? eller båda?

Tack på förhand!
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Guest

Har du provat att rengöra rutan bakom med rakblad samt göra rent sugpropparna så får du byta dom.
    Har trycket minskat så ska du kanske rengöra filteret. (i akvarievatten)

Den andre pumpen,,,går det på något sätt att fästa en bit slang i utblåset så kan du värma slangen till ett svagt u (forma den) för att få den riktningen du vill ha.

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Ursprungligen postat av woodo
      Antar att det beror på dåliga sugproppar men vi har försökt att torka bakom, tänkte ifall det kommit vatten emellan och att det är därför den inte vill fästa riktigt men det fungerar inte..
      Ursäkta mig, men jag blev lite full i skratt när jag läste den meningen. Ska du torka bakom sugpropparna i ett innerfilter är det ganska mycket att torka!
      Är propparna mer än ett år så är det nog dags att byta dessa då de blir hårda och förlorar spänsten och det är stört omöjligt att få dem att sitta fast.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

Ursprungligen postat av ansjo
        Ursäkta mig, men jag blev lite full i skratt när jag läste den meningen. Ska du torka bakom sugpropparna i ett innerfilter är det ganska mycket att torka!
        Är propparna mer än ett år så är det nog dags att byta dessa då de blir hårda och förlorar spänsten och det är stört omöjligt att få dem att sitta fast.
        Hehe!

Kommentar

• sigges
          • April 2005
          • 291

Hade samma problem som du, köpte nya sugproppar sen sitter den.

Sigge

Kommentar

• woodo
            • January 2007
            • 605

ansjo! Vi har inte alla fyra sugpropparna under vatten :P Dom två översta sitter över, just för att vi ska få en så bra ytrörelse som möjligt!
            -Om inte så skulle det va en väldigt massa vatten att torka
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

Kommentar

• MagArne
              • December 2006
              • 424

När jag körde med småfilter satte jag en klädnypa på strömsladden så det inte skulle glida ner. Nu har jag extra höga filter som står på en sten på botten.

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Ok, woodo då förstår jag vad du menade.
                Testa att väta proppen då den sitter sämre om det är torrt bakom den. Sedan torkar luften ut sugpropparna fortare med om de sitter ovan ytan.
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...