CO2 med sodastream?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

CO2 med sodastream?

Jag har planer på att börja göda med kolsyra men har några frågor.
    1. Har hört att det är sodastreamflaskor som Sera kör med. Stämmer det?
    2. Går det köpa begagnade sodastreamflaskor där man normalt lämnar in sin flaska för utbyte av en påfylld?
    3. Vad kostar det att byta in flaskan och vad kostar en ny/begagnad flaska?
    4. Var fyller man på sera's egna flaska om jag nu köper en sådan?
    5. Finns det olika storlekar på flaskorna? Vill ju ha en stor.
    6. Finns det andra tillverkare än sera's reduceringsventiler som passar sodastreamflaskor?
    7. Finns det billigare magnetventiler än seras egna som passar?
    Anledningen till varför jag vill köra med sodastream är att det tydligen inte finns någon brandskyddsdepå där jag kan fylla på stora 6kg tyber snabbt och enkelt där jag bor. Det ska tydligen gå bra att byta in toma sodastreamflaskor på stormarknaden enligt min lokala akvariehandlare. Men behöver mer info innan jag börjar handla.

• Pannecke
    • January 2005
    • 1325

Ursprungligen postat av MagArne
    1. Har hört att det är sodastreamflaskor som Sera kör med. Stämmer det?
    2. Går det köpa begagnade sodastreamflaskor där man normalt lämnar in sin flaska för utbyte av en påfylld?
    3. Vad kostar det att byta in flaskan och vad kostar en ny/begagnad flaska?
    Jag är lite osäker, jag köpte en regulator från Sera som jag tänkte använda till CO2 gödning i akvariet. Nar jag fick regulatorn så var det inte samma sorts gänga i den så det gick inte att skruva fast den. Kanske så finns det någon adapter som man kan skruva på mellan. Men det jag har funkar inte.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Jag vet bara att soda stream gängorna i Sverige är annorlunda än nästan alla gängor.
      Att de har valt ett eget system beror säkert på att de vill sköta påfyllningen själva (soda stream flaskor är dyrare att fylla än t.ex. AGA-flaskor) och tjäna mer pengar.
      Hade de kört med standargängor så hade folk fyllt sina flaskor på andra (billigare) ställen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lasse
        • October 2002
        • 1965

Lite Off topic men kanske en idée ändå. Ingen som provat med att göra en liter mineralvatten med sin sodastream och pytsat ner det i sitt akvarium som koldioxidkälla? Har man ett tillräckligt stort akvarium kan man ju sköta sin påfyllning av avdunstat vatten på det sättet - i ett mindre pytsar man bara i lite mindre och dricker upp resten. Man får ju experimentera lite med doseringen - men visst skulle det fungera. Någon som kan skjuta den idéen i sank?

MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Pannecke
          • January 2005
          • 1325

Jag pttsar ner 1 liter kolsyrat vatten varannan dag ungefär. Det enda som jag inte tycker verkar vettigt är att du får ganska ostabila nivåer. Toffsalgerna trivs ganska bra när jag gör på detta sätt, men det gör växterna också. Funderar på att skaffa et riktigt system.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• MagArne
            • December 2006
            • 424

AGA har en sorts sodastreamflaskor i aluminium??? men det är inte dessa som som jag tror är tänkta till sera utan grå flaskor i stål som rymmer nånstans mellan 300-500g gas. http://www.agaconsumer.se/

Kollar jag sodastreams hemsida så liknar även deras patroner AGA's i aluminium. Är det kanske ett sammarbete? Kan det tänkas vara någon äldre variant som sera använder sig av? http://www.sodastream.se

Din akvariebutik på nätet. Vi har tillbehör av alla stora märken för akvarier. Med lång erfarenhet hjälper vi er med era frågor om ditt akvarium.

Dessa två säljer sera där det står att regulatorn passar sodastream och de säljer även de grå flaskorna som de kallar sodastreamflaskor. Någon som har detta system och vet vad det är för flaskor och var man kan fylla på dom? Byter man in sin flaska och får en annan påfylld? Kan man hitta billigare flaskor än de för drygt 400kr

Kommentar

• gudsson
              • July 2006
              • 342

Jag använder Sera's system. Ventilen passar bra till Sonjo's kolsyreflaska, http://www.sonjo.se/. Den innehåller bara drygt 300gr koldioxid, men det räcker för mig i cirka 20 dagar. Jag fick hela systemet med tub, ventil, backventil, reaktor, co2mätare för ungefär 1500:-. Det kostar mig 38:- att byta flaskan på konsum. Egentligen ska man ha 2 st flaskor så man inte behöver springa varje gång det tar slut, men jag har faktiskt bara en, då den har lite högt inköpspris. Grejerna är enkla och kanske inte de bästa, men är man lite påhittig och finurlig får man dem att fungera riktigt bra.

/Johan
              Bifogade filer
              Senast redigerad av gudsson; 09 July 2007, 09:59. Anledning: glömde en länk
              375 L sydamerikaliknande
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

Kommentar

• MagArne
                • December 2006
                • 424

Nu har jag gått en runda på stan vilket har rätat ut en del frågetecken.

Patronerna till Sera är den gamla modellen av sodastreamer-patroner och kostade i Norrköping 38kr och 40kr att byta in mot en fylld på de två ställena jag kollade. Om man inte har någon att byta in kostade de ca 250kr att köpa. Den ena butiken hade nu rea och tog bara 120kr för en en tub då de hade så många på lager. Rätt fula flaskor så man får väl stoppa dom i en färgglad strumpa om man vill flasha sin fina utrustning

AGA och Alco2Jet är den nya generationen. Tyvärr satt det ett plomberat lock på flaskhalsarna så jag kunde inte kolla om flaskorna kunde tänkas passa. Troligtvis gör dom det inte.

Finns det fler än Sera som passar sodastream? Kan även tänka mig handla billigt från england och tyskland. Behöver ha både regulator och magnetventil.

Tack för hjälp!

Kommentar

• Saftsoppa
                  • May 2007
                  • 149

Sorry boys, men ovetande som jag är fattar jag ingenting. Varför tillsätta kolsyrat vatten i akvariet?
                  www.gamereactor.se
                  Jag vill ha en osthjälm
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

Kommentar

• MagArne
                    • December 2006
                    • 424

Ursprungligen postat av Saftsoppa
                    Sorry boys, men ovetande som jag är fattar jag ingenting. Varför tillsätta kolsyrat vatten i akvariet?
                    Växterna behöver koldioxid (kolsyra) för att växa bra. Det är en del i fotosyntesen. Det finns några olika sätt att tillföra och ett är att bubbla i lite gas från kolsyretuber. Andra är att blanda mäsk i en dunk och leda gasen från dunken ner i akvariet. Sen kan man tillföra via elektrolys dvs man stoppar ner kolstavar med elektricitet i akvariet. Och så finns det flytande kol att hälla i akvariet men det är inte lika lättupptagligt som riktig koldioxid. Fiskarna tillför koldioxid men inte tillräckligt för att man ska kunna ha en del svårskötta växter.

Det smidigaste sättet är iaf att använda sig av en gastub. Till den kan man koppla en magnetventil som stänger av gasen på natten då det är mörkt och växterna inte tar upp koldioxid. Koldioxiden sänker även vattnets pH så det gäller att ha koll på vattenvärdet. Det finns även utrustning för att koppla magnetventilen till en pH mätare som automatiskt justerar in gasen utefter vattnets pH.

Kommentar

• Pazappa
                      • May 2007
                      • 330

Jag tycker det är jättesmidigt med mäsk - och billigt. Killen på Södermalms akvarieaffär har ett färdigt kolsyrekit för mäsk för typ 250:- Med hjälp av en filter/pump pytsas kolyran ut i puffar och slås sönder för att finfördelas. En anordning gör att inte mäsk sugs in i akvariet om pumpfiltret skulle slamma igen.

Kommentar

• MagArne
                        • December 2006
                        • 424

Jag har testat mäsk men fungerade inget vidare för min del. Mäsken bubblade bara i 3-4 dagar vilket jag tyckte var på tok för kort. Körde med två 1,5 liters petflaskor samt en tvättflaska. Sen luktar det *censur* när man häller ut det så man tror ju att farbror blå ska komma vilken sekund som hällst.

Jag testade iof bara med torrjäst för söta degar. Tror ni det blir skillnad om jag kör med vanlig torrjäst eller vanliga jästpaket?

Jag använde iaf ett pyttelitet innerfilter där jag stoppade in en syresten där filtermattan normalt sitter. Filtret kopplade jag på samma timer som belysningen. Blev en form av mist reaktor med pyttesmå koldioxidbubblor. Jag är inte så jätteglad i små bubblor i hela akvariet så nästa reaktor blir en historia som löser bubblorna helt innan CO2 vattnet blandas med övriga vattnet.

Ska först hitta en bra CO2 källa vilket nu lutar åt sera med sodastreamflaskor.
                        Det står även inköp av mer belysning på inköpslistan så får väl se när ekonomin tillåter.

Kommentar

• gudsson
                          • July 2006
                          • 342

Jag använde mäsk tidigare och fick den att leva mycket längre om jag slängde i några matskedar med vällingpulver i blandningen. Jag hade då 2st petflaskor på 1,5 liter vardera som jag bytte en av per vecka. Det fungerade bra, men jag tycker ändå att mäsk blev för jobbigt så jag kör nu med de små tuberna från sonjo med seras system.
                          375 L sydamerikaliknande
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

Kommentar

• Saftsoppa
                            • May 2007
                            • 149

Så enda orsaken till varför ni tillsätter kolsyra är att få växterna att växa bättre?
                            www.gamereactor.se
                            Jag vill ha en osthjälm
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

Kommentar

• MagArne
                              • December 2006
                              • 424

Ja, det är enbart för att få växterna att växa bättre.

Jag tog lite av mitt träningsproteinpulver och det blev lite bättre men fick fortfarande byta 2-3 flaskor per vecka. Misstänker fortfarande jästen eller att flaskorna stod för kallt eller varmt. Har ingen större lust med mäsk igen utan vill prova på riktig gas nu. Frågan är bara hur länge tuberna räcker i mitt 450 liters? Jag får snåla lite så kanske en flaska räcker en månad. Men jag har iaf gångavstånd till två butiker som har öppet alla dagar i veckan där jag kan panta gasflaskorna

Kommentar

Arbetssätt...