Hej allaJag har ett 840L kar med 2st större hörnfilter av typen hamburgerfilter eller vad det kallas där en filtermatta sätts i hörnet med en powerhead pump i varje på 1500L/h och undrar nu hur ofta man borde rengöra dessa, jag har fyllt upp bakom filtermattan med filtervadd och dessa filter fungerar mycket bra och har gått nu i snart 1mån utan någon som helst försämring av cirkulation eller något. / Det underhåll av filtrerna jag gör är att jag slamsuger mattorna när jag gör vecko städning så större växtdelar m.m som sitter på filter mattorna försvinner.Det känns som om filtrerna kan stå och pumpa länge utan några större rengöringar behövs.? Jag matar nästan enbart med levande eller fryst biologiskt och väldigt lite flingfoder en och annan frukt/grönsak till mina malar.Akvariet innehåller mycket växter.
Hamburgerfilter/hörnfilter
Kollaps
X
-
-
Hej allaJag har ett 840L kar med 2st större hörnfilter av typen hamburgerfilter eller vad det kallas där en filtermatta sätts i hörnet med en powerhead pump i varje på 1500L/h och undrar nu hur ofta man borde rengöra dessa, jag har fyllt upp bakom filtermattan med filtervadd och dessa filter fungerar mycket bra och har gått nu i snart 1mån utan någon som helst försämring av cirkulation eller något. / Det underhåll av filtrerna jag gör är att jag slamsuger mattorna när jag gör vecko städning så större växtdelar m.m som sitter på filter mattorna försvinner.Det känns som om filtrerna kan stå och pumpa länge utan några större rengöringar behövs.? Jag matar nästan enbart med levande eller fryst biologiskt och väldigt lite flingfoder en och annan frukt/grönsak till mina malar.Akvariet innehåller mycket växter.Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!Kommentar
-
kör tills du ser att filtret tappar kraft och inte har samma kraft mer. jag kör mitt så här mitt pumpar neri från och upp så jag har makaroner längst ner efter det filtervadd och ovanför det filtermatta i 2 behållare anledning till att jag har makaroner längst ner är som grovfilter det tar det grövre växt delar osv och filtervadd efter det då det tar det mera fina och sätts igen först och då rengör jag bara detViva Leo BuscagliaKommentar
-
Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!Kommentar
Kommentar