Slutet akvarium...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

Slutet akvarium...?

Några kollegor planerar att tillfälligt under några dagar sluta igen en rund glasbehållare (typ 20-30 liter) och ha denna som ett akvarium. Syftet är, kort beskrivet, att i ett visst sammanhang väcka tankar om kretslopp i vatten.

Jag personligen har ställt mig frågande till detta och har svårt att tänka mig att en ancistrus (som jag i så fall tror är aktuellt att ha i behållaren) kommer trivas bra. De säger att det ska vara grus och sedan några växter i, men dessa lär väl knappast kunna producera tillräckligt med syre... Vad jag förstått kommer det inte heller finnas möjlighet till någon ytrörelse.

Vad säger ni? Jag behöver lite input nu om jag ska motarbeta detta förslag. Eller tror ni att det kan vara ok?

//Christian

Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

Tycker inte man ska ha en ancistrus till detta. Guppys fungerar mycket bättre.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Guest

Ancistrusen tror jag heller inte på! De luftandas ju med.
      Men kanske en Botia? De är seglivade.
      Men ändå tveksam till att tanken kommer vara sluten...
      Nja, övertala dom att lägga ner...

Kommentar

• _Lena_
        • June 2006
        • 1273

Och sen så ska det inte vara lite växter utan massor med växter minst 10ggr vikten/volymen av fisken

Kommentar

• JEK
          • March 2007
          • 1467

Om dom ska ha nått i karet ska det vara guppys. Dom borde det gå med.
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

Kommentar

• Metalmaid
            • September 2006
            • 815

Kretslopp i slutna system med växter på land funkar ju...men man måste ju räkna in andra faktorer om man ska ha ett vätskefyllt slutet system.

Vad för behållare är det frågan om? Och hur mycket vatten i förhållande till volym har de tänkt sig? Är såna frågor som poppar upp lite spontant...

Tror inte på ancistrus, men varför inte sniglar...funkar ju både som syrebristsindikator och algborttagare.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• Milbot
              • November 2005
              • 188

Tack för era svar!

Behållaren är en sådan glasbehållare som man förr hade för att göra hemmagjort vin (kanske att nån fortfarande pysslar med det...).

Guppys kanske skulle funka då... fast jag tycker nog ändå att det är provocerande att ha fiskar i ett helt slutet system. Känns fel. Det skulle ju ändå inte fungera som ett slutet system under en längre tid, så varför visa det som ett exempel på kretslopp... Det är min invändning.

Men men, om man istället tänker sig sniglar - jag får väl styra dom till detta i så fall - behöver det vara någon luft längst upp i behållaren då?

//Christian

Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

Kommentar

• Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

Kanske en dum fråga men varför är Guppys lämpliga för det?
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

Kommentar

• JEK
                  • March 2007
                  • 1467

Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                  Kanske en dum fråga men varför är Guppys lämpliga för det?
                  Man har gjordt experimenter med dom i en massa små akvarier och resultatet var att bestånden av dom stabiliserades till samma antal i alla karen.
                  Sen ær dom ganska tåliga. Dærfør menar jag att dom ær bæst læmpade till såna førsøk.
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

Kommentar

• Danne och Anzo
                    • May 2007
                    • 509

ok, alltid kul att lära sig något nytt
                    600 Liters Malawi
                    129 Liter Saltvatten

Kommentar

• Daniel_N
                      • April 2006
                      • 573

Var ska guppyna få mat ifrån då? Tror inte algerna räcker till.

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

hela tanken med ett litet slutet ekosystem är befängt! jorden är mer komplex än så!!! möjligen kan man få bakterier att existera en längre tid... om ens det! Ta tex. vattnet fisken lever i i naturen, det avdunstar och regnar ner över skog o mark och filtreras länge och väl och återmineraliseras innan det tillslut kommer tillbaka till sjön och sen har du vinden som blåser och orskar krusningar och vågor som syresätter vattnet och en väldigt låg fiskbelastning sett till vattenvolymen så då är det väl ganska logisk att en liten sluten burk INTE har dessa förutsättningar.... eller?!
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• JLi
                          • December 2004
                          • 773

Intressant. Det gick i vintras en liknande tråd. Då var det någon som skulle redogöra om ämnet i ett skolarbete (inte pröva i praktiken). Jag har för mycket länge sedan läst en artickel om ett liknande experiment. Där stängdes ett par guppyn in i en stor flaska där det också fanns grus och en massa växter. Korken vaxades fast och flaskan belystes för att få igång algväxten. Allt gick bra och fiskarna tom. förökade sig men avkomman hamnade i föräldrarnas hungriga magar. Hur länge experimentet pågick minns jag inte. Min slutsats är att det kan funka ett bra tag men i längden kommer begränsningarna emot.
                          h. Johan

Kommentar

• Zwitta
                            • October 2006
                            • 406

Men ska man ha djur ska man väl sköta dem också? Samma sak med fiskar och de ska man byta vatten till och mata annars borde han inte köpa några djur alls.

Kommentar

• tummen
                              • March 2005
                              • 5199

Ursprungligen postat av JLi
                              Intressant. Det gick i vintras en liknande tråd. Då var det någon som skulle redogöra om ämnet i ett skolarbete (inte pröva i praktiken). Jag har för mycket länge sedan läst en artickel om ett liknande experiment. Där stängdes ett par guppyn in i en stor flaska där det också fanns grus och en massa växter. Korken vaxades fast och flaskan belystes för att få igång algväxten. Allt gick bra och fiskarna tom. förökade sig men avkomman hamnade i föräldrarnas hungriga magar. Hur länge experimentet pågick minns jag inte. Min slutsats är att det kan funka ett bra tag men i längden kommer begränsningarna emot.
                              Där handlade det om platy, som klarar sig på alger, jag tror nog till och med att det var en kuggfråga- experimentet hade genomförts på riktigt redan, och det funkade bra!
                              Men kanske att det var med större vattenvolym än 20-30 liter, kanske ett akvarium på t.ex. 100liter kunde funka LÄNGE som ett slutet system, växterna är nyckeln till att det funkar, de renar vattnet och omvandlar skadliga ämnen till näring så de själva kan fortsätta växa. Och då kommer också fiskarna klara sig.
                              Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

Arbetssätt...