olika märken, vilka är bra? (Juwel, Cayman, AkvaStabil, Aquatlantis)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

olika märken, vilka är bra? (Juwel, Cayman, AkvaStabil, Aquatlantis)

Hejsan fiskvänner.

Jag tänkte handla ett akvarie nånstans i storleken 140-180L men vet inte riktigt vilka kar som är bra. Är det något märke man skall akta sig för och är vissa bättre än andra? Troligen blir det ett paket med kar och möbel. Nåt speciellt man skall tänka på avseende möbeln?

De märken jag stött på när jag rekognocerat lite i Helsingborg/Lund/Malmö regionen är Juwel, Cayman, AkvaStabil och Aquatlantis.

Bra eller dåliga erfarenheter med något märke?

Tackar på förhand.
  • janne63
    • August 2006
    • 294

Edit: Såg precis att detta var ditt första inlägg. Välkommen till Zoopet!

Juwel har jag 3 stycken och jag är nöjd med alla. Har hört att det kan vara lite problem med de tekniska prylarna (pumpar och värmare) men det är inget jag har drabbats av. Dessutom lär Juwel vara bra att ha att göra med vad gäller reklamationer och garantiärenden.

I ditt fall är det väl ett Rio som gäller om du ska få den storlek du vill ha, då får du en bättre ramp än vad man har på den billigare Rekordserien (slipper plocka bort hela rampen när du ska göra rent karet).

De övriga du nämner har jag ingen erfarenhet av men jag har gått och kikat på alla. Några reflektioner:

Cayman har rejält med silikon men strängarna verkar inte alltid sitta på rätt ställe.

Caymans plastlock har en del detaljer som verkar kunna gå sönder rätt lätt, har åtminstone sett två lock i butik som varit trasiga på olika ställen.

Akvastabil har störst valmöjligheter vad beträffar möbeln men blir nog också dyrast.

Har också hört en del andrahandsuppgifter om Akvastabil vad gäller deras kvalitet som gör mig tveksam till märket. Men många har Akvastabil och är säkert nöjda med det.

Aquatlantis tycker jag är oerhört snygga, både kar och möbel. De har ju en modell i ungefär den storlek du söker (180L har jag för mig) i något mörkt träslag som är riktigt snygg.

För att summera, hade jag valt idag hade jag tagit antingen Juwel eller Aquatlantis.

Lycka till!

Kommentar

• Helena_o_Mattias
      • November 2004
      • 378

Ursprungligen postat av JohanRex
      Hejsan fiskvänner.

Jag tänkte handla ett akvarie nånstans i storleken 140-180L men vet inte riktigt vilka kar som är bra. Är det något märke man skall akta sig för och är vissa bättre än andra? Troligen blir det ett paket med kar och möbel. Nåt speciellt man skall tänka på avseende möbeln?

De märken jag stött på när jag rekognocerat lite i Helsingborg/Lund/Malmö regionen är Juwel, Cayman, AkvaStabil och Aquatlantis.

Bra eller dåliga erfarenheter med något märke?

Tackar på förhand.
      Välkommen till zoopet
      säger bara Juwel Juwel Juwel.... juwel har väldigt bra inbyggt filter tar upp väldigt bra ur karet även feta hinnor på vattenytan. och som i tidigare inlägg så är juwel bra på garantier i övrigt tycker jag karen är stabila o snygga med
      Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

Kommentar

• Tartaros
        • February 2007
        • 66

Verkar kanske som om vi alla är en och samma person men, JUWEL. Funkar kanon för mig inte haft några problem, ännu. Dessutom har alla juwel får sina ljusramper utbytta nu. Något som tydligen var standard som felandelänk i deras akvarium.
        "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

//D.Adams

Kommentar

• JohanRex
          • June 2007
          • 144

Haha, ja blir inte svårt att välja med en så samstämmig hejaklack för juwel

Kommentar

• nike83
            • November 2005
            • 354

Ursprungligen postat av Tartaros
            Verkar kanske som om vi alla är en och samma person men, JUWEL. Funkar kanon för mig inte haft några problem, ännu. Dessutom har alla juwel får sina ljusramper utbytta nu. Något som tydligen var standard som felandelänk i deras akvarium.

Har alla fått sina ljusramper utbytta?? Hur vet man om man har en gamal eller en ny? haft mitt kar i snart 2 år... måste man fixa det själv?
            Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
            5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

Kommentar

• MattiasL
              • September 2006
              • 1479

Juwel Rio som jag har är väl bra, men filtret är lite bullrigt och möbelbenen är inte justerbara. (skandal) Man behöver också köpa till reflektorer till rampen. Snyggt akvarium i alla fall.
              Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• nike83
                • November 2005
                • 354

Jag har sett att RENA är riktigt snygga, ingen aning om hur det är med kvaliteten! men de är i prisklass med juwel, fast kanske ännu snyggare?
                5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

Kommentar

• nike83
                  • November 2005
                  • 354

Ursprungligen postat av MattiasL
                  Juwel Rio som jag har är väl bra, men filtret är lite bullrigt och möbelbenen är inte justerbara. (skandal) Man behöver också köpa till reflektorer till rampen. Snyggt akvarium i alla fall.
                  pumpen låter inte mycket alls om man ljudisolerar det med hjälp av möbeltassar (som man lägger under stolar och bord för att inte skada golvet/parketten)!!!!! jag har lagt det runtom rampen på utvlada ställen och sen har jag gjord lika dant med locket för filtret!! man kan knappt höra mitt akvarium!

Kommentar

• Isuxs
                    • December 2005
                    • 796

Juwel Rio..... Punkt slut
                    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                    180L Ghost / Black skalar
                    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                      • November 2004
                      • 378

Ursprungligen postat av MattiasL
                      byt pump!!! antingen sliten eller fabriks fel på den

Kommentar

• EvaPeva
                        • May 2007
                        • 765

Hej.

Nu ska jag ge mig in i denna samstämmiga klack till juwel...
                        Jag har bra erfarenheter av dom oxå men så tänkte jag ge dig ännu ett tips om akvariesort & det e Åleds akvarium. Jag har flera kar & mina 2 åleds e outstanding dom andra, så e det! Dom har egen hemsida & hela pkt. aleds.se- Gå in & kika där!

Mvh Eva

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                          • November 2004
                          • 378

Ursprungligen postat av EvaPeva
                          Hej.

Nu ska jag ge mig in i denna samstämmiga klack till juwel...
                          Jag har bra erfarenheter av dom oxå men så tänkte jag ge dig ännu ett tips om akvariesort & det e Åleds akvarium. Jag har flera kar & mina 2 åleds e outstanding dom andra, så e det! Dom har egen hemsida & hela pkt. aleds.se- Gå in & kika där!

Mvh Eva

Du åleds va de ser ut som så har de bara ram akvarium??? eller har de mer v-rums mässiga kar med? som tex jag hag har 1 juwel rio 240 och sen har jag ett 375L ram kar vet ej märke båda i v-rummet bara det att ram är så hemskt fult i ett v-rum...

Kommentar

Arbetssätt...