Kylare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

Sa aldrig hur effektivt det var att fläkta ytan för avkylning.......sa bara att det går!

Läs det som var citerat så kanske ni greppar!
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

Kommentar

• Mr B
      • September 2004
      • 1310

Ursprungligen postat av GasseG
      Ursprungligen postat av Blossom7
      Hej
      Funderade på en CPU fläkt, men min man sa att den kan aldrig kyla mer än vad rummetstemp är. Finns det särskilda kylare för akvarie? Eller Vad gör man???
      Jodå det går att sänka temperaturen under rumstemperaturen genom att fläkta ytan. Alltså knepet ligger helt enkelt i att öka avdunstningen från akvariumet utan att öka temperaturen. Ska inte gå djupare på det här men en kraftig luftpump som bubblar vattnet samtidigt med luftflöde via en fläkt/ar vid ytan gör skillnad.
      Sa aldrig hur effektivt det var att fläkta ytan för avkylning.......sa bara att det går!

Läs det som var citerat så kanske ni greppar!
      Som jag tidigare påpekade, visst går det att med luft kyla vatten så att det har en lägre temp än den luft det kyls med, men jag tvivlar mycket starkt på att det är applicerbart i ett akvarium, utan att man måste bygga någonting vid sidan av för en sådan lösning. Alltså, bygg en bong. Nakdelarna, väsnas, hög luftfuktighet, och orsaken, hög avdunstningstakt.
      Du indikerade i ditt inlägg att du tror på en lösning medelst en kraftig luftpump få vattnet, i akvariet, att kylas lägre än rumstempen, kombinerat med en fläkt på ytan. För att det ska vara möjligt måste du antagligen ha en högkapacitets skruvkompressor, i ett enkubiks fat, med bara ett par hundra liter vatten på botten. Glöm bort att ha några fiskar i det vattnet.
      B!

Kommentar

• GasseG
        • April 2007
        • 368

Nej! Jag tror inte på metoden som en varaktig lösning. Samtidigt så tror jag inte att det krävs sådan overkill som du lägger fram för att t.ex sänka värmen i karet....låt säga en grad! Men det är väl lätt kollat....någon?

Nej anledningen till inlägget var att ville belysa fysiken bakom fläkten mot ytan. Trådskaparens man verkade tro att vattnet endast får samma temperatur motsvarande luften som fläktas mot den samma. Vilket alltså inte är fallet, för alla er som inte är så bevandrade i fysik.

Kommentar

• Mr B
          • September 2004
          • 1310

Samtidigt så tror jag inte att det krävs sådan overkill som du lägger fram för att t.ex sänka värmen i karet....låt säga en grad! Men det är väl lätt kollat....någon?
          Eftersom man behöver en rätt rejäl bong för att kyla bort 150w vilket kan verifieras genom att titta runt lite på PC system bestående av överklockade P4'or, Pentsium D's osv, med BONG's, tror jag inte det är aktuellt att få ens en tiondels grad under rumstemp genom att fläkta på ett standard akvarium. Ner mot, eller bara strax över rumstemp, visst. (150 watt tog jag som ett standardmått på ett akvarium med ett par pumpar, och ordentlig belysning. många kommer knappt upp i 100watt, och många andra passerar 300watt, men jag försökte hitta ett sjyst genomsnitt, som alla kunde leva med)
          B!

Kommentar

• GasseG
            • April 2007
            • 368

Ursprungligen postat av Mr B
            Eftersom man behöver en rätt rejäl bong för att kyla bort 150w vilket kan verifieras genom att titta runt lite på PC system bestående av överklockade P4'or, Pentsium D's osv, med BONG's, tror jag inte det är aktuellt att få ens en tiondels grad under rumstemp genom att fläkta på ett standard akvarium. Ner mot, eller bara strax över rumstemp, visst. (150 watt tog jag som ett standardmått på ett akvarium med ett par pumpar, och ordentlig belysning. många kommer knappt upp i 100watt, och många andra passerar 300watt, men jag försökte hitta ett sjyst genomsnitt, som alla kunde leva med)
            B!
            Förstår inte? Pratar du om belysningen nu eller?
            Ett akvarium som står i ett rum innehåller inga watt alls! Samma som newton sa om bordet det finns inga ben som skjuter upp bordet och ingen kraft som pressar det neråt utan alla krafter är noll, zero, zipp, nada.....a banana.
            Pressar man på med belysning så förändras läget...sant men mitt exempel var utan belysning men det är såklart fel men ändå!

Kommentar

• Mr B
              • September 2004
              • 1310

Förstår inte? Pratar du om belysningen nu eller?
              Ett akvarium som står i ett rum innehåller inga watt alls! Samma som newton sa om bordet det finns inga ben som skjuter upp bordet och ingen kraft som pressar det neråt utan alla krafter är noll, zero, zipp, nada.....a banana.
              Pressar man på med belysning så förändras läget...sant men mitt exempel var utan belysning men det är såklart fel men ändå!
              Um, den värme du försöker kyla bort, är värme energi. Den räknas i många enheter, och jag valde watt. Jag valde watt, eftersom det är lätt att kontrollräkna. Pumpar, belysning, och i viss utsträckning rumstemperaturen, den senare dock först när du kommer under rumstemp.,lägger ihopa, till en hel del. Jag har tex, 95w bara från pump, och, är snålt belyst, med 2x40watt. Utan pumpar, och belysning, kan du ju glädjas åt att ditt akvarie aldrig kommer gå över rumstemp, så skaffa en liten AC, och håll rumstempen på vad du nu känner för...

B!

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                • November 2004
                • 378

Tips det går med en cpu fläkt men då ska den monteras på en kylare tex en värme kylare från en volvo 240 obs!!! nu skackar jag inte om vanliga kylaren i en bil utan den som sitter inne i bilen under instrumentpanelen och tilför värme till ventilationen i bilen plocka ur en sån och spola ur den med såpa skruva sen på cpu fläkten på den och sett den på ut blåset på ytter filtret. OBS!! detta låter som ett skämt men det funkar har en kompis som kör så han i sintur fick iden från en sida på nätet vet ej sidan men kan fråga han då jag möter han men som sakt DETTA FUNKAR!!!
                Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

Kommentar

• Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
                  Tips det går med en cpu fläkt men då ska den monteras på en kylare tex en värme kylare från en volvo 240 obs!!! nu skackar jag inte om vanliga kylaren i en bil utan den som sitter inne i bilen under instrumentpanelen och tilför värme till ventilationen i bilen plocka ur en sån och spola ur den med såpa skruva sen på cpu fläkten på den och sett den på ut blåset på ytter filtret. OBS!! detta låter som ett skämt men det funkar har en kompis som kör så han i sintur fick iden från en sida på nätet vet ej sidan men kan fråga han då jag möter han men som sakt DETTA FUNKAR!!!
                  Closed loop, inget underligt med det, visst fungerar det, men det är inte helt lämpligt i akvarier. Hårdanodiserade aluminium radiatorer, eventuellt... Dels fastnar det skit i dem som är lite småbesvärligt att städa bort, och dels är metall inte det bästa att ha i kontakt med akvarievattnet. Koppar radiatorer går bort helt och hållet, tyvärr, eftersom de är effektivast.
                  Någonting som skulle fungera, är plast radiatorer, finns/ska finnas på en del extrema sportbilar, och motorcyklar. Jag har inte hittat någon. Högt kol innehåll gör dem till godtagbara värmeledare, och de är inte skadliga för vännerna i akvariet.
                  Radiatorn i det här fallet är förövrigt den som brukar kallas "värmepaketet." Jag rekommenderar även att man använder vinäger, istället för såpa. Syran i vinägern är svagt frätande, och kommer få loss mer av det skräpet som annars hamnar i akvariet till sist. (Vinägersyra)
                  B!
                  Senast redigerad av Mr B; 09 May 2007, 19:33.

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                    • November 2004
                    • 378

Closed loop, inget underligt med det, visst fungerar det, men det är inte helt lämpligt i akvarier. Hårdanodiserade aluminium radiatorer, eventuellt... Dels fastnar det skit i dem som är lite småbesvärligt att städa bort, och dels är metall inte det bästa att ha i kontakt med akvarievattnet. Koppar radiatorer går bort helt och hållet, tyvärr, eftersom de är effektivast.
                    Någonting som skulle fungera, är plast radiatorer, finns/ska finnas på en del extrema sportbilar, och motorcyklar. Jag har inte hittat någon. Högt kol innehåll gör dem till godtagbara värmeledare, och de är inte skadliga för vännerna i akvariet.
                    Radiatorn i det här fallet är förövrigt den som brukar kallas "värmepaketet."
                    B!

jo tanken har slagit mig ang detta men det fins flera olika typer av sånna i olika metaller. men det som slog mig just är då jag sitter o skruvar en hel del i mina pc datorer så har jag monterat då som då vatten kylning på cpuerna de kylare som sitter på slangarna där måste ju gå att använda i akvariet de är av metall o plast så då skulle man köpa en av plast eller vad tror ni? de är ju anpassade att fästa en fläkt på med och fins i många olika storlekar

Kommentar

• Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

Jag har aldrig sett en PC kylare som klart hävdar att de har plasti kylarean. Ofta har de plast detaljer för anslutningar osv, men radiatorn i sig är av alu, eller koppar. Plast med hög kolhalt blir skör, och kombinera skör plast med elektronik, så har man fort en massa klagomål, tror jag. Jag kan ha missat någon radiator dock? (tänk på att du behöver en radiator av ganska ansenlig yta för att bli mer effektiv än en fläkt mot vattenytan)
                      B!

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                        • November 2004
                        • 378

Jag har aldrig sett en PC kylare som klart hävdar att de har plasti kylarean. Ofta har de plast detaljer för anslutningar osv, men radiatorn i sig är av alu, eller koppar. Plast med hög kolhalt blir skör, och kombinera skör plast med elektronik, så har man fort en massa klagomål, tror jag. Jag kan ha missat någon radiator dock? (tänk på att du behöver en radiator av ganska ansenlig yta för att bli mer effektiv än en fläkt mot vattenytan)
                        B!
                        nja det beror på. de vanligaste modellerna har en kylare som monteras i lådans främre del med slangar som fäster de har oftast plast kylare men vet inte riktigt kollar jag på min så är den plast men frågan är om nån metall är medblandad i plasten???? annars skulle man köpa en sån och sätt på utblåset på karet frågan är bara om det är nått farligt medblandat i plasten dock

Kommentar

• Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
                          de vanligaste modellerna har en kylare som monteras i lådans främre del med slangar som fäster de har oftast plast kylare men vet inte riktigt kollar jag på min så är den plast men frågan är om nån metall är medblandad i plasten????
                          Vad i all världens väg har du för exotisk, eller eventuellt budget, underpresterande vattenkylning till PC'n? Den kan ju vara värd att köpa bara för att kyla akvarievatten.

3R Poseidon = aluminium.
                          Alphacool Black ICE-Xtreme = koppar.
                          Alphacool NexXxoS HC = koppar/alu. (rör/lameller)
                          Aqua Computer Airplex EVO = koppar.
                          Cooltek Maxistream = koppar.

Bara ett snabbt utdrag av populära radiatorer för överklockare, eller "tysta" datorbyggen. Inte på något sätt komplett. Men jag skulle bli väldigt förvånad om någon radiator för PC bruk är helt i plast där vattnet kommer åt den.
                          B!

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                            • November 2004
                            • 378

Vad i all världens väg har du för exotisk, eller eventuellt budget, underpresterande vattenkylning till PC'n? Den kan ju vara värd att köpa bara för att kyla akvarievatten.

3R Poseidon = aluminium.
                            Alphacool Black ICE-Xtreme = koppar.
                            Alphacool NexXxoS HC = koppar/alu. (rör/lameller)
                            Aqua Computer Airplex EVO = koppar.
                            Cooltek Maxistream = koppar.

Bara ett snabbt utdrag av populära radiatorer för överklockare, eller "tysta" datorbyggen. Inte på något sätt komplett. Men jag skulle bli väldigt förvånad om någon radiator för PC bruk är helt i plast där vattnet kommer åt den.
                            B!

måste erkänna jag hadde fel kollade upp min radiator den är av koppar så den skulle inte va ett alternativ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309336 nå ja

Kommentar

• Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

Nåja, det är en av de bättre radiatorerna för sin storlek, trösta dig med det i alla fall. Så länge du inte har några aluminium vattenblock, torde den hålla dig glad tills du känner att du behöver en större radiator.

Nu börjar vi dock komma från ämnet.
                              Jag röstar fortfarande för en fläkt rakt ner på ytvattnet i akvariet. Det kommer inte få ner tempen under rumstemp, men det borde räcka. Jag har vissa funderingar på att ställa en bong på balkongen, då jag brukar få 35-45 grader här inne under sommaren. Där ute skulle den stå i solen, men det kan inte gärna vara sämre än här inne...
                              B!

Kommentar

• Helena_o_Mattias
                                • November 2004
                                • 378

jo håller med åter till ämnet nä men jag tror jag får rösta för en fläkt med mot vatten ytan

Kommentar

Arbetssätt...