Kylare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

Kylare?

Hej
    Hade behövt ha ner temperaturen i ett av mina akvarium, skall helst ligga på runt 19 -20 grader då det är två st axelotlar som bor där.
    Har provat med petflaskor ifrysen, men dom tinas ju på en halvtimme, att byta till kallare vatten innan jag åker till jobbet på morgonen känns lite för tidsödande, (nej jag är inte lat men har hästar, katter övriga fiskar samt mig själv att hinna med innan jag skall vara på jobbet).
    Funderade på en CPU fläkt, men min man sa att den kan aldrig kyla mer än vad rummetstemp är. Finns det särskilda kylare för akvarie? Eller Vad gör man???

/B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Visst finns det speciella kylare för akvarium, den billigaste görs av aquamedic. Minicooler för akvarium under 100 liter annars Titan. Eftersom en kylares restprodukt är värme så bör den stå i ett annat rum än det som akvariet står i, annars blir det bara rundgång och energislöseri.
    MVH
    Magnus
    Senast redigerad av Tropfrog; 05 May 2007, 21:03.
    min zoon

Kommentar

• miluhe
      • June 2006
      • 2090

Jag har köpt en kylare till mina Axolotler. Sänker ca 5 grader till ett 150l kar. min kostade 4400kr. Beställde den i zooaffären. De i sin tur beställde den från Simonstorp. Den var dyr men känner att den är väl värd pengarna då jag inte heller gitter springa med frysta petflaskor.

Kommentar

• Tors hammare
        • April 2007
        • 572

Jag har en kylare av följande märke http://www.sfiligoi.it/prod_big_en.htm som jag är mycket nöjd med. Använder den sommartid till mitt 1000 liters akvarium, fungerar som sagt utmärkt.
        Senast redigerad av Tors hammare; 05 May 2007, 21:06.
        Mvh Peter

Kommentar

• miluhe
          • June 2006
          • 2090

Tropfrog varför blir det rundgång då den står i samma rum. Vi har vår på golvet bredvid är det dumt ska vi flytta kylaren? Blossom7 ursäkta jag lånade din tråd en stund
          Mvh Cecilia

Kommentar

• plorozen
            • January 2004
            • 531

miluhe: när du kyler akvariet så försvinner inte värmen, utan flyttas till rumsluften istället. är det samma rum som akvariet står i så kommer en del av den värmen att värma akvariet.

Kommentar

• miluhe
              • June 2006
              • 2090

Plorozen tack

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Det är inte bara så att kylaren förflyttar värmen som finns i karet. Den skapar dessutom extra värme när den arbetar. Altså kan en kylare som står i samma rum som akvariet dra en himla massa ström och dessutom värma akvariet.

Om man är rädd om miljön, kylaren och plånboken så bör man flytta kylaren till ett annat rum. Det är dyrt att kyla ner samma värme om och om igen.
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

Det blir ett krux i det hela. Slangarna måste vara jättelånga. Rummet mitt kar står i är relativt stort och blir inte så väldigt varmt (källare). Jag ska mäta temperaturen runt akvariet och se vad den blir samt lägga en temp 5m längre bort i rummet och se hur stor skillnaden blir. Elkostnaderna är höga så jag ska göra det bästa. mMen har inte haft en aning om det här så tack för tipset

Kommentar

• GasseG
                    • April 2007
                    • 368

Ursprungligen postat av Blossom7
                    Funderade på en CPU fläkt, men min man sa att den kan aldrig kyla mer än vad rummetstemp är. Finns det särskilda kylare för akvarie? Eller Vad gör man???
                    Jodå det går att sänka temperaturen under rumstemperaturen genom att fläkta ytan. Alltså knepet ligger helt enkelt i att öka avdunstningen från akvariumet utan att öka temperaturen. Ska inte gå djupare på det här men en kraftig luftpump som bubblar vattnet samtidigt med luftflöde via en fläkt/ar vid ytan gör skillnad.
                    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

Kommentar

• MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

Ursprungligen postat av miluhe
                      Det blir ett krux i det hela. Slangarna måste vara jättelånga. Rummet mitt kar står i är relativt stort och blir inte så väldigt varmt (källare). Jag ska mäta temperaturen runt akvariet och se vad den blir samt lägga en temp 5m längre bort i rummet och se hur stor skillnaden blir. Elkostnaderna är höga så jag ska göra det bästa. mMen har inte haft en aning om det här så tack för tipset
                      ett allternativ är att ta och leda bort utblåset från kylaren, en grov slang utomhus helt enkelt..
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• storfiskarn
                        • December 2003
                        • 158

Ta in kylan utifrån

Ta ett powerhead med slanganslutning på in och utsidan. Anslut en lång plastslang fylld med vatten.

Lägg ut slangen på fönsterkarmen, gräv ner den i trädgården eller någon annanstans där det är svalare än i rummet.

Låt en del av slangen ligga i ditt kar som ska kylas. Sätt igång pumpen.
                        -Akvariet kommer att kylas ner!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

Kommentar

• GasseG
                          • April 2007
                          • 368

Skitsmart storfiskaren!

Brukar finnas små alltså riktigt små läskkylare till salu på lågprisvaruhus. Med en sådan under karet så kan du göra precis så som storfiskaren säger med några extra varv inuti kylen. Systemet blir kompakt, snyggt med stabila temperaturer i karet oavsett årstid.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

Kommentar

• Tors hammare
                            • April 2007
                            • 572

Ursprungligen postat av GasseG
                            Jodå det går att sänka temperaturen under rumstemperaturen genom att fläkta ytan. Alltså knepet ligger helt enkelt i att öka avdunstningen från akvariumet utan att öka temperaturen. Ska inte gå djupare på det här men en kraftig luftpump som bubblar vattnet samtidigt med luftflöde via en fläkt/ar vid ytan gör skillnad.
                            Jo det fungerar, använder själv en bordsfläkt över mitt akvarium, på det viset går inte min kylare så länge.
                            Men jag tror inte det skulle funka om man som trådskaparen vill hålla 19-20 grader i akvariet under sommartid.
                            Senast redigerad av Tors hammare; 07 May 2007, 13:08.
                            Mvh Peter

Kommentar

• Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

Evaporativ kylning kan kyla vatten till en lägre temp än rumstemp, visst, men ur ett akvarium? Tror inte det. Bygg en bong i sådana fall. En stor och effektiv bong kommer som bäst någon grad under rumstemp, och till skillnad från vattenytan i ett akvarium är den idealisk för evaporativ kylning.
                              B!

Kommentar

Arbetssätt...