Bygga eget filter med pump, behöver hjälp.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaimlerBenz
    • April 2007
    • 66

Jag har en bild på hur jag hadde tänkt att bygga men jag vet inte hur man lägger upp bilder ? Kan man ?

Kommentar

• Tors hammare
      • April 2007
      • 572

Ursprungligen postat av DaimlerBenz
      Jag har en bild på hur jag hadde tänkt att bygga men jag vet inte hur man lägger upp bilder ? Kan man ?
      Tror att du måste vara goldmedlem
      Mvh Peter

Kommentar

• DaimlerBenz
        • April 2007
        • 66

AA okej.. Men det löser sig antagligen.

Första filtret blir ett grovfilter och där nånstans kommer värmare att ligga åxå efter har jag funderingar på "baktobillar" (är det bra?) i mittendelen, efter och precis innan pumpen ett finare filter.

Kommentar

• Tors hammare
          • April 2007
          • 572

det står att goldmedlemmar kan lägga in obegränsat med bilder, så jag hade kanske fel.
          Mvh Peter

Kommentar

• Mr B
            • September 2004
            • 1310

Ursprungligen postat av Tors hammare
            De påstår att orsaken till problemet är att man har en kraftig avdunstning i boxen och nivån kan lätt bli för låg så att du får in luft i häverterna, de rekommenderar att man dagligen skall kontrolera överriningsboxen för att inte få problem.
            Överrinningsboxen i sig är i stort sett okänslig för avdunstning under drift. När den står still avdunstar vatten utan bieffekter tills vattennivån på båda sidor är nere vid kanten till kanalen som går upp över akvariekanten.

Gäller det även peter_m_jonsson ide om istället för alger använda akvarieväxter som näringsupptagare ? Personligen tycker jag det borde fungera.
            Att köra walstad i en sump, för att driva upp näringsämnen i ett näringsfattigt akvarium, så att man kan odla växter i sagda sump? Mja, låter som onödigt besvär. Bättre att köra regelbundna vattenbyten, mindre risk för problem, och onödiga kostnader.

Boxen blir ju som en liten sump och där kommer nivån att sjunka helatiden pga avdunstningen när du har en genomströmning av vattnet, om genomströmningen avstannar så minskar avdunstingen dramatiskt, så man måste alltså hålla koll på nivån när boxen fungerar som den skall. (Om jag nu inte missförstått).
            Ett annat problem är om det smiter in luftbubbler från akvariet till boxen så kan även de orsaka ett haveri tillslut.

Men som sagt det borde ju kunnas lösas med ett avtagbart "avdunstningsskydd".
            I överrinningsboxen är vattennivån konstant så länge pumpen som skyfflar in vatten i akvariet är igång. Där är inte någon sjunkande nivå av avdunstningstakten. Enda stället i ett system med sump/overflow du får en sjunkande nivå pga avdunstning, är i den kammaren du har pumpen. Därför är det lämpligt att göra den kammarn relativt stor. Lägg eventuell doppvärmare längs botten, går den torr, och brinner upp, är det ditt minsta problem.

Ursprungligen postat av DaimlerBenz
            Hosta den på någon annan sida. Jag brukar föredra imageshack, men andra gillar inte dem alls. Därifrån kan du länka in bilderna, tyvärr verkar det bara som om det går med länkar...
            PHP-kod:
            [url=www.bildens adress.här]Länktext[/url] 

rent teoretiskt ska det gå med bilder, men...
            PHP-kod:
            [img=http://img299.imageshack.us/img299/3127/overflofbox1zf7.jpg] / [img]http://img299.imageshack.us/img299/3127/overflofbox1zf7.jpg[/img] 

[img=http://img299.imageshack.us/img299/3127/overflofbox1zf7.jpg] /

En, eller båda, ska fungera, på olika ställen, dock inte här.
            B!

Kommentar

• quarantino
              • February 2007
              • 350

Ursprungligen postat av Mr B
              Eh, va? Det är fullständigt omöjligt för en överrinningsbox som är korrekt konstruerad att inte starta efter ett strömavbrott.

Skiss jag slängde ihopa på ett par minuter...

Bild1,Bild2
              B!

Imponerande ritning för att vara på ett par minuter!

Alternativ host för bilder: http://www.photolava.com/

Kommentar

• Tors hammare
                • April 2007
                • 572

Ursprungligen postat av Mr B
                Överrinningsboxen i sig är i stort sett okänslig för avdunstning under drift. När den står still avdunstar vatten utan bieffekter tills vattennivån på båda sidor är nere vid kanten till kanalen som går upp över akvariekanten.B!
                Ok, de kanske pratar om någon annan variant av "hang-on" överriningsbox i sin bok då.

Att köra walstad i en sump, för att driva upp näringsämnen i ett näringsfattigt akvarium, så att man kan odla växter i sagda sump? Mja, låter som onödigt besvär. Bättre att köra regelbundna vattenbyten, mindre risk för problem, och onödiga kostnader.

Håller med dig att det är enklare med vattenbyten osv, roade mig snarare med att fundera på vad jag skall använda sumparna under akvariet till som ändå finns där, kom på sen att om jag har växter i sumpen så konkurrerar de ju bara om näringsämnenena med algerna i akvariet och de är ju bra för tex mooriin att sysselsätta sig med.
                Senast redigerad av Tors hammare; 28 April 2007, 11:06.
                Mvh Peter

Kommentar

• Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

Sketchup 5. Löjligt enkelt att rita med. Jag gjorde en väldigt simpel rörstump, eftersom bara att göra en vettig durso tar lika lång tid som hela resten av projektet. Jag ansåg dock att den här lösningen fungerade för att demonstrera funktionen.

Kommentar

Arbetssätt...