LED till akvaruimet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

ska nog löda ihop ett 50 tal dioder på nästa Elektronik lektion 50 st lite svagare istället för typ 5 st Jätteljusa... tror det ger ett jämnare och mer naturligt ljus..... plus att man då kan Sänka ljusstyrkan till natt utan att släcka vissa delar av akvariet utan man släcker kanske 40 st utav dem.

hmm glömde att det är sportlov, kanske ska beställa från elfa direkt då....
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• Dahla
      • January 2004
      • 218

Trankelstein: Du kanske kan mer än mig om det här, men är inte det samma sort som den här?
      /Dahla
      Kungsbacka

Kommentar

• Trankelstein
        • February 2008
        • 20

Dahla: Det är från samma tillverkare, men inte samma som den jag länkade till. Den jag länkade till är en s.k triemitter vilket jag tolkar som att det är 3 st led i varje modul (se bild i länken ovan). Detta föranleder mig även att tro att ljusflödet från varje led i modulen jag pratar om ovan bara är ca 1/3 av 540 lumen, inte lika imponerande.
        Hälsningar Martin
        275 l Sällskapsakvarium

Kommentar

• Dahla
          • January 2004
          • 218

Finns även en dyrare variant av den typen, fast från Osram. Den kan möjligtvis vara starkare. Finns också hos Elfa.
          /Dahla
          Kungsbacka

Kommentar

• axeisi
            • September 2007
            • 804

väcker tråden igen för att fråga om någon vill göra en enkel förklaring hur man ska koppla dioder, hade tänkt att bygga en led ramp till mitt 100L tanganyika kar

Har inte köpt något änn så om någon kan tipsa om men bra affär så skulle jag bli glad det ända jag vet är att jag vill ha kallvita dioder med lite spridning.
            Ska försöka få det och likna solstrålar.

Och hur många dioder kan behövas till ett 100L kar? (75x40x40). hade tänkt att ha ca 40st?

Axel

Kommentar

• axeisi
              • September 2007
              • 804

hittade en diod som verkade bra http://www.upplyst.se/product_info.p...roducts_id=158

Vad menas med 10000mcd ?? och vad behöver man mer?http://www.upplyst.se/product_info.p...roducts_id=187 Är en sån också bra att köpa?

Har alldrig kopplat dioder förut så lite hjälp skulle vara bussigt gärna simpla förklaringar.

axel

Kommentar

• Olivin
                • July 2006
                • 573

Nu verkar det finnas en produkt på marknaden som använder LED:

Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• Slajf
                  • August 2006
                  • 29

Lyfter lite tråden!

Har själv haft massor av funderingar innan och nu är det DAGS att bygga nån snygg månljus till min 180Liter Juwel.

Vad jag har just nu : trafo från en gammal skrivare 12V / 1000mA
                  5st 5mm blåa dioder 12V/30mA
                  Sedan koppla ihop pottan för att försöka sprida blåa skenet,vill inte få bara en blå rund fläck på bottnen av karet. Dioder har rätt så dåligt spridningsvinkel.

Nu har jag tänkt koppla detta i serie ihop med en 500ohm resistor som ska stabilisera dioderna.

Nu har jag andra funderingar som ÄR : köpa trådlös fjärrstyrd brytare http://www.kjell.com/content/media/i...tems/50286.jpg

Eller köpa en timer ihopa med detta?

Kommentar

Arbetssätt...