Rasslande ljud från ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • super 9
    • September 2006
    • 36

Rasslande ljud från ytterfilter

Hej

Efter ett vattenbyte igår har mitt aquael unimax 500 börjat rassla.
    det låter som om något sitter löst och det låter som att det kommer från pumpen. Är det någon som vet vad problemet kan vara
    200 L malawi =)
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

Kanske är det luft som kommit in i filtret. Eller låter det motoriskt rassel?
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

Ursprungligen postat av super 9
      Hej

det låter som om något sitter löst och det låter som att det kommer från pumpen. Är det någon som vet vad problemet kan vara
      Kan vara propellern som slår mot kanten där det sitter den kommer i gungning,det gör min också hela tiden väldigt jobbigt har försökt att åtgärda det men det går inte.Eftersom det är ett ytterfilter så är det omständigt var gång när man ska öppna det fixa lite,tästa blir inte bra öppna det igen.Efter ett taga så tröttnar man och låter det vara bättre med ett innefilter så slipper man en massa bry om man har otur hela tiden med ytterfilter
      Mvh.Patrik

Kommentar

• super 9
        • September 2006
        • 36

Jag tycker mer att det låter som motorn. jag har skakat den och då åkte massor av luft ut . och den har aldrig låtit så här innan fast att jag gör likadant varje vecka när jag byter vattnet.
        200 L malawi =)

Kommentar

• Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

Jag tycker mer att det låter som motorn. jag har skakat den och då åkte massor av luft ut . och den har aldrig låtit så här innan fast att jag gör likadant varje vecka när jag byter vattnet.
          Stänger du av filtret när du gör vattenbyte?
          Mvh.Patrik

Kommentar

• super 9
            • September 2006
            • 36

Ursprungligen postat av stene
            Kan vara propellern som slår mot kanten där det sitter den kommer i gungning,det gör min också hela tiden väldigt jobbigt har försökt att åtgärda det men det går inte.Eftersom det är ett ytterfilter så är det omständigt var gång när man ska öppna det fixa lite,tästa blir inte bra öppna det igen.Efter ett taga så tröttnar man och låter det vara bättre med ett innefilter så slipper man en massa bry om man har otur hela tiden med ytterfilter
            Ja det låter nästan som det
            Är det någon som vet hur man kan fixa det

Stänger du av filtret när du gör vattenbyte?

ja, insugen kommer över vattnet
            Senast redigerad av super 9; 18 March 2007, 16:16.
            200 L malawi =)

Kommentar

• Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

Ja det låter nästan som det
              Är det någon som vet hur man kan fixa det

ja, insugen kommer över vattnet
              Samma problem som mig låter det som det bästa vore till nästa vattenbyte om du slipper stänga av den och försöker att hissa upp filtret så du kan få ner insuget mer i vattnet.För det är vid på och start som det uppkommer sen efter ett tag så slutar det aldrig
              Mvh.Patrik

Kommentar

• Skudd
                • September 2005
                • 224

Nu vet jag inte exakt hur Aquaels ytterfilter är konstruerade men det vanligaste problemet (enligt mig) om det rasslar i ytterfiltret brukar vara att impelleraxeln är av.. Då snurrar impellern och magneten vidare men wobblar mot kanten... Detta förutsätter dock att det är en keramisk axel och det vet jag inte hur det är med Aquaels filter.. I sådana fall är det bara att kolla upp och byta...

Kommentar

• super 9
                  • September 2006
                  • 36

Ok , men jag har filtret i möbeln så jag kan inte lyfta upp den och även om jag flyttar den så väger den ju en hel del att lyfta.

Tycker att det borde gå att få tyst på den på något sätt.
                  Konstigt att det vart så den här gången men inte de 30 andra gångerna ja har gjort vatten byte och jag har alltid stängt av filtret
                  200 L malawi =)

Kommentar

• Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

Ursprungligen postat av Skudd
                    Nu vet jag inte exakt hur Aquaels ytterfilter är konstruerade men det vanligaste problemet (enligt mig) om det rasslar i ytterfiltret brukar vara att impelleraxeln är av.. Då snurrar impellern och magneten vidare men wobblar mot kanten... Detta förutsätter dock att det är en keramisk axel och det vet jag inte hur det är med Aquaels filter.. I sådana fall är det bara att kolla upp och byta...
                    Kan det vara så lätt i så fall så ska det köpas
                    Mvh.Patrik

Kommentar

• super 9
                      • September 2006
                      • 36

Ursprungligen postat av Skudd
                      Okej jag ska kolla. Ja det är en keramisk axel
                      Men hur skulle den kunna gått av filtret är bara 2 månader gammalt
                      200 L malawi =)

Kommentar

• Skudd
                        • September 2005
                        • 224

Okej jag ska kolla. Ja det är en keramisk axel
                        Men hur skulle den kunna gått av filtret är bara 2 månader gammalt
                        De kan gå sönder väldigt lätt om man råkar starta filtret när det inte är ordentligt vattenfyllt... Jag har gjort det en gång.. Finns säkert andra spännande möjligheter också...

Kommentar

• super 9
                          • September 2006
                          • 36

Jag skulle precis stänga av filtret och öppna den. Men jag skaka den lite mera och drog ur sladden i 30 sekunder och plötsligt vart den tystare men inte helt tyst. så för mig kanske det var luft som spökade ändå. jag väntar tills imorgon och ser om den har blivit något tystare annars öppnar jag den.

Tack så mycket för all hjälp.
                          200 L malawi =)

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Hej

Du hade alltså inte öppnat filtret när detta uppstod...?
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• super 9
                              • September 2006
                              • 36

Ursprungligen postat av åheim
                              Du hade alltså inte öppnat filtret när detta uppstod...?
                              Nej jag hade inte öppnat filtret.
                              Jag hade bara dragit ur kontakten tömt halva akvariet på vatten fyllt på igen och startat filtret igen. Det tog max 25 minuter. och jag gör ju samma sak varje vecka utan att det blivit så här.
                              Jag har inte öppnat filtret sen ja starta upp det 27/12
                              Senast redigerad av super 9; 18 March 2007, 17:23.
                              200 L malawi =)

Kommentar

Arbetssätt...