ojämt golv/ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

ojämt golv/ställning

Hej nu är det så att jag införskaffat ett 720 L med tillhörande ställning. Ställningen är byggd av en byggfirma och är i solit gärn med 5 stycken fötter, en i varje hörn o en i mitten. där den även är förstärkt med en balk rakt över. När akvariet är helt tomt går det att vippa lite smått på ställningen, gunga den fram och tillbaks.. det är ett av benen som sitter lite högre än dom andra helt enkelt Men såfort man fyllt i lite vatten (ca 5 cm) så är den HELT stabil. jag tror att det beror på att mitt golv är lite ojämt. jag bor i källare så själva stabiliteten är det ingra problem med, det är bara golvplankorna(laminat). så min fråga är om ni tror att jag behöver lägga någonting under till exempel en skiva plyfa och en skiva frigolit eller är det bra som det är?

/Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Jag hade lagt en tjock plyfa under ställningen
    Mvh.Patrik

Kommentar

• albjohn
      • March 2006
      • 1179

Faran är nog om ett av benen är för kort, då hjälper det inte att lägga under hela ställningen, då måste du kompensera det ben som är för kort.
      Mvh Leif

Kommentar

• woodo
        • January 2007
        • 605

albjohn jo men tänkte att jag gör det i och med frigoliten under plyfaskivan som pressas ner

Kommentar

• woodo
          • January 2007
          • 605

tycker bara det är konstigt att när jag har 5 cm vatten så är det HELT stabilt

Kommentar

• Manne_74
            • July 2003
            • 533

fördela vikten lite presis under fötterna med större fötter.. typ kankse 15*15 platta av tex plyfa.. inte optimal lösning men det går.. det tråkiga är om lite vatten hittar in i springan glov / platta..

tror att du ska kompensera vippandet , så den verkligen står plant.. innan vattnet ska i..
            MVH Magnus

600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
            Red Sea Max Salt med slimline

Kommentar

• C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

Har du otur knäcks bottnen på akvariet. Du kan inte montera dit justerbara fötter på akvarieställninen så du kan loda det rätt på det sättet?

Det kan ju bero åxå på att ställningen bågnat av värmen när den svetsat ihop. Är ställningens bottenplatta (akvariet skall stå på) helt plant när du lodar det? Kanske jämnar ställningen ut sig av trycket när akvariet vattenfylls. Jag skulle även lägga något under ställningen pga att fötterna kan göra märken i parketten och ev. stabilisera något.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• woodo
                • January 2007
                • 605

det jag tänkte på är om man även bör lägga fom mellan ställningen och karet´?

Kommentar

• C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

Gummiduk eller frigolit borde väll duga?
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• woodo
                    • January 2007
                    • 605

till saken hör att ställnigen inte har någon botten, utan är kraftiga bjälkar med en i mitten tvärs över. benen har även väldigt stor "stödyta". jag vet inte riktigt fyllde upp det helt nu och kollade och det var lite högre vattenyta i det vänstra bakre hörnet, resten var enligt min bedömning jämna. håller på att tappa ur nu och ska försöka få upp hörnet lite med stålplattor under benet, kan det fungera?

Kommentar

• albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

Är de högre vatten i endast ett hörn är det illa etfersom karet då är vridet.

Det får absolut inte vara skevt, om det lutar lite framåt, bakåt eller åt ena sidan gör mindre men om det skevar kan det spricka.

Det borde funka om du lägger under det kortare benet som sagt var.
                      Mvh Leif

Kommentar

• woodo
                        • January 2007
                        • 605

har nu låtit karet stå med ca 3 centimeter vatten, fick inte upp det sista, i ca 4 timmar. medan jag köpte ett vattenpass, enligt vattenpasset så är allting nu perfekt, kan jag lita på det?

Kommentar

• woodo
                          • January 2007
                          • 605

ingen?

Kommentar

• Lysmask
                            • March 2007
                            • 251

Tror att det inte är att lita på då vattnet kanske tynger ner hörnet/benet... Du ser inte om de har samlats mer vatten i de hörnet? (kanske svårt me så lite men men...)
                            205 l, 31 l
                            Mvh Lisa

Kommentar

• woodo
                              • January 2007
                              • 605

det är möjligt att det samlas lite mer, men jag vet faktiskt inte. kanske inte bör lita på vattenpasset men frågan är ju vad jag ska göra. hade det helfyllt förut då såg det ut att vara mer vatten i dom bakre hörnen. blir snart psykfall på heltid om jag inte kommer fram till en lösning, funderar på att chansa men känns lite riskabelt. någon som vet hur stora felmariginaler kar brukar vara byggda med? skulle tippa att det skiljer 1-2mm, om det nu skiljer och jag inte bara oroar mig i onödan.

Kommentar

Arbetssätt...