Lågenergilampor vs. glödlampor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artifaction
    • February 2007
    • 107

Ursprungligen postat av *Ulrica*
    Jag använder lågenergilampor i mitt 50-liters kar. Jag startade med 4 stycken 7W men det verkade vara alldeles för mycket, det blev fullt av alger. Sedan ökade jag växtmassan med massor av snabbväxare och minskade till 2 stycken 7W, då blev det ganska bra.

Nu har jag sett att det finns lågenergilampor på 5W med både stor och liten sockel så det hade jag nog valt om jag varit som dej. Särskilt om du inte ska ha väldigt mycket växter.

Vanliga energisparlampor är varmvita, dvs. har samma lite gula sken som glödlampor. Det är en smaksak om man gillar det och helhetsbilden beror också på vilken sort inredning man har i karet. I svartvattenskar tillexempel blir det jättefint med vanligt varmvitt ljus. Det finns visserligen kallvita energisparlampor som ska användas som växtbelysning men då kostar de 100:- styck i stället för 19.90:-

Angående halogen så blir det görsnyggt, kolla på ciklid.se där finns det en hel del som använder det. Problemet är värmen som du säger, men med så små kar kan det ju vara ok att ha belysningen en bit från karet, typ på väggen ovanför. Hur det skulle fungera med växter har jag dock ingen aning om. Förmodligen inte så bra...

Lycka till!

Är lite nyfiken på var du hittar kallvita energisparlampor har kollat runt lite på claes olsson, elfa, mm men endast hittat varmvita, skaffade ett par varmvita till vårt 60 liters, ljusflödet tyckte jag blev bra (dessa 2x9w lyser upp mer än mitt 30w powerglo lysrör till vårt 152L) men det blev en aningen gult ljus.
    Så vart kan man köpa kallvita?? funderar på att byta ut lysröret till ett gäng såna här istället med typ 4 st 21w (det skulle ju då motsvara ca 400w) och då ändå inte dra mycke mer än ett par lysrör.

Kommentar

• GasseG
      • April 2007
      • 368

Ursprungligen postat av Artifaction
      Är lite nyfiken på var du hittar kallvita energisparlampor har kollat runt lite på claes olsson, elfa, mm men endast hittat varmvita, skaffade ett par varmvita till vårt 60 liters, ljusflödet tyckte jag blev bra (dessa 2x9w lyser upp mer än mitt 30w powerglo lysrör till vårt 152L) men det blev en aningen gult ljus.
      Så vart kan man köpa kallvita?? funderar på att byta ut lysröret till ett gäng såna här istället med typ 4 st 21w (det skulle ju då motsvara ca 400w) och då ändå inte dra mycke mer än ett par lysrör.
      IKEA är ett helsäkert kort.....de skriver också att det är varmvita men det är bullshit säger jag! Skenet som blir från dem känns väldigt skarpt och mycket kallt och inte nog med att de är lågenergi de är även tillverkade på billigaste möjliga sätt, så det tar ett tag för dem att komma igång....typ 10 min! Att de tar så lång tid på sig kan kanske vara en fördel i akvarium eftersom fiskarna får vakna lite långsamt , men det är f*n inte kul i mitt vardagsrum där jag får vänta och vänta innan jag kan se någonting.
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

Kommentar

• Artifaction
        • February 2007
        • 107

Tack, ska kolla IKEA.

Hittade en modell här länk men shit va dyra dom va. 190:- ex moms, om det nu är detta som är kallvitt. (6000k) dom jag har nu är på 2700k. men jäklar vilket lyse det borde bli med 3-4 av dessa, kanske rent av skulle räcka med 2.

Kommentar

• GasseG
          • April 2007
          • 368

Men annars är en generell regel att ju billigare de är desto "sämre" ljus ger de för oss dvs de blir blåare i ljuset, verkar det som.

Du kan även be att få prova dem så du inte köper "grisen i säcken" så att säga och då ser du ganska snabbt om de är kalla i skenet!
          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

Kommentar

• Artifaction
            • February 2007
            • 107

Ikeas var ju ett bra mycket billigare alternativ, 3st 11w för 35:- eller en 20w för 49:-.

Ang dom jag länkade till ovan, undrar hur det blir med alger? dom borde ju frodas ganska bra

Kommentar

• plorozen
              • January 2004
              • 531

clasohlsson säljer lågenergilampor upp till 23w.

de säljer också lågenergilampor för växter, som vid en snabb okulär besiktning har ungefär samma färg som ett grolux-lysrör. 15w är det enda jag sett den med.

Kommentar

Arbetssätt...