Jag satte dit nya mittstag i glas i mitt 400l juwelakvarium men nu såg jag att dom släppt på ena sidan! Vad gör jag? Håller på att tömma akvariet men jag kan inte flytta fiskarna! Hur mycket behöver jag tömma ur? Måste det vara helt torrt när jag limmar? Använde TEC7 första gången jag limmade men nu får det bli akvariesilicon. HJÄLP någon!
Mittstag Släppt!!
Kollaps
X
-
Töm ur tills det är lika långt mellan fram och bakruta på mitten som på kanterna. Torrt ska det vara och avfettat. Det finns stag att köpa som reservdel går på bortåt 100kr ungefär. Kanske affären du handlar i kan ta hem? Om du nu kan köra med lägre vattennivå ett tagSenast redigerad av eriahl; 22 February 2007, 09:52."Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO -
Först av allt, sänk vattennivån så mycket det bara går. Just nu tar dina långsidor hela trycket från vattnet, och det är Inte Bra(tm).
1) Du behöver inte få bort allt silikon, du måste bara få bort allt silikon som sitter löst. Silikon fäster bra på silikon.
2) Kolla om inte närmsta Clas Ohlson/byggvaruhus har en stor enhandstving. Du kan sätta den tvärs över akvariet och dels hålla ihop det, dels trycka ihop så det går att limma dit stagen. Sätt plankor eller nåt under tvingen så du fördelar trycket ordentligt, bara.
3) Har du fisk i karet måste du vara försiktig med lösningsmedel. Annars är det först diskmedel och sen t-sprit som gäller. Har du fisk i får du nog göra det mesta utan lösningsmedel, det är giftigt som attan för fisken, och bara avsluta med en avtorkning med oljefri aceton eller t-sprit på en tuss, för att få bort fett.
4) Varför släppte stagen? Dåligt lim, dåligt limmat - eller för högt tryck på för liten yta? Är det det sista kommer det att hända igen, och du kan då behöva bättra på fogen genom att limma en fyrkantstav under mittstaget där det ansluter till glaset, så du fördelar trycket på en större fog.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Jag vet inte varför dom släppte! Men det borde ju funka bätter med ett par rejäla i glas än orginalen som är i ganska tunn plast.
Jag har tömt ur en tredjedel ungefär så nu bågnar inte glaset iallafall. Tyvärr måste jag till jobbet nu så jag får fortsätta ikväll. Måste jag ha en tving? Om inte glaset bågnar är det väl ingen fara va?Kommentar
-
Har lite svårt att tro att glaset inte bångnar om du bara tömt ur en tredjedel (titta längs med glaskanten, är det verkligen inte båge?), men grejen med tvingen är som sagt säkerhet medan du jobbar, plus att annars, om glaset buktar, kan du få svårt att alls limma tillbaks stagen.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Är på jobbet nu men när jag kommer hem ska jag tömma så mycket jag vågar (för fiskarnas skull) rengöra och limma på nytt med akvariesilicon, sen får det stå under natten. Får inte tag på någon tving men jag hoppas att det går ändå. När jag mätte rakt över skilde det inte mycket mellan kanterna och mitten!Kommentar
-
Jag har tömt halva karet och satt dit stagen igen. Satte dom lite mer mot mitten. Jag hoppas verkligen att det funkar. Tack för alla tips ni kommit med.
Det finns ju fler som har varit med om samma sak, hur har ni löst det hela?Kommentar
-
Jag köpte ett juwelkar (Rio 300) med brustet stag. Tog bort staget och satte dit ett stag i glas. Men jag tyckte inte att det hela blev bra och framsidan buktade oroväckande. Jag skar loss staget och inhandlade istället två originalstag i plast. De kostade 200:- tillsammans. Utöver det köpte jag ett snabblim och limmade dit stagen i "ramen" precis som de ska sitta. Först då buktade framsidan inte lika mycket och jag kände mig betydligt lugnare. Så mitt tips är att köpa två nya stag. De finns att köpa i de flesta akvariebutiker som säljer Juwel. Om de inte har det hemma så kan de säkert beställa hem till dig. Stagen är enkla att montera och de håller bra ett bra tag.
//RobKommentar
Kommentar