Icke-konstant bubbeltakt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterPan
    • November 2006
    • 89

Icke-konstant bubbeltakt

Har sökt lite om det här, men inte hittat det någonstans.

Mitt problem är att mitt nystartade CO2-system inte håller en konstans bubbeltakt. Om jag med nålventilen ställer in en lämlig bubbeltakt, är bubbeltakten helt annorlunda dagen efter när det åter startar (vilket jag märker först när jag kommer hem efter jobbet, då den eventuella skadan är skedd). Är det så här för er? Blir det bättre efter hand? Har jag ett fel arbetstryck (ligger på 1,2 bar ungefär)?

Tack för svar!
    Senast redigerad av PeterPan; 16 February 2007, 19:14.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

Jag ligger på ca 1,2 ur flaskan, sen har jag ca 0,7-0,8 i arbets tryck. Är trycket bara konstant så borde det inte spela någon roll. Har du kollat ordentligt efter läckor?
    Oscar Cederqvist

Kommentar

• PeterPan
      • November 2006
      • 89

Har inte kollat så noga efter läckor, men har tätat vissa skarvar med vulkaniseringstejp (den tog slut mitt i, så jag han inte tejpa alla). Men kanske har jag en läcka, ska kolla upp det.

Vad menar du med 1,2 bar ur flaskan? Jag har ju 50 bar ur flaskan, eller har jag missförstått?

Kommentar

• Richard.R
        • December 2006
        • 1872

PeterPan är det där setet som du har köpt från www.aquaristic.net?
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

Kommentar

• PeterPan
          • November 2006
          • 89

yes det är det. Har tagit en del kort jag ska lägga upp, men det får bli imorgon bitti för nu ska jag ut och göra stan Har även en bubblande Micranthemum umbrosum att visa upp

Kommentar

• Richard.R
            • December 2006
            • 1872

Bra då, jag ska nämligen beställa ett sånt set
            396L SA biotop
            128L SA biotop
            54L SA biotop
            54L SA biotop

Kommentar

• PeterPan
              • November 2006
              • 89

Hjälp!Till min förfäran upptäckte jag imorse att manometern som visar flasktrycket hade gått ner till 1 bar. För två dagar sedan (då jag tittade senast) var trycket i tuben 50 bar. Jag tänkte att "fan, det måste ha funnits någon stor läcka i systemet, så att flaskan är slut nu".

Men jag har börjat fundera kring huruvida det också kan ha något med själva manometern att göra; att själva mätaren visar fel. Jag har ju kvar CO2 i flaskan, då borde väl inte trycket vara 0 bar?

Sedan jag startade mitt system har jag haft tuben liggandes ner, är det fel? Kan det ha påverkat?

Jättetacksam för svar! Är lite småorolig.

Kommentar

• Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

Ursprungligen postat av PeterPan
                Har inte kollat så noga efter läckor, men har tätat vissa skarvar med vulkaniseringstejp (den tog slut mitt i, så jag han inte tejpa alla). Men kanske har jag en läcka, ska kolla upp det.

Vad menar du med 1,2 bar ur flaskan? Jag har ju 50 bar ur flaskan, eller har jag missförstått?
                Jag var nog inte riktigt nykter när jag skrev Det ska vara ca 70.
                Oscar Cederqvist

Kommentar

• Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

Är kranen öppen då, verkar lite konstigt.
                  Oscar Cederqvist

Kommentar

Arbetssätt...