4x48l i billy-bokhylla

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

man får ju va rätt bra dum om man ställer 4 akvarium i en billy hylla, jag hade 2st vita sånna, hade satt hela "bra böckers" gröna lexikon samling på ena hyllan 1 år senare va den hyllan iaf 5cm djupare på mitten än vid sidorna....

jag skulle helt klart bygga en egen i trä istället, troligen billigare och du får den efter egna mått.

Annars var ju den på Jula bra, kanske räcker med deras 80Kg modell med?

30cm är väldigt smalt, har man inte plats så ska man nog inte heller köra med någon fiskodling....

Kommentar

• hfh75
      • April 2005
      • 595

Ursprungligen postat av Pumba
      30cm är väldigt smalt, har man inte plats så ska man nog inte heller köra med någon fiskodling....
      Den tanken slog mig med...
      /Fredrik

-En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

Kommentar

• albjohn
        • March 2006
        • 1179

Julahyllan är bra men man bör byta ut hyllplanen eftersom dom är gjorda av 10 mm spånskiva.

Jag bytte till 22 mm och klädde in hyllplanen med plast från grå sopsäckar som var nästan exakt lika i färg som hyllan.
        Hyllan bär mina 2 st 100 l kar utan problem.
        Mvh Leif

Kommentar

• kamparn
          • February 2004
          • 105

detta kanske kan vara nåt

Mvh Micke
          200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
          108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
          105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
          54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
          20L S.Barbatus yngel

Kommentar

• C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

Ursprungligen postat av kamparn
            Det är exakt samma annons jag såg på amazondiscus och tipsade om.
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• jegt
              • March 2006
              • 173

Annonsen såg intressant ut.. men jag är inte riktigt i köpartagen ännu. Huset akvarierna ska stå ska byggas under våren. =) Jag undersöker med olika alternativ och planerar. Ska bli väldigt trevligt att få plats mer fler akvarier.

Kommentar

• storfiskarn
                • December 2003
                • 158

Inget ont om Billy!

Visst går det bygga om en Billy bokhylla. Jag har själv ett 130-liters(eller är det 160..) i en Billybokhylla.
                varken med själva spånplattan eller faneren är problem och karet är helt inbyggt. Men tätt tilslutande täckglas ska man ha. Gå in och kolla på min zoon.

LÄnk :http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...315&gid=303432

Det går att göra väldigt snyggt men det är mycket jobb och frågan är väl om det finns så mycket Billy bokhylla kvar efter alla förstärkningar..

Jag ska bygga en Billy replika fast av riktiga träskivor(furu) som man kan köpa både på biltema och IKEA för en mkt billig penning. Helt bakstycke måste den ha till skillnad från Billy orginal.

Kanske lägger jag på en matchamde faner eller också betsar jag den till rätt nyans. Till tre kar + en hek del böcker ska den räcka.
                Senast redigerad av storfiskarn; 18 January 2007, 21:41. Anledning: Rätt länk måste ju in!!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

Kommentar

• Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

Jag har en Expedit-hylla från ikea (se bild), tror ni man hade kunnat bygga in ett kar i den? Hyllorna tar rätt mycket, eftersom de har stöd på vad 30e (eller nåt) cm. Tänka man kunde ha ett kub-kar på en hylla, såga ett hål i hyllan över för att komma åt och mata osv., och täcka den hyllan med en framsida från en av de röda lådorna. Ytterfilter skulle man kunna ha på en hålla under, även den täckt med en lådfront.
                  Bifogade filer
                  222 liter Malawi

Kommentar

• Cyphera
                    • January 2007
                    • 245

Jag har oxå en Billy-bokhylla som svankar i mitten efter att bara ha haft böcker i den...

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

visst svankar hyllplanen i billy efter ett tag med tung belastning.
                      det gör ALLA hyllplan gjorda i trämatrial. massivt som spån.

om jag minns rätt, så är specen på billys hyllplan att den skall klara av 10 kilo / kvardatdecimeter. vilket innebär ca 20-25 kg på billys stora hyllplan.
                      det är inte spånskivan som är problemet, utan de däringa småpluttarna som håller hyllan.

dock är det skillnad på böcker och akvarium. böcker har inte en jämn belastning över hela skivan, utan det är punktbelastning, vilket gör att de kommer att svikta betydligt mindre.

hur som haver, jag skulle ALDRIG (än en gång, jobbat 9 år på ikea) stoppa in ett kar i en bokhylla (oberoende fabrikat/märke) som är gjord i trämatrial, utan att kraftigt förstärka dels hyllplanen med rejäla kraftvinklar, samt en eller två tvärslå på ryggen.

det är ingen bokhylla som är gjord för akvarie, finns ju en anledning till att de heter bokhylla, och inte akvariehylla.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• jegt
                        • March 2006
                        • 173

Den här verkar bra:

30cm djup. Tre till fyra akvarier på 90x30x30.

Lite dyrare än billy dock.

Kommentar

Arbetssätt...